دسته‌ها
آرشیو

آیین سنتی عید مردگان در روستای سقندیکلای ساری 

آئین عید مردگان هر ساله در روستای سقندی کلا شهرستان ساری برگزار می‌شود. عید مردگان در روستا سقندیکلا بنا به گفته منابع محلی بیش از صد سال سابقه دارد.

عکاس(اکبر قاسمپور) منبع: خزرنما

عید مردگان که به جشن مردگان نیز گفته می شود و از جمله آئین‎های ویژه و سنتی در مازندران است که از دیرباز و از گذشتگان به نسل‌های جدید منتقل شده است، عید مردگان آئین ویژه دیگری است که ایرانیان به آن اهمیت فراوان می‌دهند و برگزاری این جشن در مازندران اهمیت ویژه دارد، این عید به جشن مردگان نیز معروف است.

از دیرباز، آیین و سنت هایی در روستای سقندیکلا از توابع شهرستان ساری وجود دارد که ریشه در دورترها داشت و تاکنون به عنوان مراسمی کهن و قدیمی همچنان نسل به نسل گشته و تا به امروز در بین ساکنین این روستا و روستاهای همجوار در حال اجراست.

 این مراسم به عنوان یادبودی برای اموات روستا و قرائت فاتحه‌ای برای آنان که به عنوان عید مردگان معروف است، یکی از مراسم به‌جای مانده از گذشته است که هر ساله معمولا بعد از ۱۴ عید روستاهای سقندیکلا، رودبارکلا، کلقوچال و دزدک با هماهنگی بزرگان محل  در آرامستان امامزاده محمد رودبارکلا برگزار می‌شوداین آیین، ریشه‌ای کهن و قدمتی به اندازه یک قرن و شاید بیشتر دارد و یادگاری است از گذشتگان که ریشه تاریخی و نشأت‌گرفته از فرهنگ و باورهای مردم این منطقه دارد.

مراسم از صبح آغاز می‌شود، بدین صورت که اهالی روستا و روستاهای همجوار و میهمانان به‌اتفاق بزرگان بر سر مزار مردگان گرد هم می آیند و با ذکر فاتحه، مراسم را آغاز می‌کنند،  می توان نقش آفرینان اصلی آیین عید مردگان را زنان دانست چرا که زنان روستای سقندیکلا با پخت غذاهای محلی به استقبال مهمانان این عید می روند.

میزبانانی که با داشته های خود در منازل بساط پدیرایی فراهم می کنند و گوش به زنگ ندای متولی مسجد برای بردن غذاهایی که پخت کردند، می شوند. سینی های بزرگ مملو از غذا بر سر بانوان روستای سقندیکلا است که این بار درمسیر منازل روستاییان به سمت  آرامگاه محل خودنمایی می کند. سینی ها کنار هم بر سر مزار اموات چیده می شود تا سفره اطعام دهی به نیت مردگان گسترده شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *