دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها در رامسر

آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در هتل پارسیان رامسر برگزار شد.

عکاس(غلامرضا شمس ناتری) منبع: خبرگزاری فارس


در این آیین معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، استاندار مازندران و جمعی از علاقمندان محیط زیست حضور داشتند.

کنوانسیون رامسر یک نوانسیون برای تالاب‌ها (در گذشته کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی)، پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر به تصویب رسید.

در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید که در حال حاضر این پیمان ۲۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد.

*** کنوانسیون رامسر باید در تراز بین‌المللی حفظ شود

 علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظ محیط زیست کشور در حاشیه همایش ملی کنوانسیون رامسر در گفت و گو با ایرنا افزود: کنوانسیون رامسر باید در تراز بین المللی حفظ شود و سعی می شود و سال آینده اولین اجلاس بین المللی آن با هدف برنامه ریزی مدون برای تالاب ها با حضور وزرای کشورهای عضو را برگزار کنیم.

به گزارش ایرنا، همزمان با پنجاه‌وسومین سالگرد امضای کنوانسیون رامسر آیین ویژه‌نامه ملی گرامیداشت آن امروز با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار مازندران و جمعی از متخصصان داخلی و خارجی در هتل پارسیان رامسر آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بازدید از مرکز منطقه‌ای کنوانسیون رامسر در مرکز و غرب آسیا و برگزاری نشست‌های تخصصی پیرامون آخرین وضعیت تالاب‌های مازندران در این مرکز، افتتاح نمایشگاهی باعنوان “وتخند” که ترکیبی از “وتلند و لبخند” است از مهم‌ترین محورهای این همایش است.

نام رامسر از ۵۱ سال پیش به کنوانسیون رامسر به عنوان پیش‌روترین معاهده زیست محیطی دنیا گره خورده است. به عبارتی از تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۴۹ که روسای محیط زیست ١۸ کشور جهان و نهادهای غیردولتی بین‌المللی مانند فائو، یونسکو و غیره در هتل «قدیم» رامسر جمع شدند و اولین کنوانسیون برای حفاظت از تالاب های دنیا را امضا کردند، نام رامسر جهانی شد.

از اهمیت این کنوانسیون همین بس که تا امروز ۲ هزار و ۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴ هزار هکتار در ۱۷۱ کشور تحت پوشش این کنوانسیون قرار گرفته است و هر یک از این مکان ها هم نام رامسر را بر خود دارند چون هر تالابی که در دنیا در کنوانسیون رامسر ثبت می شود، عنوان «رامسر سایت» را دریافت می‌کند.
گذشته از این، کنوانسیون رامسر تنها کنوانسیون بین المللی است که نام ایرانی دارد، ضمن این که تابستان ۲۰۲۱ مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی تالاب ها را تصویب و به عنوان یک روز جهانی قلمداد کرد، درحالی که در گذشته این روز تنها برای کشورهایی که عضو کنوانسیون رامسر بودند، آشنا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *