دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

همایش نام آوران و فرهیختگان مازندران در تالار مرکزی ساری

همایش نام آوران و فرهیختگان مازندران باحضور استاندار در تالار مرکزی ساری برگزار شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

سید محمود حسینی پور در همایش نام آوران و فرهیختگان مازندران که در ساری برگزار شد ، افزود : همچنین در راستای اجرای طرح ها و برنامه های عمرانی در مازندران پنج هزار میلیارد تومان فایناس از کشور چین برای اجرای زیر ساخت برق مازندران در دستور کار قرار گرفته است که این کار برای نخستین بار در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

به گزارش ایرنا ،وی ادامه داد: در یکسال اخیر قطار توسعه در مازندران به حرکت درآمده است ‌که برای شدت بخشیدن به سرعت حرکت توسعه استان به استفاده از ظرفیت نخبگان نیاز داریم.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: مازندرانی ها که در زمینه تولید محصولات کشاورزی نقش اساسی دارند به عنوان تامین کننده اصلی امنیت غذایی هستند؛ باید این جایگاه با فراهم کردن بستر عرضه محصولات کشاورزی این استان تقویت کنیم.

تهدید جدی هویت مازندران
وی ادامه داد: هویت مازندران با کاهش جمعیت طی یک دهه اخیر مورد تهدید جدی قرار گرفته است. 

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: همچنین مهاجرت وسیع اقشار مختلف جامعه به مازندران و تغییر وضعیت استان را تحت تاثیر قرار داده، بخش دیگری از تهدید هویت استان است.

حسینی پور افزود: هر فرد دغدغه مند در این زمینه کمک کند از جانب ما مورد حمایت قرار می گیرد.

وی ادامه داد: مازندران به عنوان مهد پهلوانان و قهرمانان امروز این افتخار را دارد که در تقویم رسمی کشور و به همت دولت مردمی سیزدهم روزی به نام این استان ثبت شده است.

استاندار مازندران گفت: نامگذاری یک روز به نام مازندران به نوعی به رخ کشیدن تاریخ پرافتخار این استان است. 

حسینی پور بیان کرد: مازندران با تقدیم بیش از ۱۰هزار شهید در حفظ کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است. 

به گفته وی، مازندران در قهرمانی و پهلوانی در عرصه های مختلف ورزشی به تنهایی پرچم ایران را در میادین ورزشی جهان برافراشته است.

نقش هویت ساز فرهنگ علویان بازخوانی شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز در این مراسم گفت: ۱۴آبان سالروز تاسیس حکمرانی علویان به نام این روز مازندران نامگذاری شده است.

روح الله سلگی افزود : به ۲دلیل برگزاری این روز امسال به صورت دولتی انجام شد که نخستین دلیل آن اولین سال نامگذاری این روز است . 

وی به دلیل دوم برگزاری مراسم روز مازندران اعلام کرد : دشمنان با هر اقدامی درصدد ناامیدی ملت و سیاه نمایی هستند که با اجرای برنامه های هفته مازندران همبستگی بیشتر بین تمام سلایق ایجاد می کنیم. 

دبیر ستاد هفته مازندران گفت : نقش هویت بخش دیار علویان و تاثیری که در تاریخ داشته است می بایست بازخوانی کنیم تا گذشته درخشان این دیار را به رخ بکشیم.

وی ادامه داد : مازندرانی ها در طول تاریخ لبیک گوی راه ائمه بودند و هستند و مازندران مکتبی که سر منشا آن عاشورا است ‌نقش شگرفی در ایجاد هویت ایرانی و اسلامی داشته است. 

وی گفت: تاکنون نقش تمدن ساز مازندران به اندازه کافی پرداخته نشده است که باید این مساله بازخوانی و بیان شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را برای اجرا ابلاغ کرد و در این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۴ آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان “روزمازندران” نام‌گذاری شد.

براین اساس برگزاری برنامه های هفته مازندران از دوازدهم تا هجدهم آبان ماه تدوین شده است.

جدول روز شمار هفته مازندران هم گویای آن است مسوولان امر در قاب کلی برنامه‌هایی را برای برگزاری این آیین ترتیب دادند که یادآوری از عالمان و مفاخر دینی و فرهیختگان و نام آوران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و استکبارستیزی، تشیع، ولایت پذیری و ترویج فرهنگ فاطمی، ترویج ورزش بومی و تکریم از ورزشکاران و پهلوانان، توسعه صنعتی، علم و فناوری و دانش بنیان، توسعه کشاورزی، گردشگری و حفاظت از محیط زیست و ترویج سنت ها، آیین ها و زبان تبری نمونه ای از این برنامه‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *