دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

همایش جوانی جمیعت باحضور استاندار مازندران در ساری

آیین اسناد واگذاری ۱۵۴قطعه زمین رایگان در راستای ماده ۳ و ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با حضور استاندار مازندران برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

 سید محمود حسینی پور در همایش جوانی جمعیت و آیین واگذاری ۱۵۴ قطعه زمین به خانواده های مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت افزود: مشوق های قانونی جوانی جمعیت در استان به عنوان یک مقوله مهم فرهنگی و اجتماعی باید به صورت مضاعف مورد توجه و عملیاتی شود.

وی با بیان این که مشکلات فرهنگی عامل اصلی پیری جمعیت و کاهش نرخ موالید در مازندران است، اظهار داشت: امروز طبق بررسی های صورت گرفته، عامل کاهش جمعیت و ازدواج و افزایش طلاق ناشی از مسایل فرهنگی است.
حسینی پور ادامه داد: اگرچه مسایل مختلف در معدل کاهش نرخ جمعیت اثر بخشی دارند،اما باید مشوق های جوانی جمعیت را به درستی و در اسرع وقت ،عملی شود.
استاندار مازندران گفت: از دیر باز این استان مورد توجه خوش نشین و ویلا داران بوده است که از طبقه اجتماعی بالا جامعه کشور نیز هستند ، به طور یقین با حضور این افراد دایمی امروز تاثیرات خلا فرهنگی بر جامعه استان مازندران را شاهد هستیم.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت:به همین دلیل مشوق های جوانی جمعیت را باید در مازندران افزایش بدهیم اگرچه قوانین وجود دارد و موضوع واگذاری زمین به خانواده بالای سه فرزند را داریم ، اما باید مشوق های بیشتری ارایه بدهیم.
وی هدیه زمین رایگان به خانواده های که فرزند سومشان بدنیا آمد در محل بیمارستان اهدا شود، گفت: امنیت شغلی برای زنان شاغل در دستگاه های دولتی و بخش های تولید و صنعتی با هدف فرزندآوری را به طور واقعی عملیاتی کنیم .
حسینی پور ادامه داد: استانداری مازندران کمیته ویژه پیگیری برخورد با مدیران دولتی و خصوصی که امنیت شغلی زنان باردار را تهدید و با به مخاطره بیاندازد ، تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: همچنین بستر های حمایتی و امنیت مجموعه شغلی در همه حوزه های دولتی و خصوصی برای زنان بیش از پیش فراهم شده است.
استاندار مازندران به مهاجرت خانواده ها از کشورهای مختلف از جمله کشورهای عربی به استان که سکونت دایمی در مازندران دارند اشاره کرد و گفت: مهمترین مسأله استان جمعیت استان است.
وی ادامه داد: ستاد جوانی جمعیت مازندران با نظارت بیشتر به این برنامه های تشویقی وارد عمل شده است و کم کاری اصلا پذیرفتنی نیست.
وی با بیان این که نکته بعدی مقوله آینده نگری جمعیت مازندران است، گفت: مجموعه ادارات از جمله مسکن و شهرسازی مازندران باید برای جمعیت پنج میلیونی استان پیش بینی مسکن داشته باشد.
حسینی پور تصریح کرد: باید سند آمایش جمعیت ۱۵میلیون برای ۳۰ سال آینده مازندران از اکنون تهیه شود.
وی گفت: متولیان فرهنگی ، دینی ، اعتقادی ، اجتماعی ، اقتصادی و هنرمندان باید در جهت تشویق جمعیت جوانی مازندران وارد عرصه شوند.

وی بیان داشت : گفتمان واحد جوانی جمعیت مازندران باید گسترش بیابد.
حسینی پور گفت: امروز همه مردم و مسوولان از پیری جمعیت مازندران نگران هستند.

به گزارش ایرنا،طبق مقرارت واگذاری زمین به خانواده های مشمول رایگان بوده و سند زمین به صورت سه دانگ سه دانگ به نام زن و شوهر صادر شده است .

جمعیت مازندران به دلیل کاهش فرزندآوری که خود متاثر از موضوعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق است در حال حرکت به سوی سالمندی است؛ وضعیتی که به اعتقاد کارشناسان در کنار مهاجرت پذیری استان در صورت بی‌توجهی به تهدید هویت نسلی در دهه‌های آینده تبدیل خواهد شد.

آمارهای ثبت احوال در ارتباط با جمعیت سه‌ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲ نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت.

کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران به نصف میانگین کشوری رسیده است.

میزان باروری عمومی هم در استان در سال ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

یک پاسخ به «همایش جوانی جمیعت باحضور استاندار مازندران در ساری»

چه عجب به فکر جمعیت مازندران افتادین همه ی این بلاها رو پزشک ها سر مردم آوردن هر آزمایش پزشکی که هست روی مردم مازندران پیادش میکنن
اینقدر گفتن فرزند کمتر زندگی بهتر که
بازم میگم اینقدرهزینه های پزشکی تواین استان زیاده
گرانی تو استان مازندران بیداد میکنه مخصوصا بازارهای نکا خواهش میکنم به مغازه های شهرستان نکا یه سر بزنید
ارزونی های که از استان های دیگه میان وسیله هاشو ارزون میدن وقتی که میان قیمت وسیله های مغازه های دیگه رو میبینن که گرونه
اونا هم گرون میکنن
خواهش میکنم یه سری به بازارهای نکا بزنین همه چی سربه فلک کشیده هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *