دسته‌ها
آرشیو خبری ساری مازندران

نشست هم اندیشی شهرداران شهرستان ساری با حضور فرماندار مرکز استان

هم‌زمان با روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و با حضور فرماندار مرکز استان، شهرداران شهرستان ساری به میزبانی شهرداری ساری گرد هم آمدند.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

شورای عالی انقلاب فرهنگی، باهدف آشنایی آحاد جامعه با عملکرد و خدمات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، ارتقاء منزلت خانواده بزرگ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، هم‌افزایی و افزایش همدلی و تعامل مردم و خانواده مدیریت شهری و روستایی و اطلاع‌رسانی در راستای آشنایی با رویکردها، ‌سیاست‌ها و برنامه‌های کشور در ارتباط با مدیریت شهری و روستایی، روز ۱۴ تیرماه را به‌عنوان «روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» نام‌گذاری کرده است.

در همین راستا فرماندار مرکز استان با دعوت از ۶ شهردار شهرستان ساری به میزبانی شهرداری مرکز استان در سالن جلسات عمارت شهرداری پای صحبت‌های این مدیران شهری نشست و ضمن بررسی ظرفیت‌های موجود در جریان فعالیت‌های شهرداری‌ها قرار گرفت.

تعامل شهردار ساری با دستگاه‌های اجرایی و گام‌های روبه‌جلو در مرکز استان

محمدعلی نوبخت فرماندار ساری با گرامیداشت چهاردهم تیرماه «روز شوراها و دهیاری‌ها» و تبریک دهه امامت و ولایت، گفت: توجه به وجهه فرهنگی شهر ساری از مهم‌ترین اهداف در مرکز استان است، موضوعی که نماینده ولی‌فقیه در مازندران به‌عنوان کرامت شهر از آن یادکرده و بر تحقق آن تأکید کرد.

وی با اشاره به در پیش بودن روز عید غدیر، فرهنگ غدیر را احیای عقلانیت و معنویت دانست و افزود: اگر بتوانیم فرهنگ غدیر را بشناسیم و در جامعه معرفی کرده و به آن عمل کنیم بخش اعظمی از مشکلات در حوزه فرهنگی مرتفع می‌شود.

فرماندار ساری از گفتمان عمران به‌عنوان مهم‌ترین اصل در مدیریت شهری یادکرد که می‌توان باهم گرایی، هم‌افزایی و هم شنوایی این موضوع را محقق کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه ساری شهری با قدمت کهن و تاریخی در مازندران و از شهرهای مهم در کشور محسوب می‌شود، افزود: شهرها قدرت‌های سیاسی و اجتماعی دارند و آنچه در شهر رقم می‌خورد نشات گرفته از همین تصمیم سازی ها است.

وی گفت: قبادی شهردار ساری با تعامل و همکاری که با دستگاه‌های اجرایی ازجمله استانداری، فرمانداری، دستگاه قضایی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر دارد توانست گام‌های خوبی در همین مدت بردارد که این موضوع پیش‌ازاین کمتر دیده‌شده بود.

نوبخت افزود: این تعامل بهترین فرصت در راستای استفاده از تمامی ظرفیت‌های استانی و شهرستانی و برای سازمان‌دهی و ساماندهی مجموعه شهرداری، ساخت‌وسازها و پروژه‌ها است.

وی تأکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های شهرستان ساری به‌عنوان یکی از بازوان شهرداری ساری باید به این نهاد خدمات رسان در مرکز استان کمک کنند.

نوبخت ادامه داد: بنای ما در فرمانداری ساری کمک به شهرداری مرکز استان است تا شهرستان ساری به شانیت واقعی خود دست پیدا کند البته از دیگر شهرداری‌های این شهرستان نیز غافل نخواهیم بود.

 فرماندار ساری گفت: ما باید مرکز استان مازندران را با کمک یکدیگر به جایگاه واقعی آن برسانیم زیرا این شهر باوجود ظرفیت‌های بی‌نظیر ازجمله جنگل، دریا، نخبگان و فرهیختگان دست‌کمی از دیگر کلان‌شهرها ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از نقطه نظرات همه نخبگان، گروه‌ها و جریان‌ها که در راستای توسعه مرکز استان باشد استفاده می‌کنیم و فضای گفتمان برای همه فراهم است.

 هدف‌گذاری بهبود شاخص کیفیت زندگی شهروندان

شهردار ساری در این جلسه با گرامیداشت ۱۴ تیرماه روز شوراها دهیاری‌ها این روز را نشان از جایگاه ویژه این نهادها و مقوله اجتماعی دانست و گفت: ما نیز در شهرداری ساری بهبود شاخص کیفیت زندگی مردم را هدف‌گذاری کردیم و با همین هدف، خدمت گذاری به شهروندان را در صدر فعالیت‌های این نهاد خدمات رسان قراردادیم.

محمدحسین قبادی به خدمات شهرداری در بازه زمانی چهارماهه گذشته اشاره کرد و نظم و انضباط اداری، نظم منابع انسانی را ازجمله اقدامات در این مدت عنوان کرد و افزود: اگرچه حجم نیروی انسانی مشکلاتی را به همراه دارد اما به‌عنوان فرصت تلقی می‌شود که می‌توان در پیشبرد اهداف که همان توسعه شهری و خدمات‌رسانی بهینه به شهروندان است، بهره‌گیری کرد.

شهردار ساری به سازمان‌دهی و ساماندهی نظام پرداخت ها طی همین مدت اشاره کرد و ادامه داد: باوجود مشکلات، برخی از پروژه‌ها در همین مدت با جابه‌جایی میدان بار در کمربندی غربی صورت گرفت.

قبادی اصلاح روشنایی در بلوار داراب و بلوار ارتش را از اقدامات این شهرداری در این بازه زمانی عنوان کرد و افزود: اصلاح روشنایی سایر بلوارها در دستور کار قرار دارد و ضمن اینکه روشنایی بلوار امام رضا (ع) نیز مراحل پایانی قرار دارد.

وی وفاق و همدلی بین کارکنان را مهم‌ترین اصل در شهرداری ساری عنوان و اضافه کرد: همین مهم سبب افزایش درآمد ماهیانه در شهرداری ساری شده است.

شهردار ساری نشست با سرمایه‌گذاران را از رویکردهای مهم این شهرداری عنوان کرد و گفت: تاکنون نشست های مختلفی در این خصوص انجام‌شده و بنا داریم با جذب سرمایه‌گذار، برخی از پروژه‌های شهری را در مرکز استان اجرا کنیم.

قبادی با اشاره به نشست شهرداری ساری باخانم صادق مالواجرد معاون وزیر راه و شهرسازی طی روزهای گذشته، اظهار کرد: در این نشست که بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر نیز همراه بودند مباحث مهم شهری همچون طرح بلندمرتبه‌سازی، طرح تفصیلی و الحاق مناطق قرق و شریف‌آباد به محدوده ساری موردبررسی و پیگیری قرار گرفت.

وی افزود: در همین جلسه وزارت راه و شهرسازی 5 کیلومتر روکش و آسفالت کمربندی جنوبی (سلیم بهرامی) را در بازه زمانی چهارماهه به عهده گرفته است.

قبادی به حوزه عمرانی پرداخت و نداشتن معدن شن و ماسه را از چالش‌های مهم شهرداری ساری دانست و تصریح کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با استانداری مازندران مقرر شد تا مکان‌یابی صورت گرفته و معدن در اختیار شهرداری ساری قرار گیرد تا از این طریق برخی از مشکلات در این حوزه مرتفع شود.

شهردار ساری به پروژه‌های پل تا پل، فاز 4 ابن شهرآشوب، تعریض جاده گلما اشاره کرد که نیاز به اصلاح مصوبات دارد که اجرای آن‌ها آورده نیز به همراه داشته باشد.

وی بازپیرایی کمربندی شمالی از بلوار امام روح‌الله تا بلوار فرح‌آباد را از برنامه‌هایی نام برد که در دستور کار شهرداری ساری قرارگرفته است.

عابدینی شهردار آکند به فعالیت شهرداری از سال 1401 اشاره کرد و گفت: در همین سال 2 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شد که از این رقم 2 میلیارد و 50 میلیون تومان اختصاص پیدا کرد و در حوزه خدماتی، عمرانی و فرهنگی هزینه شد.

وی افزود: بودجه امسال 4 میلیارد بود که تاکنون 80 درصد آن محقق شده است.

شهردار آکند روکش آسفالت معابر آکند، دیوار حفاظتی رودخانه تجن و پیاده‌روسازی و نصب جدول بلوار دریا به طول یک و نیم و کیلومتر را از پروژه‌های در دست اقدام این شهرداری نام برد.

سید محمدمهدی فاطمی شهردار فرح‌آباد نیز به اقدامات این شهرداری اشاره کرد و گفت: بیش از 20 هزار مترمربع از معابر شهری فرح‌آباد در سال گذشته آسفالت شد و امسال نیز آسفالت حدود 25 هزار مترمربع از معابر با قیر بازآفرینی در دستور کار قرار دارد.

وی بابیان اینکه پیاده‌روسازی خیابان اصلی شهر به طول 500 متر از دیگر برنامه‌های این شهرداری در سال جاری است، افزود: در این طرح، مسیر کندرو حذف و 10 متر مسیر پیاده دارد.

این مسئول از اجرای طرح پارک ساحلی به وسعت 2500 متر در شهر فرح‌آباد خبر داد و به طرح رودخانه تجن اشاره کرد و ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در فاز اول این طرح، به دلیل داشتن قابلیت قایقرانی در شهر فرح‌آباد اجرا شود.

 هادیان شهردار هولار در ادامه این جلسه تکمیل ساختمان آتش‌نشانی را از برنامه‌های اولویت‌دار این شهرداری نام برد که تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تملک زمینی به مساحت 12 هزار مترمربع در محدوده شهر هولار را از دغدغه‌های مهم این شهرداری برشمرد و افزود: برای این زمین که حدود 200 متر بعد از محور جاده ساری – تاکام قرار دارد کاربری مجتمع توریستی و تفریحی با اجرای کانال و دیواره زهکشی و هم‌سطح سازی در نظر گرفته شد که در صورت اجرا علاوه بر درآمد پایدار می‌تواند فضای گردشگری را در این منطقه فراهم کند.

شهردار هولار گفت: قطعه زمین دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری به مساحت 10 هزار مترمربع در بالادست شهر هولار قرارگرفته و از چشم‌انداز طبیعی برخوردار است در نظر گرفته‌شده و برای جذب سرمایه‌گذار در اختیار شهرداری قرار دارد.

سید منصور کاظم‌زاده شهردار فریم نیز جمعیت شهر فریم را 369 نفر اعلام کرد و گفت: طرح جامع در این شهر در سال 1400 مصوب شد و در حال انجام است.

وی میزان اراضی کشاورزی این شهر را 8.2 هکتار عنوان کرد و افزود: احداث دیواره حفاظتی در ضلع جنوبی شرق جعفرکلا و تکمیل پیاده‌روسازی از پروژه‌های در دست اقدام این شهرداری است.

شهردار فریم نداشتن درآمد پایدار را از مشکلات این شهرداری عنوان و خاطرنشان کرد: منابع طبیعی موجود در این شهر از ظرفیت‌های گردشگری است که می‌تواند درآمد پایدار ایجاد کند اما بسیاری از این ورودی‌ها توسط منابع طبیعی مسدود شد.

معین رضایی کلانتری شهردار کیاسر گفت: شهر به معنای مکان نیست بلکه هویت شهروندی است؛ برای ما باید این موضوع مهم باشد شهروند در کدام نقطه زندگی می‌کند و چه مطالباتی دارد.

وی افزود: با بررسی‌های انجام‌شده نزدیک به 70 درصد شهروندان کیاسر با ساری مشترک هستند زیرا اغلب شهروندان شناور کیاسر در شهر ساری نیز سکونت دارند و به دلیل اینکه شهروندان مشترکی داریم باید تصمیمات مشترک نیز گرفته شود.

شهردار کیاسر گفت: به دلیل اینکه کیاسر در سال 72 به شهر تبدیل شد و می‌توان گفت که شهر قدیمی و با قدمت طولانی است که این مهم باعث می‌شود تا علاوه بر به‌روزرسانی خدمات‌رسانی، فرسودگی شهری را هم رفع کنیم.

گفتنی است در نخستین جلسه هم‌اندیشی شهرداری‌های ۶ گانه شهرستان ساری، محمدحسین قبادی شهردار ساری، معین رضایی کلانتری شهردار کیاسر، سید محمدمهدی فاطمی شهردار فرح‌آباد، سید منصور کاظم‌زاده شهردار فریم، عابدینی شهردار آکند، هادیان شهردار هولار، کاظم نژاد معاون عمرانی فرماندار و معاونان شهردار ساری حضور داشتند.

طرح تفکیک زباله از مبدأ، ساماندهی ساخت‌وسازها، توجه به‌نظام درآمدی پایدار، حفظ و صیانت از بناهای تاریخی، توجه به حقوق شهروندی و استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و فرهیختگان ازجمله موضوعات مهمی بود که از سوی معاون عمرانی فرماندار ساری به شهرداری بخش‌های 6 گانه شهرستان ساری تأکید شد.

در پایان این جلسه فرماندار ساری با اهدای لوح تقدیر از تلاش‌های شهرداران قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *