دسته‌ها
آرشیو خبری رشت گردشگری گیلان

نمایشگاه پوشش زنان گیلان در موزه مردم شناسی رشت

نمایشگاه مدرن – نوستالژی؛ پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ شمسی تا ۲۴ تیرماه در موزه مردم شناسی رشت دایر است.

عکاس(مجتبی محمدی) منبع: خبرگزاری ایرنا


این نمایشگاه، پوشش زنان گیلان در آئین‌ها و زمان‌های مختلف را به نمایش می گذارد و در طراحی لباس‌های به نمایش گذاشته شده زیبایی، ارزش‌های اخلاقی جامعه، فرهنگ و اصالت در قالب رنگ‌های متعدد پیداست.

عناب، نارگل و آسمان عناوینی از لباس‌های مدرن – نوستالژی نمایشگاه پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ هستند که غوغای رنگشان دل مادربزرگان گیلانی را زنده و شناسنامه‌ای از پوشش را به نسل نو ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، دهه ۸۰ بود که لباس زنان گیلانی جزو چهار لباس منتخب المپیک ۲۰۰۴ آتن انتخاب و موجب شد نگاه تازه‌ای به این نشان هویت رو به فراموشی گذاشته شده، شکل بگیرد؛ جشنواره‌ها، اجلاس‌ها و نمایشگاه‌ها برگزار شد تا به امروز که همزمان با هفته عفاف و حجاب نمایشگاه متمایزی با شعار « پای خانواده ایستاده‌ایم» از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در موزه باستانشناسی (گنجینه رشت) گشایش یافت.

«مدرن – نوستالژی؛ نمایشگاه سه دهه پوشش زنان گیلانی» در مکانی کهن با لباس‌های شناسنامه‌داری که پوشش، نشانه‌اش است در عناوینی چون عناب، دریا، قناری، مهمان دوست، نقره، نارگل، شب بو، آفتابگردان، گل سیب، زمرد، امواج، ارغوان، نیل، خال طلا، یشم، آسمان و گل صورتی لبخند بر لب مخاطبان می‌نشاند.
دبیر برگزاری این نمایشگاه گفت: پوشش زنان ایرانی نشانی از فرهنگ، اصالت و هویت آنان است و لباس‌های محلی زنان گیلان سرشار از این هویت است که امروز با برداشتی از آنها می‌توان این اصالت را به لباس‌های دنیای امروز هدیه بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *