دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان مازندران

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی با استقبال سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران، نماینده مردم شرق استان مازندران،بابایی کارنامی و زارعی نمایندگان مردم ساری و میاندورود در مجلس، امام جمعه و فرماندار گلوگاه، عنایتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و برخی مدیران و مسئولان استانی وارد مازندران شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

وزیر جهاد کشاورزی در بدو ورود به شرق استان مازندران سفر کاری خود را از شهرستان گلوگاه و بازدید از مجتمع صنایع غذایی ساوانا آغاز کرد.

حضور در گلزار شهدای شهرستان بهشهر، بازدید از صنایع تبدیلی در ساری، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در مازندران، نشست با تشکل‌ها و فعالان کشاورزی مازندران در استانداری این استان، بازدید از اسکله شیلاتی بابلسر و نشست با تشکل‌های کشاورزی غرب مازندران از دیگر برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در سفر به مازندران بود.

مازندران به قطب صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مازندران در تامین غذا و امنیت غذایی نقش موثری دارد و در این راستا این استان به قطب صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، محمدعلی نیکبخت در حاشیه دیدار با تشکل های اقتصادی غرب مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود : در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی در استان مازندران باید خیلی کار بشود.

وی با اشاره به همسایگان شمالی و ضرورت صادرات محصولات به این کشورها، خاطرنشان کرد : این استان می تواند در صادرات محصولات کشاورزی و ارز آوری آن به کشورهای همسایه استان های شمالی نقش موثری داشته باشد که باید برای تحقق این مهم بیش از پیش تلاش بشود.

وی تصریح کرد : زیرساخت های استان مازندران به ویژه غرب این استان به لحاظ برخورداری بنادر و فرودگاه برای صادرات محصولات کشاورزی بسیار مطلوب است که باید از آن بهره ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد : با استاندار مازندران صحبت شده که در تامین نهاده های کشاورزی نباید خودمان را محدود به بنادر جنوب کنیم باید از ظرفیت شمال نیز استفاده بشود و حتی در این همین زمینه نباید به دو کشور اکتفا بشود بلکه از دیگر کشورها هم استفاده کنیم.

نیکبخت با اشاره به این که مازندران به ویژه شهرستان های غرب این استان دارای کارآفرینان خوبی در بخش کشاورزی است، بیان کرد : امروز ضروری است که امور را به مردم، تولیدکنندگان و تشکل های واقعی بخش کشاورزی واگذار بشود که اجرای این مهم در دستور کار این وزارت خانه است.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته در راس هیاتی در سفر دو روزه به مازندران از زیرساخت های بخش کشاورزی این استان بازدید کرد.

مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد زمین کشاورزی کشور، سالانه هفت درصد از تولیدات کشاورزی و ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود. استان مازندران تولید کننده ۷۲ نوع محصول زراعی و باغی است که در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا سوم را دارد.

وزیر کشاورزی هر ماه به مازندران سفر کند

یکی از مناطقی که مورد بازدید وزیر جهاد کشاورزی قرار گرفت؛ قطعه زمینی بود در روستای سید محله از توابع بخش رودپی جنوبی شهرستان ساری که برای نخستین‌بار چندین هکتار از زمین‌های مرغوب به دلیل خشکسالی به اراضی “نکاشت” تبدیل شدند.

محمدعلی نیکبخت وزیر کشاورزی در این بازدید گفته بود که سازمان بحران در این زمینه مسوولیت دارد، اما وزارت جهاد هم پیگیری و هم رایزنی را برای جبران خسارات این اراضی انجام خواهد داد.

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز با تایید همین مطلب، به خبرنگار آوای خزر گفت: در روستای سید محله شاهد بودیم که برای نخستین بار عدم کشت شالی و محصولات کشاورزی در زمین‌هایی با قابلیت حداکثری اتفاق افتاد.

او تاکید دارد؛ علاوه بر حمایت از کشاورزانی که نسبت به کشت بهاره و پاییزه اقدام می‌کنند باید نسبت به پرداخت خسارت محصولات کشاورزی از طریق صندوق بیمه کشاورزی و وزارتخانه، منابع به مازندران اختصاص داده شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود ادامه داد: زیرساخت‌های استان مثل آببندان‌های نیمه‌تمام یا شروع نشده و یا کانالیزه کردن انتقال آب پس از انتقال آب سد به ورودی مزرعه‌های کشاورزی که مشکلاتی در اراضی زراعی ساری و میاندورود وجود داشت مورد بازدید قرار گرفت.

بابایی کارنامی با اشاره به اینکه مازندران قطب کشاورزی کشور است، نقدی بر حضور کوتاه‌مدت و “گذری” وزیر جهاد کشاورزی در این استان داشت و تاکید دارد که اگر قرار است شعار خدمت‌رسانی عملیاتی بشود آقای وزیر باید ماهی یک بار به مازندران سفر کند.

او همچنین اشاره‌ای به بازدید وزیر جهاد کشاورزی از یک شالیکوبی در روستای سیدمحله ساری داشت و آن را نمونه بارزی از گرفتاری‌ها و مشکلات کشاورزان دانست.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همگان دیدند که بخشی از محصولات کشاورزی به صورت امانی در اختیار شالیکوبی قرار داشت، لذا می‌طلبد که دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصمیم‌گیری درستی بگیرد.

بابایی کارنامی، وزارت جهاد کشاورزی را ملجأ و برنامه‌های حمایتی این مرجع را در امنیت غذایی استان مازندران و کشور حائز اهمیت دانست.

به گزارش آوای خزر، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته پس از بازدید از ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان گلستان به مازندران سفر کرد و صبح امروز پس از اتمام برنامه‌هایش در غرب مازندران (تنکابن) برای سفری یکروزه عازم گیلان شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *