دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

نشست خبری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران

نشست خبری سرهنگ پاسدار «سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

سرهنگ پاسدار «محمد حسن سلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران در نشست با خبرنگاران که به مناسبت بزرگداشت چهل‌وسومین سالروز بزرگداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد، با بیان اینکه امروز رسانه‌ها در جنگ ترکیبی و نبرد شناختی و رسانه‌ای در صف اول مبارزه و مجاهدت رسانه‌ای با دشمنان قرار دارند، اظهار داشت: در هر دوره و زمانی پس از انقلاب اسلامی در سنگر‌های متعددی از جنگ تحمیلی گرفته تا حوادث گوناگون پس از انقلاب با دشمنان مواجه بودیم، امروز مجاهدت رسانه‌ای خبرنگاران جهاد فی سبیل الله است و تلاش برای زنده نگه داشتن یاد شهدا مجاهدت رسانه‌ای است.

وی با تبریک سالروز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت استاد شهریار افزود: استان مازندران علاوه بر موهبت زیبا و طبیعتش و مردمان مهمان‌نواز و خون گرمش، به علمای وارسته، دانشمندان، فرهیختگان و ده هزار و چهارصد شهید پرافتخار و ۱۷۲ هزار رزمنده فداکارش شهرت دارد.

سرهنگ پاسدار سلامی ادامه داد: رزمندگان دلیر مازندران در طول دفاع مقدس در قالب ۲۲ یگان در ۲۴ عملیات دوران دفاع مقدس فداکارانه در مقابل دشمنان ایستادند و در بسیاری از عملیات‌ها خط‌شکنان جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند و در بسیاری از عملیات‌ها فتوحات بزرگی را به ارمغان آوردند.

لشکر ویژه ۲۵ کربلا نماد ایستادگی و مقاومت مردم مازندران

این مسئول با بیان اینکه لشکر ویژه ۲۵ کربلا نماد ایستادگی و مقاومت ملت سلحشور مازندران در مقابل دشمنان بود، اذعان داشت: مردم و جوانان غیرتمند این خطه علاوه بر حماسه آفرینی‌های فراوان در سال‌های دفاع مقدس و مقاومت، در غائله‌های داخلی و تحرکات گروه‌های ضد انقلاب در استان و منافقین هم حماسه ساز و زبانزد بودند که حماسه ششم بهمن آمل نمونه بارزی از وفاداری مردم به انقلاب، آرمان‌ها و ارزش‌ها و امامین انقلاب بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران گفت: سال‌های با عظمت دفاع مقدس یک جنگ و دفاع همه جانبه بود که آحاد مردم در این دوران نقش آفرین بودند و یکی از عوامل پیروزی ما در سال‌های دفاع مقدس حضور مردم در صحنه‌های مجاهدت بود و بیش از پنجاه درصد بار جنگ روی دوش مردم بود.

وی با بیان اینکه اتحاد مردم و نیرو‌های مسلح و مسئولین ما را در مقابل نظام سلطه پیروز کرد، تصریح کرد: دنیا در مقابل نظام اسلامی ایستاده بود و ما در حقیقت در مقابل دنیا پیروز شدیم. بسیاری از تحلیلگران از دوران باعظمت دفاع مقدس به عنوان یک جنگ جهانی کوچک یاد کردند که نشان از عظمت کار مردم بزرگ ایران و رزمندگان دلیر در مقابله با دشمنان است.

این مسئول با بیان اینکه رمز پیروزی و موفقیت ما در دفاع مقدس ایستادگی، مقاومت و پیروی محض از امام و ولایت بود، ادامه داد: رزمندگان اسلام مقابله با دشمن بعثی را مجاهدت می‌دانستند و مردم با سلاح ایمان و معنویت در این مسیر مجاهدت‌های فراوانی را انجام دادند.

سرهنگ پاسدار سلامی ادامه داد: فتوحات رزمندگان در دفاع مقدس برای خیلی‌ها در دنیا باورکردنی نبود؛ عبور از موانع سنگین دشمن در فتح خرمشهر که رزمندگان اسلام با قدرت ایمان و اخلاص از این موانع عبور کردند و دنیا به برتری نظامی جمهوری اسلامی اعتراف کرد.

وی اضافه کرد: همچنین رزمندگان اسلام در عملیات والفجر ۸ از موانع سنگین و رود خروشان و وحشی اروند با قدرت ایمان، ایثار، معنویت و شجاعت بی‌نظیر عبور کردند و در مقابل دشمن پیروزی‌های بزرگی را به ارمغان آوردند.

این مسئول با بیان اینکه ارزش‌های دفاع مقدس یک گنجینه و میراث گرانبها برای ملت و جوانان و همه عصر‌ها و عرصه‌های نظام است و باید از ارزش‌های دفاع مقدس برای باز کردن گره بسیاری از مشکلات استفاده کنیم، عنوان کرد: ارزش‌های دفاع مقدس ما را در مقابل اتحاد جهانی بر علیه انقلاب پیروز کرد و امروز اگر این ارزش‌ها را در جامعه نشر و ترویج دهیم در مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان که سخت‌تر و پیچیده‌تر از نبرد دیروز است پیروز خواهیم شد.

اجرای بیش از ۱۵ هزار فعالیت و برنامه

این مسئول تصریح کرد: امروز سلاح ما در مقابل دشمنان کار و خدمت جهادی، بصیرت و جهاد تبیین، تقویت روحیه امید و ایمان و معنویت در جامعه اسلامی است و مسئولین به آن توجه خواهند کرد.

سرهنگ پاسدار سلامی در ادامه با اشاره به تشکیل ستاد استانی بزرگداشت هفته دفاع مقدس استان مازندران به ریاست استاندار و ستاد شهرستانی به ریاست فرمانداران در کلیه شهرستان‌های استان مازندران گفت: پیش بینی ما این است که در بزرگداشت چهل‌وسومین سالروز هفته دفاع مقدس بیش از ۱۵ هزار فعالیت و برنامه اجرا خواهد شد که بخش‌های گوناگون جامعه از شهر‌ها و روستاها، دستگاه‌های مختلف، نیرو‌های مسلح، پایگاه‌های مقاومت، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای زنده نگه داشتن ارزش‌های دفاع مقدس فعال خواهند بود.

تجلیل از ۶۰ هزار پیشکسوت جهاد و مقاومت

این مسئول با بیان اینکه برنامه‌های ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس استان مازندران از روز چهارشنبه ۲۹ شهریور با همایش تجلیل از پیشکسوتان جهاد و مقاومت در مرکز استان و کلیه شهرستان‌ها و نیرو‌های مسلح آغاز خواهد شد، گفت: در این برنامه پیشکسوتان جهاد و مقاومت استان به صورت ارتباط تصویری از بیانات در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه همچنین تجلیل ۶۰ هزار پیشکسوت جهاد و مقاومت و زنان پیشکسوت عرصه جهاد و شهادت را در سالجاری در دستور کار داریم، عنوان کرد: تجلیل از مجاهدان روحیه مجاهدت را افزایش خواهد داد. در شهرها، روستاها، مساجد، مدارس، دستگاه‌های دولتی، نیرو‌های مسلح، همه دستگاه‌ها وظیفه تجلیل و تکریم از پیشکسوتان جهاد و مقاومت و رزمندگان اسلام را خواهند داشت.

این مسئول در ادامه عنوان کرد: همزمان با مراسم سراسری رژه نیرو‌های مسلح رژه نیرو‌های مسلح استان مازندران در روز جمعه ۳۱ شهریور در مرکز استان برگزار خواهد شد. همچنین نمایشگاه دفاع مقدس و مقاومت با بیش از ۴۰ غرفه از نیرو‌های مسلح، دستگاه‌های اجرایی، یگان‌های انتظامی و نظامی استان در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مازندران فعال خواهد شد.

سرهنگ پاسدار سلامی بیان کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه، بازخوانی عملیات بیت المقدس هم در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران توسط سپاه کربلا به مدت سه شب اجرا خواهد شد که امیدواریم شاهد حضور فعال مردم و بویژه جوانان باشیم.

وی اظهار داشت: حضور گسترده راویان دفاع مقدس در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در طول هفته دفاع مقدس در کلیه شهرستان‌ها انجام خواهد شد.

اجرای ۱۳۰۰ برنامه در حوزه زنان و دفاع مقدس

این مسئول با بیان اینکه در حوزه زنان و دفاع مقدس ۲۰ برنامه متمرکز با محوریت سبک زندگی اسلامی برنامه ریزی شده است، گفت: هزار و سیصد برنامه حوزه زنان و دفاع مقدس در سراسر استان در طول هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

سرهنگ پاسدار سلامی بیان کرد: همچنین ۲۰ برنامه در حوزه روحانیت و دفاع مقدس با محوریت قریب به ۴۰۰ شهید روحانی دفاع مقدس در طول هفته دفاع مقدس در شهر‌های مختلف برگزار خواهد شد.

رونمایی از آلبوم موسیقی «سرباز کوچک»

وی ادامه داد: جشنواره استانی «ترنم فتح» با حضور ۵ گروه رزم‌نوازان نیرو‌های مسلح استان مازندران و رونمایی از آلبوم موسیقی کودکان دفاع مقدس با عنوان «سرباز کوچک» با همکاری بنیاد شهید و حوزه هنری استان برگزار خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه برگزاری یادواره‌های شهدا در طول هفته دفاع مقدس یکی از برنامه‌ها در اقصی نقاط استان به شمار می‌آید، افزود: همچنین گلباران و عطرافشانی گلزار‌های شهدا و یادمان‌های شهدای گمنام در روز پنجشنبه ۶ مهر در سراسر استان برگزار خواهد شد.

پخش زنده برنامه‌ها از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران

وی با بیان اینکه برگزاری ویژه برنامه‌هایی در میعادگا‌های نمازجمعه از جمله تجلیل از رزمندگان و حضور پیشکسوتان و راویان دفاع مقدس قبل از خطبه‌های نمازجمعه این هفته از جمله برنامه‌های این هفته به شمار می‌آید، افزود: صدا و سیما برنامه ریزی‌های گسترده‌ای برای بزرگداشت این هفته در حوزه صدا، سیما، خبر و تولیدات و حضور در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران برای پخش زنده برنامه‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه همچنین در جهاد کشاورزی استان برنامه‌هایی برای تجلیل از پیشکسوتان جهاد برنامه ریزی شده است، به نقش تعیین کننده و اساسی جهاد مازندران در عملیات‌های مختلف اشاره کرد و افزود: جهاد استان مازندران بیش از ۱۶۰ شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است و در بزرگداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی از جمله اردو‌های جهادی، تجلیل از خانواده‌های شهدا پیش بینی شده است.

وی با اشاره به نقش ارتش استان مازندران در عملیات‌های مختلف از جمله عملیات ثامن الائمه، فتح المبین، طریق القدس، بیت المقدس، کمان ۹۹، مروارید و حمله به اچ ۳ گفت: دوهزار و ۷۳۸ شهید ارتشی در سال‌های دفاع مقدس تقدیم شدند و برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس برنامه‌هایی در قالب نمایشگاه، مسابقات ورزشی، مسابقات کتابخوانی، خاطره گویی، کمک به یادواره‌های شهدا در ارتش انجام شده است.

بازسازی عملیات بیت المقدس

این مسئول با بیان اینکه سپاه و بسیج در بزرگداشت هفته دفاع مقدس نقش اساسی دارند، افزود: بازسازی عملیات بیت المقدس، اجتماع جوانان گام دوم انقلاب یکی از فراخوان‌های بزرگ سپاه و بسیج خواهد بود، افتتاح پروژه‌های مختلف محرومیت زدایی، اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم، دیدار و سرکشی و تجلیل از ایثارگران، برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی ورزشی از جمله برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس به شمار می‌آید.

تدوین ۵۵۰ عنوان کتاب دفاع مقدس

سرهنگ پاسدار سلامی در ادامه به عملکرد بنیاد حفظ آثا و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در حوزه ادبیات دفاع مقدس با مشارکت بخش‌های گوناگون ۵۵۰ کتاب دفاع مقدس تدوین و منتشر شده است و برگزاری ۱۳ جشنواره شعر و ۱۳ جشنواره داستان کوتاه از دیگر برنامه‌های این حوزه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران به عنوان دبیر کمیته تدوین و تألیف دومین اجلاسیه کنگره شهدای استان مازندران است، اذعان داشت: تاکنون هزار و یکصد ساعت مصاحبه، ۲۲ عنوان نقد و بررسی کتاب دفاع مقدس، چاپ و انتشار ویژه نامه، تدوین و چاپ ۲۰۰ عنوان کتاب با مشارکت نهاد‌های فرهنگی مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپاه کربلا در این کمیته انجام شده است.

تهیه بیش از ۷ هزار مستند کوتاه مصاحبه با والدین شهدا

وی تولید بیش از ۷ هزار مستند کوتاه مصاحبه با والدین شهدا توسط بنیاد شهید و همکاری بنیاد حفظ آثار مازندران، ۱۰۰ مستند کوتاه و بلند دفاع مقدس، ۳۰ فیلم کوتاه داستانی، ۳۰ تله فیلم، دو سریال و ۱۲۰ قطعه موسیقی با کلام را از جمله مجاهدت‌های حوزه هنری سینمایی است.

به گفته سرهنگ پاسدار سلامی در بخش آموزش معارف دفاع مقدس از مجموع ۱۰۷ واحد دانشگاهی، درس دو واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس در ۷۰ واحد دانشگاهی توسط ۷۸ استاد دفاع مقدسی تدریس می‌شود که تاکنون ۱۷۲ هزار و ۱۲۹ دانشجوی دانشگاه‌های استان این دو واحد را را فراگرفتند.

وی با بیان اینکه در بخش اسناد دفاع مقدس یک میلیون سند دوران دفاع مقدس و اسناد شهدای استان مازندران جمع آوری و مستندسازی شده است، بیان کرد: تاکنون ۶ هزار ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی رزمندگان مازندران اعم از ارتش و سپاه، جهاد و بسیج و موضوعاتی، چون بحران جنگل، انقلاب اسلامی، زنان و تاریخ شفاهی فرماندهان تهیه شده است.

تصویب ۹۰۰ مدخل دانشنامه استانی دفاع مقدس

این مسئول با بیان اینکه ۹۰۰ مدخل جهت تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس تصویب شده است که ۴۵۰ مدخل تبدیل به مقاله شده است، گفت: در صورت پشتیبانی استانی می‌توانیم طی ۲ سال آینده دانشنامه استانی دفاع مقدس را تدوین و منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۶۷ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ۱۲۳ یادمان خاکسپاری شده‌اند، افزود: ۸۱ یادمان در سراسر استان به همت مردم، مسئولین و خیرین ساخته شد و ۴۲ یادمان را با کمک فرمانداران شهرستان‌ها به اتمام خواهد رسید.

پیشرفت ۸۰ درصدی فاز هفت تپه

وی با بیان اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان مازندران بزرگترین مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس کشور به شمار می‌آید که در مساحتی حدود ۶۰ هکتار طراحی و در حال اجراست، گفت: این مرکز فرهنگی در سه فاز طراحی شده است که فاز هفت تپه با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال بهره برداری است و برای سال تحصیلی آینده پیش بینی ما این است که با همت مسئولین آموزش و پرورش ۷ هزار دانش آموز، ۳ هزار دانشجو و ۳ هزار سرباز از این مرکز فرهنگی بازدید کنند.

وی با بیان اینکه همه مسئولین استان از جمله آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران و استاندار اعتقاد دارند که مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس از پروژه‌های اولویت‌دار فرهنگی استان است و باید به سرعت بخش‌های ناتمام آن به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: همچنین فاز دوم منطقه فاو طراحی شده است که پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است و در اولویت ما قرار دارد و فاز سوم مازندران در گذر تاریخ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *