دسته‌ها
آرشیو

نشست خبری “کمالی” سرپرست اداره کل آموزش و پروش مازندران

 نشست خبری “حسین کمالی” سرپرست اداره کل آموزش و پروش استان مازندران به مناسبت گرامیداشت روز دانش آموز برگزار شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه فضای تعلیم و تربیت نیازمند تضارب آرا و همچنین گفت و گوهای درون نسلی و بین نسلی است، گفت: ایجاد و استقرار کرسی های آزاداندیشی در مدارس استان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، حسین کمالی در جمع خبرنگاران افزود: رهبر معظم انقلاب بیش از ۲ دهه پیش فرمودند تریبون آزاد در دانشگاه راه‌اندازی شود و باید بدانیم که حرف ایشان به معنای تمامی نظام آموزشی از جمله مدارس است. 

وی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باور داریم گفت و گو در فضای آموزشی به دور از دوربین و رسانه می‌تواند در درک بین نسلی بسیار کمک کند. 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ما به دنبال راه اندازی تریبون آزاداندیشی در سطح مدارس هستیم، گفت: حوزه پرورشی ما این تکلیف را بر عهده دارد که البته نیازمند بسترسازی و فضاسازی است که لازم است مدارس، مدیر و دیگر مسوولان مدرسه جرات پیدا کنند که دست به فضای گفت و گو بزنند. 

کمالی تریبون آزاد را منتهی به مسایل اجتماعی و خارج از مدارس ندانست و افزود: باید این فضا برای نقد مدیریت مدرسه از صفر تا ۱۰۰ نیز ایجاد شود. 

آمادگی برای آموزش گویش محلی در مازندران وجود دارد

وی همچنین در پاسخ به سخنان رییس کیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جهت آموزش برخی از گویش های اصیل در مدارس اظهارکرد: این مسئله هنوز در حد طرح است، اما در صورت تصویب و ابلاغ آمادگی داریم تا گویش مازندرانی را در مدرسه آموزش دهیم. 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش مازندران در ادامه به برخی موانع در این مسیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی چند دهه اخیر به واسطه قرارگیری در مسیر گردشگری و مجاورت با پایتخت شاهد غلبه زبان فارسی بوده ایم که این موضوع خلوص زبانی را کاهش داده است. برای آموزش گویش مازندران نیازمند دستیابی به ریشه های اصیل کلمات هستیم که البته این توانایی کاملاً در استان وجود دارد. 

به گفته کمالی، زبان مازندرانی یکی از پنج زبان اصیل . دارای ریشه عمیق و مجزا از زبان فارسی است که براساس اظهارات رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان نخستین گویش هایی خواهد بود که در مدارس بومی آموزش داده می شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *