دسته‌ها
آرشیو

نشست خبری دبیر کنگره بین المللی غدیر در ساری

دبیر کنگره غدیر با بیان اینکه مقالات کنگره غدیر مجوز آی سی دارد و تاکنون ۳۰۲ مقاله توسط ۳۶۷ پژوهشگر به دبیرخانه رسیده است، گفت: ۲۸ مقاله منتخب نخستین کنگره بین‌المللی غدیر و نهج‌البلاغه است که به صورت کتاب منتشر می‌شود.

عکاس(ابراهیم فلاح)منبع:خزرنما

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی دبیر کنگره غدیر در نشست خبری به مناسبت برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان که مازندران میزبان این رویداد فرهنگی است، اظهار کرد: برای اجرای دقیق جهاد تبیین رویدادهای فرهنگی می‌تواند به عنوان بستر معنوی فضای کشور را به سمت فعالیت‌های علوم دینی سوق دهد.

به گزارش فارس،دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر و دبیر کنگره با بیان اینکه از سال گذشته فراخوان عمومی مقالات این کنگره به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به مراکز دانشگاهی و حوزوی مکاتبه شد، گفت: بنیاد بین‌‎المللی غدیر با انگیزه معرفی فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه نخستین کنگره بین‌المللی راهکارهای گسترش این فرهنگ در جهان را با همکاری دفتر نماینده ولی فقیه، استانداری مازندران، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در ۲۷ مهر ماه امسال در مجتمع فرهنگی و رفاهی فراجا برگزار می‌کند.

وی اهداف برگزاری کنگره را آشنایی با فرهنگ غدیر به عنوان الگوی حکومتی برای جوامع انسانی، آشنایی با نهج البلاغه به عنوان گنجینه بیکران معارف اسلامی دانست و افزود: تأمین نیازهای ضروری جوامع انسانی از طریق گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه به عنوان کلید حل مشکلات عصر حاضر، مقابله با بحران‌های مختلف فردی و اجتماعی حاکم بر جوامع انسانی از منظر نهج البلاغه مهم‌ترین اهداف کنگره غدیر محسوب می‌شود.

ابراهیمی با اعلام اینکه ۱۲ عنوان برای مقالات غدیر و ۱۵ عنوان برای مقالات ویژه نهج‌البلاغه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: غدیر و پیام‌های جهانی آن، تبیین مبانی معرفتی فرهنگ غدیر در قرآن، فرهنگ غدیر از نگاه متفکران و اندیشمندان غیرمسلمان، غدیر از منظر حضرت علی(ع)، نقش و رسالت رسانه‌ها در گسترش جهانی فرهنگ غدیر، نقش مروجان و پژوهشگران جهانی فرهنگ غدیر، نقش انقلاب اسلامی در گسترش جهانی غدیر، اتحاد و انسجام اسلامی با رویکرد واقعه غدیر، نقش فرهنگ غدیر در انقلاب جهانی حضرت ولیعصر(عج)، تبیین جایگاه فرهنگ غدیر در فرهنگ عامه، نقش زمامداران شیعه طبرستان در گسترش فرهنگ غدیر، ضرورت‌ها و راهکارهای توسعه از موضوعات مهم و محوری مقالات محسوب می‌شود.

دبیر کنگره غدیر با بیان اینکه مقالات کنگره غدیر مجوز آی سی دارد و تاکنون ۳۰۲ مقاله توسط ۳۶۷ پژوهشگر به دبیرخانه رسیده است، اظهار کرد: ۶۹ درصد مقالات از مازندران بوده است.

این مسؤول با اعلام اینکه در نخستین کنگره بین‌المللی غدیر ۲۸ مقاله برگزیده این رویداد فرهنگی و معنوی شده است، گفت: ۱۶۷ مقاله به عنوات چکیده در مرحله دوم داوری مورد توجه قرار گرفت.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: مقاله‌های برگزیده در مجموعه مقالات کنگره چاپ شده است که از این کتاب در روز برگزاری کنگره رونمایی می‌شود.

وی به برخی از چالش‌های پیش‌رو در برگزاری نخستین کنگره بین‌المللی غدیر اشاره کرد و گفت: محدودیت در رسانه‌های الکترونیکی سبب شد تا ارتباط دبیرخانه با صاحبان مقاله با مشکل مواجه شود.
دبیر کنگره بین‌المللی غدیر تامین اعتبار این رویداد فرهنگی را مردمی اعلام کرد و افزود: تاکنون هیچ ردیف اعتباری دولتی برای کنگره غدیر تعیین نشد.

وی از حضور مهمانان و پژوهشگران علوم دینی و دانشگاهی در عرصه بین‌المللی در نخستین کنگره غدیر و نهج‌البلاغه در ساری خبر داد و تصریح کرد: آیت‌الله صدیقی و استاد دین پرور از مدعوین کشوری و پژوهشگران علوم دینی از الجزایر و پاکستان سخنرانان ویژه نخستین کنگره بین‌المللی غدیر در ساری محسوب می‌شوند.

به گفته ابراهیمی، نمایشگاه کتاب با رویکرد نهج‌البلاغه، غدیر و مهدویت؛ معرفی مشاهیر و مفاخر دینی و فرهنگی مازندران، صنایع دستی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از برنامه‌های جنبی نخستین کنگره غدیر در مازندران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *