دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

نشست خبری “تقی زاده” رئیس دانشگاه پیام نور کشور در ساری

نشست خبری “ابراهیم تقی‌زاده” رئیس دانشگاه پیام نور کشور در ساری برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور در نشست خبری که در ساری برگزار شد، با اشاره به برگزاری نشست دو روزه اساتید دانشگاه پیام نور استان، اظهار کرد: دانشگاه پیام نور در سال ۱۳۶۷ باهدف فراهم کردن محیط آموزشی برای شاغلان و اقشار مختلف جامعه تاسیس شد.

به گزارش فارس ،تقی‌زاده شیوه آموزش این دانشگاه را ترکیبی در قالب برگزاری کلاس‌های رفع اشکال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۴۴ هزار دانشجوی ثبت‌نام شده داریم، نزدیک به ۹۰ درصد دانشجویان ما در مقطع کارشناسی هستند؛ حدود ۹۸۰ دانشجوی ما در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند، ۸۵ درصد رشته‌ها علوم انسانی و مابقی در بین سایر رشته‌ها توزیع شده است.

تقی‌زاده با اعلام اینکه حدود ۳۶۰ مرکز و واحد دانشگاهی پیام نور در سطح کشور فعال است، خاطرنشان کرد: ۳ هزار و ۵۸۰ عضو هیأت علمی، بیش از ۱۲ هزار استاد مدعو و قریب به ۸ هزار نفر کارمندان در دانشگاه داریم.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه دانشگاه پیام نور در بین دانشگاه‌های باز و از راه دور در آسیا در جایگاه دوم و در سطح دنیا در رتبه ششم را دارد، خاطرنشان کرد: در دانشگاه باز شیوه از انعطاف‌پذیری برخوردار است پیشنهاد می‌دهیم که تعدادهای ترم‌های تحصیلی از دو ترم افزایش پیدا کند و دانشجو در زمانی که آمادگی داشته باشد، در آزمون خود شرکت کند.

وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان این دانشگاه نخبه بوده و شرایط تحصیل در دانشگاه‌های دیگر را نیز داشتند، بیشترین سطح قبول شدگان در آزمون‌های کارشناسی ارشد و استخدامی‌ها نیز پیام نوری‌ها هستند.

تقی‌زاده با اعلام اینکه دانشگاه پیام نور در ۱۶ استان مرزی کشور شعبه دارد، یادآور شد: همچنین ۱۷ نمایندگی را در خارج از کشور داریم، در دانشگاه کابل بیش از هزار دانشجوی افغان مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور گفت: در رابطه با موضوع مراکز رشد، خانه‌های خلاق و رشته‌های دانش‌بنیان و مهارتی که اخیرا مطرح شد، در یکی دو سال گذشته در این حوزه گام برداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: افت دانشجویی قالب دانشگاه‌ها را فرا گرفته چون جمعیت دانشجویی در کل کشور کاهش یافته اما در دانشگاه پیام نور ظرفیت همه رشته‌ها تقریبا پر می‌شود.

تقی‌زاده با اشاره به آماری از رتبه‌بندی این دانشگاه، اضافه کرد: دانشگاه پیام نور در سال جاری با انتشار ۱۴۹ عنوان کتاب رتبه سوم را در بین دانشگاه‌های کشور به لحاظ کتاب‌های منتشر شده در سطح بین‌المللی به خود اختصاص داد، ارتقای رتبه ۹۱۰ پله‌ای دانشگاه در سال ۱۴۰۰ کسب شد که با ثبت آثار علمی پژوهشی اساتید در سطح جهان به رتبه هزار و ۴۰۰ رسید.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه بحث تجمیع دانشگاه در شرایط فعلی جزو مواردی بود که مطرح شد،گفت: اما با جلسات متعددی که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که ماموریت این دانشگاه را هیچ دانشگاهی نمی‌تواند انجام دهد و بسیاری از دانشجویان فرصت تحصیل را از دست می‌دهند، در نتیجه این مورد منتفی است.

وی با بیان اینکه میزان شهریه این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های شهریه‌بگیر حدود یک سوم است، ادامه داد: نسبت به جذب هیأت علمی تفاهم‌های با دانشگاه‌های دیگر صورت گرفته است، اما اصل آمایش و ساماندهی رشته‌ها و اعضای هیأت‌های علمی قابل دفاع است و آن را خودمان باید برعهده بگیریم.

مجتبی سلطانی احمدی معاون حقوقی مجلی و هماهنگی امور استان‌های دانشگاه پیام نور نیز در این نشست گفت: دانشگاه پیام نور در بیش از سه دهه گذشته نقش بسیار مهمی در عمومی‌سازی آموزش عالی در سطح کشور به‌ویژه برای زنان و بانوان داشت.

وی با اشاره به اینکه شهریه این دانشگاه یک سوم شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و غیره است، آن را به‌نوعی تهدید برای آموزش بخش خصوصی دانست و تاکید کرد: یک سوم قبول شدگان در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشجویان پیام نور هستند، نکته دیگر اینکه آمایش نباید در حد شعار باقی بماند، در سطح کلان نظام آموزش عالی تحرکی از آمایش در بخش‌های دیگر نمی‌بینیم و تمرکز روی همین بخش پیام نور می‌بینیم.

همچنین حسین نازک‌تبار رئیس دانشگاه پیام نور مازندران، با اشاره به نقش مهم این دانشگاه در کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق، اظهار کرد: این دانشگاه می‌تواند به کمک این دستگاه‌های مربوطه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با ارائه پایان نامه هایی در این حوزه موثر باشد‌.

وی افزود: دانشگاه پیام نور در مازندران در ۱۵ مرکز واحد، بالغ بر ۱۴ هزار دانشجو، ۳۳ کارمند و ۱۴۲ هیأت علمی با آموزش باز و کتاب محوری در حال فعالیت است.

2 دیدگاه دربارهٔ «نشست خبری “تقی زاده” رئیس دانشگاه پیام نور کشور در ساری»

سلام وخسته نباشید جناب دکتر تقی زاده
آقای تقی زاده شما رو خدا فکری برای فراگیر ارشد پیام نور بکنیدبرای ما واقعا خدایی با یک حقوق کارمندی درس خواندن مشکل است عیدی غدیر همین ثبت‌نام ارشد فراگیر پیام نور را به ما هدیه بدهید ممنون

سلام
ما هیئت علمی مربی و پیمانی پیام نور هستیم. حکم جدید در سال جدید برایمان نزده اند و تحدید کرده اند به بازخرید و بازنشستگی. میشه بفرمایید مشکل ما کی و چگونه حل میشود؟ با این شرایط میخواهید هیئت علمی جدید هم جذب کنید؟ ای کاش پیام نور سامان میگرفت. ۸ هزار کارمند دارید آنوقت ۳هزار هیئت علمی اضافی اند؟ کارمندان بدون استاد میخواهند دانشگاه را بگردانند؟ ای کاش یک مسئول وظیفه شناس صدای ما میشنید و مشکل ما را حل میکرد.ای کاش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *