دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی مازندران

مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران باحضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ساری برگزار شد.

عکاس(شهرام جلالی) منبع: خزرنما

علی طلوعی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: پیروزی انقلاب سنگ بر گلوله را تبریک می‌گویم و یاد شهدای غزه به‌ویژه کودکان را گرامی می‌دارم. 

وی به اولویت‌های وزارت میراث‌فرهنگی در فعالیت‌های سازمانی اشاره کرد و افزود: به فرمایش مولاعلی(ع) فرصت‌ها مثل ابر می‌گذرند و باید فرصت ها را غنیمت بشمارید. گزاره بعدی فرمایشات رهبری ‌است که فرمودند در جمهوری اسلامی هر کجا هستید همان جا را مرکز دنیا بدانید، بنابراین ما این نهاد فرهنگی را مرکز جهان‌مان می‌دانیم و باید با تمام وجود برای تحقق اهداف آن کار کنیم.

این مسئول درباره دیگر گزاره نیز اظهار کرد: با شیوه‌های سیاسی‌، سیاستمداران و سیاست‌گذاران نمی‌توان در عالم فرهنگ اقدام کرد. کار در میراث‌فرهنگی فرصت خدمت و خیر است که خیلی هم ماندگار نیست، در حقیقت فرصت کار جهادی است. کار در حوزه میراث اساسا اقدام فرهنگی است و با شیوه جریان‌سازی و سیاست‌بازی همسو نیست. باید این گزاره‌ها به عنوان گزاره‌های نهادینه شده در ذهن کارکنان این نهاد اجرا شود. 

طلوعی با نقد دیوان‌سالاری ادامه داد: متاسفانه ما وارث دیوان‌سالاری هستیم که مثل بختک روی اقدامات اجرایی افتاده و تمام سیستم را قفل می‌کند.

وی در خاتمه گفت: برزگر جز هیات علمی دانشگاه پیام نور است که باید مشخص شود در کدام جایگاه باید فعالیت کند. از حمایت‌های استاندار مازندران از میراث فرهنگی تقدیر و تشکر می کنم. مازندران یکی از اضلاع مهم در سه‌حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است که برای ساخت و توسعه آن نیاز به خرد جمعی وجود دارد.

حذف روادید گردشگری گروهی برای ورود گردشگران روسی به مازندران یک حرکت تاثیرگذار بود

حسن خیریانپور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه در مازندران گردشگری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی دارای جایگاه ممتازی برای ایجاد اشتغال پایدار است، گفت: با توجه به اینکه در گردشگری، مقوله های متعدد طبیعت گردی، گردشگری دریایی، سلامت، ورزش، فرهنگ و گردشگری کشاورزی وجود دارد، باید به همه آنها توجه ویژه شود چراکه این موارد برای گردشگران جذابیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: ۴۸۰ کیلومتر ساحل با ۳ فرودگاه و ۳ بندر، جنگل و طبیعت و ۳۸۰ کیلومتر اتصال ریلی می تواند دیپلماسی گردشگری را برای استان فراهم کند تا گام های موثری در این زمینه برداشته شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با بیان اینکه میزبانی استان از رویداد ملی گردشگری به نوعی تجلی دیپلماسی گردشگری دولت سیزدهم بود، تصریح کرد: حذف روادید گردشگری گروهی برای ورود گردشگران روسی به مازندران حرکت بسیار مهم و اثرگذاری است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

خیریانپور با اشاره به اینکه صنایع دستی بی بدیل، بی نظیر و منحصر به فرد استان مازندران زبان‌زد است، گفت: این محصولات در داخل و خارج از کشور ارزشمند است و مورد استقبال واقع می شود، اما باید دیپلماسی صنایع دستی نیز به آن افزوده شود.

وی با تاکید بر حفظ آثار باقیمانده از آثار تاریخی در این استان، افزود: در این راستا لازم است تا انجمن‌های میراث‌فرهنگی از دهستان‌ها تا شهرها را بیش از پیش فعال کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اهمیت بحث سرمایه گذاری در گردشگری، خاطرنشان کرد: علاوه بر احصاء سرمایه گذاری در گردشگری و صنایع دستی باید بر اتمام پروژه ها نظر داشت و تلاش و اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.

خیریانپور با اعلام اینکه باید طرح های گردشگری را که بیش از ۵۰ درصد رشد فیزیکی داشته به اتمام و به بهره برداری رساند، افزود: در نرخ رشد اقتصادی استان مازندران حوزه گردشگری بسیار با اهمیت است و ارتقاء رشد اقتصادی ۴.۱ گردشگری نیز نقش بسیار مهمی دارد.

وی همچنین به حفظ و رشد گردشگری محیط زیست تا جنگل های هیرکانی در استان نیز تاکید کرد.

لزوم تلاش برای سه‌حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران

حسین ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیر مطرح کرد: قطعا با حمایت وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همت و تلاش همه همکاران رسیدن به سر منزل مقصود امکان‌پذیر است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: با توجه به اینکه دغدغه مدیران اجرایی، گردشگری است باید برای توسعه این بخش و البته دیگر حوزه های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی نیز تلاش‌های فراوانی صورت گیرد.

طرح جامع گردشگری مازندران در حال تدوین است

صادق برزگر ضمن پوزش از قصورهای احتمالی اظهار کرد: از تلاش های استاندار مازندران که نقطه عطف توسعه گردشگری شد، تقدیر و تشکر می کنم، چرا که در این مدت برای توسعه گردشگری استان، زیرساخت‌های خوبی شکل گرفت و بسیاری از برنامه‌ها در دست اجرا بود.

وی با بیان اینکه در تحقق اهداف دولت، تعامل بین دانشگاه و بنیاد بسیار کمک کننده بود، افزود: مازندران فاقد طرح جامع گردشگری بود و این طرح مهم با مشارکت و همکاری دانشگاه مازندران در حال تدوین است.

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در معاونت‌های مختلف، تصریح کرد: در معاونت گردشگری و صنایع دستی، پروژه های مهمی از جمله افتتاح ۸۰ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری دو هزار میلیارد در دست اجراست و برای چند پرواز خارجی از مازندران به مقسط و آکتائو نیز برنامه‌ریزی شد.

برزگر ادامه داد: در اجرای طرح ایجاد دهکده‌های گردشگری و معرفی به مقصد گردشگری و توسعه اقامتگاه بوم‌گردی، مازندران از عدد ۲۹۰ به ۳۸۰ ارتقا یافت و بیش از ۱۱۰ دوره آموزشی در اداره‌کل برگزار شد.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام استان در حوزه گردشگری سلامت و تندرستی از جمله در رامسر و بهشهر افزود: کشتی تفریحی مادرینا یکی از این اقدامات ماندگار و بزرگ بود که در هفته دولت راه اندازی شد. 

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ادامه داد: همچنین انتخاب ۴۰ روستا از جمله کندلوس برای ثبت جهانی از دیگر اقدامات ما در این حوزه بود که امیدواریم کندلوس که جزء ۸ روستای انتخاب شده جهانی است، سال آینده به ثبت برسد.

وی تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری با صدور ۱۷۱ موافقت اصولی رشد ۶۴ درصدی را شاهد بودیم و با برگزاری ۷ همایش فرصت های سرمایه گذاری در استان، گام بزرگی در این حوزه برداشته شد. 

برزگر ادامه داد: صدور مجوز ۴ اسکله های دریایی، انتخاب یکی از بزرگترین مزرعه های گردشگری کشاورزی در بهشهر، راه اندازی دفتر ویژه غرب گردشگری و سرمایه گذاری در چالوس هفته گذشته، برگزاری بیش از ۵۸ نمایشگاه صنایع دستی و سوغات، و … از دیگر اقدامات مهم ما در این حوزه بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی بیان کرد: تعداد موزه های استان به عدد ۲۹ رسید و ضمن کاوش در ۱۱ پروژه، شاهد افتتاح بزرگترین موزه شمال کشور در قائم شهر تا پایان امسال خواهیم بود.

2 دیدگاه دربارهٔ «مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی مازندران»

مدیری با این توانمندی و خدمت چرا باید عوض بشه.
چرا باید همیشه در آستانه انتخابات مجلس ، مهره چینی حضرات آغاز بشه؟؟؟!

عجب من یاد شعری افتادم میگه خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی همه مدیران از شرق استان هستش نه غرب استان عجب متاسفم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *