دسته‌ها
آرشیو ساری

سومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی شوراهای کشور در ساری

سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور با محوریت (گردشگری شهر و صیانت و بهره وری پایدار از میراث تاریخی و طبیعی) در ساری برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

سومین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور در صبح و عصر باحضور “جواد طالبی” شهردار ساری و “سید حسین یوسفی”، “شهرام ایرجی”،”علی عاشقان” ، “افشین راسخ” ،”سید حسین احمدی” و “سید رحمان میرشجاعی” اعضای شورای اسلامی شهر ساری برگزار شد.

مراسم اختتامیه این اجلاس در همین شب باحضور “علی بابایی کارنامی” نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات شهرداری ساری، سومین اجلاس کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با محوریت «گردشگری شهر و صیانت و بهره‌مندی پایدار از میراث تاریخی و طبیعی» ۲۸ و ۲۹ مهرماه به میزبانی کمسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر و شهرداری ساری با حضور حجت الاسلام امرودی مشاور امور فرهنگی وزیر امور خارجه، احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و رئیس مجمع، شهرام ایرجی، سید حسین یوسفی، سید حسن احمدی، سید افشین راسخ، سید رحمان میر شجاعی و علی عاشقان اعضای شورای اسلامی شهر و جواد طالبی شهردار ساری در مجتمع رفاهی بهزیستی مازندران برگزار شد.

گردشگری محوری مهم در دیپلماسی عمومی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میثم امرودی مشاور امور فرهنگی وزیر امور خارجه در این اجلاسیه با بیان اینکه گردشگری محوری مهم در دیپلماسی عمومی است، گفت: جایگاه و نقش صنعت گردشگری در جهان امروز به‌عنوان یکی از راهکارهای ارتقای تأثیرگذاری فرهنگی، توان‌افزایی و توسعه اقتصادی مطرح است.

وی افزود: اگر مسئولان استانی بتوانند از مسئله گردشگری استفاده درست کنند درآمد آن استان را از همه مقوله‌ها بی‌نیاز می‌کنند.

مشاور امور فرهنگی وزیر امور خارجه، به ظرفیت‌های صنعت گردشگری در استان مازندران به‌ویژه مرکز استان اشاره کرد و گفت: از همین بستر می‌توان برای توسعه صنعت گردشگری و دستیابی به عواید فرهنگی و اقتصادی آن بهترین بهره گرفت.

حجت‌الاسلام امرودی امنیت را مهم‌‌ترین مؤلفه گردشگری برشمرد و افزود: امنیت ذهنی نیز از خود امنیت مهم‌تر است؛ صنعت توریسم زمانی موفق عمل می‌کند که امنیت ذهنی نیز وجود داشته باشد.

وی، امنیت اخلاقی، امنیت سلامت و امنیت اقتصادی را از دیگر شاخصه‌های مهم صنعت گردشگری برشمرد و ادامه داد: شهری که مستعد گردشگری است باید همه امکانات برای گردشگر را فراهم کند.

حجت‌الاسلام امرودی، اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در حوزه جذب گردشگر و رفع چالش‌های این عرصه را از ضروریات دانست و تصریح کرد: توانمندسازی و مهارت‌آموزی کارشناسان حوزه گردشگری در رونق این صنعت تأثیر بسزایی دارد.

مشاور امور فرهنگی وزیر امور خارجه گفت: در چنین همایش‌هایی می‌توان با تبادل‌نظر به راهکارهای مهم در جهت جذب توریسم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های چشمگیر و پرجاذبه گردشگری برای پیشرفت و توسعه شهر استفاده کرد.

صنایع‌دستی، ملی‌ترین تولید

احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث در ادامه این اجلاسیه، صنایع‌دستی را ملی‌ترین تولید عنوان کرد که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.

وی، حفظ و بهره‌برداری درست از میراث و حفظ و توسعه صنایع‌دستی را دو بال توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: گردشگری یک صنعت فرا بخشی است که توسعه آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث، نقش شورا و شهرداری را در توسعه صنعت گردشگری مهم دانست و گفت: با تشکیل کارگروه مشترک بین میراث و کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی می‌توان به این مهم دست‌یافت.

تجری بر حفظ میراث فرهنگی تأکید کرد و آن را وظیفه ملی دانست و افزود: باید میراث فرهنگی را با تمام توان حفظ کرد و برای اقتصادی کردن بافت تاریخی تلاش مضاعف‌تری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید توجیه اقتصادی گردشگری را برای سرمایه‌گذاران این بخش تبیین کنیم.

رفع کاستی‌ها و مشکلات شهری

سید حسین یوسفی نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری گفت: بسیار خرسندیم که در پایتخت بهار نارنج، شهر تاریخی و زیبای ساری دیار علامه ابن شهرآشوب ساروی افتخار میزبانی این اجلاسیه را داریم.

وی افزود: ساری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و موطن علما، فضلا، شهدای گرانقدر، هنرمندان و ورزشکاران است که از روزگاران کهن، به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و اداری در مازندران مرکزیت داشته و در تحولات این دیار همیشه‌ بهار، منشأ اثر بوده است.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری به ظرفیت‌های مرکز استان در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، طبیعی و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: به دلیل دارا بودن این شاخصه‌ها؛ ساری عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو ۲۰۲۲) به خود اختصاص داده است.

یوسفی، مدیریت شهری را در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی مورد توجه قرارداد و شورای اسلامی شهر را نهاد مردمی عنوان کرد که بیشترین نقش را در کنشگری و اثرگذاری مدیریت شهری دارد.

وی افزود: شورای اسلامی شهر جزئی از مدیریت شهری و از اجزاء مهم با نقش‌های تعیین‌کننده در اداره و توسعه شهر هستند زیرا در نظام مقدس جمهوری اسلامی که نهادینه کردن احکام اسلامی در جامعه به یک ضرورت تبدیل شد، نهاد شورا به‌عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری در روند اداره کشور مورد توجه قرار دارد.

یوسفی به فصل هفتم قانون اساسی و اهمیت و جایگاه شورا در اصل ۱۰۳ پرداخت و افزود: این اصل نشان می‌دهد که نمایندگان مردم در شوراها، زمانی که مصوبه‌ای برای پیشبرد شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … بر اساس اختیارات خویش تصویب می‌کنند همه مسئولان دولتی ملزم به رعایت آن هستند تا مصوبات پیشرفت امور محلی فراهم شود.

یوسفی به دستاوردهای شوراهای اسلامی شهر و روستا در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: با این‌حال شورا همچنان نهادی نوپا محسوب می‌شود و برای دستیابی به جایگاه واقعی و قانونی خود کماکان باید تلاش کند.

عضو شورای اسلامی شهر ساری به بیانات مقام معظم رهبری درباره شورای اسلامی شهر اشاره کرد و گفت: به فرموده ایشان اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی نشان‌ دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.

وی افزود: نکته مهم و اساسی در ماهیت شوراها، مشورت، هم‌اندیشی و هم‌افزایی است که با تصمیم‌گیری و نظارت نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت شهری دارند.

یوسفی نقش این اجلاسیه را در رفع برخی از معضلات و مشکلات شهری مهم دانست و تأکید کرد که بدون تردید برآیند این همایش‌ها رفع کاستی‌ها و ارتقاء سطح کیفی طرح‌ها و برنامه‌ها و تسهیل و تسریع در فرآیند توسعه و عمران شهری است.

شهر ساری را از گذرگاه به مقصد گردشگری تبدیل کنیم

سید رحمان میر شجاعی دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساری در این اجلاسیه به ظرفیت‌های مختلف گردشگری در مرکز استان اشاره کرد و مسجد جامع، خانه کلبادی، خانه وزیری، پناهگاه حیات‌وحش، باداب سورت و برج‌های تاریخی گنبد و رِسکِت را از جمله ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی این شهر معرفی کرد.

وی افزود: شهر ساری در مرکز مازندران با برخورداری از رودخانه تجن و ۱۲۶۰ هکتار منابع طبیعی در قالب پارک جنگلی شهید نوبخت دارای مزیت‌های طبیعی است که در صورت استفاده بهینه از آن می‌توان به توسعه شهری و ارتقای صنعت گردشگری و کارآفرینی دست پیدا کرد.

عضو شورای اسلامی شهر ساری به وجود گونه‌های متفاوت گیاهان دارویی و غذاهای بومی در مرکز استان اشاره کرد که در صورت بهره‌برداری درست و برند سازی می‌تواند بهترین سوغات این شهر تاریخی برای اقصی نقاط کشور باشد.

میر شجاعی به وجود بقاع مذهبی در حوزه گردشگری مذهبی اشاره کرد و به اهمیت گردشگری سلامت پرداخت و این مزیت را در توسعه گردشگری و ارتقای اقتصاد شهری مهم دانست و افزود: شهر ساری با وجود بیمارستان‌های مجهز می‌تواند در تحقق این موضوع مؤثر باشد.

وی افزود: برای اینکه به توسعه متعالی در حوزه‌های مختلف شهری از جمله گردشگری دست پیدا کنیم لازم است که نگاهمان را به این مقوله بلندتر و افق دیدمان را وسیع‌تر کنیم.

میر شجاعی تأکید کرد که برای اینکه در سطح ملی تنها به انرژی نفت و در شهرداری‌ها به ماده ۱۰۰ متکی نباشیم باید صنعت گردشگری را توسعه داده و در جهت جذب توریسم و گردشگر اقدامات مؤثرتری انجام دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر ساری، فضای مجازی را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری مهم دانست که باید از آن برای شناساندن این ظرفیت‌ها استفاده بهینه‌تر کرد.

وی، توسعه بوم‌گردی با استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر اراضی شیب‌دار مناطق دودانگه و چهاردانگه و…، محافظت از میراث فرهنگی، شناسایی جاذبه‌های گردشگری، تعامل اجتماعی، بهره‌مندی از سرمایه‌گذاران، برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی با محوریت جشنواره‌های بومی محلی و آموزش را مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه گردشگری نامید.

میر شجاعی افزود: باید تلاش کنیم تا با بسترسازی و معرفی مکان‌های گردشگری شهر ساری را «مقصد گردشگری» کنیم.

وی بیان کرد: ایجاد فرهنگ گردشگر پذیری سنگ بنای ایجاد شهرِ هدف گردشگری خواهد بود و باید برنامه‌ ویژه برای این مهم تدوین شود.

همایش کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها بهترین فرصت برای تبادل‌نظر و رفع معضلات شهرداری است

جواد طالبی شهردار ساری نیز در ادامه این اجلاسیه به قدمت دیرینه شهر ساری و برخورداری از  بافت‌های تاریخی و قدیمی اشاره کرد و یادآور شد: اعضای شورای اسلامی شهر ساری و مجموعه مدیریت شهری به‌منظور حفظ آثار باستانی، توجه به بافت کهن شهر و توسعه رونق گردشگری شهری اقدام به تأسیس و راه‌اندازی شهرداری بافت کهن و تاریخی شهر باهدف مرمت و احیاء حفظ میراث باستانی شهر نموده‌اند.

وی، از طراحی خیابان ایده آل در مرکز استان خبر داد و افزود: این خیابان با در نظر گرفتن معیارهای شهر الکترونیک و بهره‌مندی از فنّاوری روز از میدان ساعت تا میدان هلال‌احمر ساری راه‌اندازی شد.

طالبی، نشست و همایش روسای کمیسیون عمران و شهرسازی مراکز استان و کلان‌شهرها با حضور متخصصان و تصمیم‌سازان این بخش در پارلمان شهری را بهترین فرصت برای تبادل‌نظر و به چالش کشیدن معضلات مجموعه مدیریت شهری دانست.

در این اجلاسیه مقرر شد مباحث مطروحه در این نشست، توسط دبیرخانه مجمع هیئت‌رئیسه پیگیری گردد و نتایج به روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای کشور اطلاع‌رسانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *