دسته‌ها
آرشیو

سفر استاندار مازندران به بخش مرکزی شهرستان نکا

استاندار مازندران و هیات همراه ایشان در سفری نیم‌روزی به بخش مرکزی شهرستان نکا، از چند ظرفیت این بخش ازجمله پایانه نفتی، باغ نمونه مرکبات در بایع‌کلا، فاز یک شهرک صنعتی شهید نظری، شرکت فولاد ماشین، و بیمارستان نیمه‌کاره در روستای آلوکنده بازدید کرد.

عکاس(سعید منصوری) منبع: پایگاه خبری آوای خزر

سفر‌های شهرستانی و بازدید‌های استاندار مازندران از مناطق مختلف استان برای خود فلسفه و منطقی دارد، مثل بازدید از یک بیمارستان نیمه‌کاره در روستای آلوکنده نکا با عمر ۳۱ ساله که طبقه همکف آن تبدیل به دامداری شده است!

همراه استاندار مازندران شدیم در بازدید از چند ظرفیت مهم اقتصادی کمتر دیده شده در شهرستان صنعتی نکا.

پس از بازدید از سه اسکله پایانه نفتی نکا، آزمایشگاه و مرکز کنترل آن و همچنین تماشای مانور اطفای حریق در این پایانه نفتی، به روستای بایع‌کلا رفتیم و بازدیدی از باغ مرکبات محمد حسین اسماعیلی یکی از باغداران نمونه داشتیم. این باغ ۶ هکتاری علاوه بر مرکبات، چند درخت کیوی، لیمو، ازگیل، گردو و میوه گرمسیری فوجیا داشت.

در گوشه‌ای از باغ هم گوسفند و انواع ماکیان پرورش داده می‌شد. دستگاه‌های به‌کار رفته برای سمپاشی و خردکردن شاخ و برگ‌ها و نوع آبیاری و پرورش درختان نیز برای خود داستانی داشت که در خبر دیگری به آن می‌پردازیم.

برنامه بعدی این سفر، بازدید از بیمارستان نیمه‌کاره در روستای آلوکنده از توابع بخش مرکزی نکا بود که با پیگیری عبدالرضا بابایی فرماندار این شهرستان، به عنوان یک ظرفیت مهم به استانداری گزارش شد و در نهایت منجر به بازدید استاندار مازندران شد.

اهالی می‌گویند: این بنا ۱۲ هکتار دارد و در ۴۰ هزار مترمربع بنای بیمارستان در سه طبقه ساخته شده و نیمه‌کاره رها شده است.

آن‌ها می‌گویند که پدرانشان یا خودشان این زمین‌ها را در سال ۱۳۶۹ هبه کردند تا یک بیمارستان ساخته شود، اما پس از ۳۱ سال از آغاز ساخت، نه‌تن‌ها تبدیل به بیمارستان نشده بلکه کاربری جدیدی هم برای آن تعریف نشده است.

در نهایت نیز سال ۱۳۸۹ دانشگاه پیام نور آن را با مبلغ بیش از یک میلیارد و یا کمی بیشتر از این عدد خریداری کرد، ولی این مجموعه هم نتوانست کاری از پیش ببرد.

محلی‌ها می‌گویند: قرار شد که اگر تبدیل به بیمارستان نشد؛ زمین‌ها به مردم بازگردد، اما آن‌ها اکنون تاکید دارند که می‌خواهند این بنا و زمین‌های مربوط به آن برای منافع عمومی و کسانی که زمین را به نظام اهدا کردند فایده‌ای داشته باشد؛ و اینکه بابت این زمین و اعتراضاتی که مردم در مقطعی از زمان داشتند، خیلی از اهالی به بازداشتگاه رفتند.

استاندار مازندران که از دیدن این بنای معظم و مستحکم و در عین حال رهاشدگی آن متعجب شده بود، اظهار داشت: اینجا باید به یک مرکز مهم به نفع مردم تبدیل شود و حتما در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای آن تصمیم می‌گیریم.

سید محمود حسینی‌پور با اشاره به اینکه ساخت بیمارستان بنا به دلایل نامعلومی به اتمام نرسیده و به یک دانشگاه واگذار شده است، افزود: دانشگاه توان اجرای پروژه را نداشت و اکنون هم زمین و هم ساختمان معظمی معطل مانده است.

او ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از جوانان منطقه جویای کار هستند و اگر طرح فعلی با کاربری جدید تکمیل شود به مرکز مهم کار و تلاش تبدیل می‌شود.

نماینده عالی دولت در مازندران اعلام کرد که کارشناسان باید بیایند و برای کاربری این بنای نیمه‌کاره تصمیم بگیرند و عواید آن به سود مردم و برای آبادانی منطقه هزینه شود.

حسینی‌پور می‌گوید: مردم در این ملک حق دارند چرا که “حق الناس” است و آن‌ها که زمین دادند باید سهامدار شوند و در منافع آن شریک باشند.

او با بیان اینکه “تکلیف این زمین را روشن می‌کنیم”، افزود: بنایی که بازدید شد؛ از کاربری بیمارستان خارج است و می‌تواند با توجه به سازه محکم تبدیل به یک مجتمع با کاربری‌های مختلف بشود.

استاندار مازندران البته این را هم گفت که دانشگاه پیام نور هم می‌تواند در تبدیل به احسن شدن آن دخیل باشد؛ چون دانشگاه آن را خرید گرچه در این واگذاری اشکالاتی هم دیده شد.

حسینی‌پور در پایان با اشاره اظهار داشت: حق اهالی در این پروژه دیده نشد و مردم محق هستند بنابراین باید به نفع مردم اعاده حقوق شود.

به گزارش خبرنگار ما، تغییر کاربری بیمارستان نیمه‌کاره آلوکنده در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان نکا به ریاست استاندار مازندران تصویب شد و پیشنهادات کارشناسان در این زمینه پس از بازدید و تحقیق در خصوص ظرفیت‌های منطقه عنوان و نتیجه نهایی به استحضار اهالی می‌رسد.

او همچنین اعلام کرد که این پرونده باید با دو هدف به کارگروه زیربنایی استان برود؛ یکی اینکه کاربری جدید آن مشخص شود، دوم اینکه تعیین تکلیف شود که باید از دانشگاه پیام نور گرفته شود و برای کاربری جدید در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.   

در حال حاضر، واحد همکف بیمارستان نیمه‌کاره تبدیل به دامداری شده است! گرچه پیام نور از این وضعیت گلایه دارد، اما اهالی به شوخی می‌گویند: “بالاخره این بنا باید به یک دردی بخورد حتی با کاربری پرورش دام”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *