دسته‌ها
آرشیو خبری ساری مازندران

جشن خودکفایی در تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی در ساری  

جشن خودکفایی تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسؤولان استان در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

تأمین کاغذ مورد نیاز حوزه نشر کشور، با استفاده از ظرفیت‌های داخلی یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم از زمان عهده‌دار شدن مسئولیت بود. وعده‌ای که طی ۲ سال با برنامه‌ریزی‌های گسترده به ویژه برای افزایش تولید کاغذ در شرکت چوب و کاغذ مازندران، پله‌پله به محقق شدن نزدیک شد و حالا با رشد ۱۶ برابری تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ به نقطه مد نظر رسید. ‎

به گزارش ایسنا، در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،علی بابایی کارنامی و منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود ،کمال علی‌پور نماینده قائم‌شهر و سوادکوه، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، میثم نیلی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس مجمع ناشران انقلاب اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ، مدیرعامل هلدینگ بانک ملی، ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی،  علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدعلی مرادیان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، جانعلی‌پور  مدیر کل مطالعات و کتابخوانی، مهدی رمضانی چابک مدیرکل استان‌ها و جمعی از اهالی فرهنگ حضور داشتند.

چوب و کاغذ مازندران تا مرز فروپاشی رفته بود

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این مراسم  گفت: لازم است از خانواده شهدا و جانبازان، ایثارگران و همه کسانی که باعث شدند در امنیت بتوانیم خودکفایی تولید کاغذ مورد نیاز چاپ کتب درسی را جشن بگیریم تقدیر کنیم.

او افزود: در سال‌هایی به واردات کاغذ توجه شده بود حتی از ارز دولتی برای واردات کاغذ خرج و به طور کامل ریشه تولید کاغذ داخلی زده شده بود. زمانی که دولت کاغذ را به فهرست کالاهای ضروری اضافه کرد سودجویان شروع به احتکار کاغذ کردند.

استاندار مازندران بیان کرد: براساس سیاست حل مسائل کشور که در دولت وجود دارد این مسأله نیز حل شد،  زمانی که دولت کار را تحویل گرفت چوب و کاغذ مازندران تا مرز فروپاشی رفته بود ولی امروز با اقدامات دولت کار به جایی رسید که همگان شاهد آن هستند.

همچنین در حاشیه این مراسم از امید نیک‌نژاد مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران توسط محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

باید به یک صادرکننده حرفه‌ای تبدیل شویم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم گفت: موانع برای تولید کاغذ یکی پس از دیگری برداشته شد و باید به یک صادرکننده حرفه‌ای تبدیل شویم و منطقه را هم پوشش بدهیم.

او بیان کرد: از مدیر پرتلاش و جهادی  این مجموعه تشکر می‌کنم. دو سال قبل به این محل آمدیم و افق روشنی را پیش رو نمی‌دیدیم اما اکنون در جایی ایستاده‌ایم که کاغذ تمامی ۱۵۵ میلیون جلد کتب درسی دانش‌آموزان در این کارخانه تولید می‌شود.


اسماعیلی افزود: اکنون بخش اصلی حوزه نشر ما هم امروز به این نقطه خودکفایی رسیده‌ و فقط جشن خودکفایی تولید کاغذ کتب درسی را برگزار نمی‌کنیم. ما بحث ملی شدن صنعت نشر را باید در نظر بگیریم.

وزیر ارشاد گفت: حمایت از تولید کاغذ داخلی کار مهمی بود. آقای رییس جمهور زمانی که رییس قوه قضاییه بودند از این مجموعه بازدید کردند. در این دو سال دوستان بسیار تلاش کردند و کارگروه کاغذ و نشر در دولت ایجاد شد و آقای مخبر معاون رییس‌جمهور نیز همواره پای کار بود. همچنین وزیران ما و رییس‌جمهور هم همواره دغدغه این موضوع را داشتند. همه در کنار هم در این راستا زحمت کشیدند. دولت ما یک دولت متحد و یکپارچه است. همه دولت به مثابه یک گروه هماهنگ کار کردند.

او افزود: برای تولید کاغذ یک مجموعه بزرگ را در شیراز افتتاح خواهیم کرد. این مجموعه در سال ۵۰ هزار تن کاغذ تولید خواهد کرد و مجموعه کاغذ سبز هم توسط بنیاد مستضعفان در دستور کار است. تولید کاغذ امروز به یکی از نمادهای مهم‌ هویتی ما تبدیل شده است.

وزیر ارشاد گفت: دولت موضوع کاغذ را تکلیف خودش کرد و تمامی کتب درسی را با کاغذ تولید داخل چاپ کرد. می‌خواهم که مجموعه‌ها محکم پای کاغذ ایرانی بیایند. مهم‌ترین دستاورد این کار لبیک‌گویی به مقام معظم رهبری است. امروز خوشحالیم که این گام‌های عملی را با همت شما عزیزان برداشته‌ایم. دوستان ما در حوزه فرهنگ شبانه‌روز پای این کار هستند. دولت در حوزه کتاب در توسعه زیرساخت‌ها و همه جوانب دیگر پیش می‌رود. همچنین در حوزه حمایت در زمینه مالیات ناشران معضل‌ها حل شد.  هرجا نیاز به کاغذ باکیفیت باشد ما منعی از واردات مورد نیاز نداریم.

او در ادامه گفت: نشر ما باید یکی از مظاهر صنعت ملی شدن  باشد. انقلاب اسلامی در همه حوزه‌ها پیش رفته است و در این زمینه هم باید پیشرفت داشته باشد. ما چرخه تخصیص بودجه را تغییر داده‌ایم. چاپ قرآن در چهار رنگ هم یکی از فعالیت‌ها با کاغذ داخلی است.

قولی برای تامین مورد نیاز کاغذ کشور

همچنین ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: با تلاشی که داریم این وعده را به همه مردم و مدیران می‌دهیم هر سال به تولید این شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران افزوده و نقش پایداری در اشتغال استان و تامین نیاز کاغذ کشور ایفا کنیم.

او اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته توجه لازم و کافی نسبت به استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور نشد، اما با تاکید رییس‌جمهوری ظرف دو سال به شرایطی رسیدیم که با توان داخلی به خودکفایی تولید کاغذ دست یافتیم.

نجارزاده با اشاره به اینکه تا دو سال پیش خیلی از مسائل کارگری در استان مربوط به کارخانه چوب و کاغذ مازندران بود و این کارخانه چالش‌های زیادی داشت، افزود: اما پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار مازندران و همراهی وزارت اقتصاد و نگاه بانک ملی مرتفع شد.

او با بیان اینکه نگاه ما به شرکت چوب و کاغذ مازندران، سود و زیانی نیست، ادامه داد: هدف ما حمایت و نگاه ویژه به تولید و اشتغال در این واحد تولیدی است به همین دلیل در حد توان وارد عمل شدیم.

مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر از همه پتانسیل‌های موجود بهره گرفتیم تا ظرفیت تولید در این کارخانه افزایش یابد، بیان کرد: سیاست قطعی ما در بانک ملی خروج از بنگاه‌داری است. در این دولت با همکاری و پشتیبانی همه و تلاش همکاران در چوب و کاغذ مازندران این سیاست را به طور برجسته‌ای عملی کردیم.

او یادآور شد: از سال گذشته فرآیند واگذاری عرضه اولیه شرکت چوب و کاغذ را آغاز کردیم تا مردم و کارکنان این مجموعه سهامدار شرکت شوند.

نجارزاده افزود: این موضوع مغایر با تعامل و حمایت بانک ملی از شرکت نیست؛ بلکه در جهت تامین مالی برای توسعه این شرکت چنین اقدامی انجام می‌شود.

#پیشرفت_مازندران
#خودکفایی_کاغذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *