دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از عمارت زباله آمل

علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از پایگاه عمارت زباله در آمل بازدید کرد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

علی سلاجقه در بازدید از پایگاه عمارت زباله در آمل در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به اینکه زباله عمارت در محدوده سد هراز قرار دارد ساماندهی این مکان باید به سرعت انجام شود.

به گزارش ایرنا، سلاجقه افزود: در نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند که در اواخر مرداد امسال برگزار شد، نماینده وزارت کشور و وزارت نیرو برای ساماندهی زباله عمارت اعلام آمادگی کردند و هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در گام نخست، ورود زباله به این مکان باید متوقف شود و مراحل بعدی براساس زمانبندی گام به گام انجام می شود.

سلاجقه اضافه کرد: مدیریت شهرستان آمل در جانمایی جدیدی که برای زباله خواهند داشت، به هیچ عنوان نباید در بالادست سد هراز قرار گیرد بلکه خارج از محدوده باشد.

عمارت زباله که یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی مازندران به شمار می رود در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل و در مسیر جاده هراز قرار دارد . این عمارت طی بیش از چهار دهه با انباشتن کامیون به کامیون زباله، قد کشید و به خاطر سخت جانی در پذیرش راه حل به عنوان لاینحل ترین معضل زیست محیطی شهرت کشوری یافت.

منطقه انباشت زباله عمارت ۹ هکتار مساحت دارد. بنا بر آمارهای رسمی بیشتر از ۴۰ سال پیش تاکنون روزانه بیش از ۴۰۰ تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف در این منطقه تلنبار می شود. مسئولان شهری و شهروندان آملی می گویند روزی که زمین منطقه عمارت را به عنوان سایت دپوی زباله در نظر گرفته بودند مقرر شد حداکثر تا ۲۵ سال زباله در این منطقه انباشت شود ولی با گذشت بیش از چهار دهه دیگر زور کسی به این عمارت نرسید.

عمارت نام منطقه ای در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده و رودخانه هراز واقع است که اکنون در دهه چهارم خود به سر می برد و در حال حاضر قریب به سه میلیون تن زباله در این مکان تلمبار شده است و همچنین روزانه بیش از ۲۵۰ تن زباله به این کوه اضافه می شود.

با توجه به اینکه سد بزرگ هراز در پایین دست زباله عمارت در حال احداث است خطر نفوذ شیرابه ها و آلودگی آب سد بعد از راه اندازی می تواند از لحاظ زیست محیطی بسیار خطرآفرین باشد.

بر اساس توافق های انجام شده بین دستگاههای مرتبط با نظارت محیط زیست دو سال قبل از افتتاح این سد پاکسازی کوه زباله عمارت باید ساماندهی شود که در همین راستا در جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماند که به ریاست رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اواخر مردادماه جاری برگزار شد طی ۱۹ بند و مصوبه ساماندهی زباله عمارت آمل کلید خورد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در یک سفر یک روزه با افتتاح چهار طرح زیست محیطی و آموزشی با اعتبار دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و نیز بازدید از سد هراز و سایت زباله عمارت به سفر یک روزه خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *