دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

افتتاح و آغاز چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای ایران

با حضور عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، حسینی، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران و زارعی، فرماندار آمل، چهارمین سال عرضه برنج طارم مازندران در بورس کالای ایران درسالن معاملات مرکز بین المللی تجارت وپایانه صادرات برنج ایران در آمل آغاز شد.

‎عکاس(غزاله شعبانی سرخنی) منبع: خزرنما

محمدعلی شیرازی در آئین افتتاح و آغاز چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای ایران در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، با اشاره به اینکه مازندران یکی از استان های شاخص در تولید محصول برنج است که امروزه برنج یکی از محصولات و مواد غذایی مهم در کشور محسوب می شود اظهار کرد:محصول برنج امروزه به عنوان یکی از محصولات در بورس کالا عرضه می شود و امید داریم بتوان ارزش افزوده اصلی آن به صاحبان اصلی که کشاورزان و شالیکاران هستند، برسد.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه گفت : عرضه برنج در بورس کار بزرگی است البته تأمین مالی بازارهای مختلف نوآفرین برای شرکت های دانش بنیان، مراکز رشد و بازارهای اول و دوم برای شرکت های بزرگ تر، انواع ابزارهای بدهی و اوراق های مختلف داریم که بسته به اینکه شرکت ها چه توانمندی هایی دارد ارائه خدمات می شود.

شیرازی با اعلام اینکه با ورود محصول برنج به بازار بورس شفافیت قیمت برای کشاورزان و تولیدکنندگان ایجاد می شود و افراد با اطمینان و اعتماد بیشتر دست به معامله می زنند، گفت: توانمندی شرکت ها در بازار بورس ارزیابی خواهد شد و ابزار مناسب برای آن تعریف می شود.

وی با اشاره به تأمین مالی یکی از مؤلفه های مهم در فرابورس است ،اظهار داشت: در زمینه تأمین مالی در فرابورس ایران ابزارهای متنوع از جمله حقوق صاحبان سهامی، سهامداری، سرمایه ای و بدهی در اندازه های مختلف وجود دارد هرچند با توجه به استعداد در منطقه باید گام برداشت و با توجه به توانمندی که وجود دارد ابزارهای متنوع و بازارهای مختلف داریم.

در ادامه فلاح ، مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اطمینان خرید برنج باکیفیت توسط متقاضیان و مشتریان در سراسر کشور، افزود: در مقابل افرادی که به عنوان مشتری و متقاضی برنج هستند با دارا بودن کد بورسی در مناطق مختلف می توانند محصول برنج را از انبار به صورت مستقیم از کشاورز خریداری کرده و نسبت به تحویل این محصول اقدام کنند.

فلاح اظهار داشت: بورس یک بستر امن و استاندارد برای مبادلات محصول برنج در تمام نقاط کشور فراهم می کند و کشاورزان هم می توانند به واسطه بورس به بازار کل ایران دسترسی پیدا کنند.

وی با اعلام اینکه برنج یک محصول استراتژیک در شمال کشور بوده و کشاورزان با رنج و زحمت فراوان دست به کاشت، داشت و برداشت برنج می زنند، تصریح کرد: افراد از بُعد سرمایه گذاری نیز می توانند با خرید برنج در بورس سرمایه گذاری کرده و برنج را روی تابلو خریداری کنند حتی می توانند این محصول را بر روی تابلو به فروش برسانند که این مسئله مزایای فراوان دارد.

وی با اشاره به اینکه شده است امسال چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای ایران توسط مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران آغاز شده است، یادآور شد: در گواهی سپرده بورس علاوه بر برنج محصولات غذایی همانند زعفران و پسته در معاملات قرار دارند و هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان می توانند این محصولات را در بورس خریداری کرده یا به فروش برسانند.

فلاح با اشاره به اینکه کشاورز کالای خود را پس از پذیرش به بورس تحویل می دهد، تبدیل به قبض انبار شده و آن محصول تبدیل به گواهی سپرده کالایی می شود، یادآور شد: پس از آن درخواست بر کد سهامداری مشتری قرار می گیرد و افراد می توانند آن را در بازار عرضه کرده و حداقل عرضه بر حسب گرم است.

وی بیان کرد: همه مردم ایران می توانند به صورت آنلاین یا از طریق کارگزار به بازار بورس دسترسی داشته باشند، محصول برنج را خریداری کنند و مصرف کننده ها هم می توانند با این مسیر برنج را تهیه کرده و تحویل بگیرند.

در ادامه ذات الله زارعی فرماندار ویژه شهرستان آمل با اشاره به این که بورس خودش یک ظرفیتی می باشد ، اظهار داشت: مهم این است ما از این ظرفیت چگونه استفاده نماییم تا از دغدغه و گرفتاری کشاورز ها را کمتر کنیم چرا که اگه بدون کارشناسی و حساب نشده وارد نشویم ممکن است به دردهای آنان اضافه کنیم.

زارعی با اشاره به این که بازار بورس تابع عرضه و تقاضا می باشد ، اظهار داشت: در بازار بورس هر چقدر عرضه بیشتر باشد ،تقاضا محدود باشد قیمت پایین می کشد. این بخش را باید مدیریت کرد که در واقع به نوعی که کشاورز ناچار نباشد از یک مقطع زمانی کوتاه که فصل برداشت می باشد عرضه بالا برود و تقاضا پایین بیایید .این نیاز به برنامه ریزی درست دارد تا کشاورز های عزیز ما اسیب نبینند. قطعا اگر در این بخش ها درست کاربشود و درست کارشناسی بشود ما میتوانیم بگوییم که بورس میتواند ظرفیت خوبی باشد.
فرماندار ویژه شهرستان آمل با بیان به اینکه دغدغه ای که امروز کشاورز های ما دارند دغدغه ای مهم و به جایی است ،افزود: درحال حاضر استان مازندران قطب کشاورزی است ، خصوصا شهرستان آمل که بیش از یک پنجم تولیدات برنج استان ما در آمل است کشاورزان ما گله مند و نگران هستند چرا که هزینه تمام شده آنان بالا می باشد و قیمتی که امروز عرضه میشه قیمت مناسبی نیست انشالله امیدواریم متولیان حوزه اقتصادی این دغدغه کشاورزان را به نوعی برطرف نمایند.
در آخرسیداسماعیل یزدان‌پناه مدیرعامل مرکز بین‌المللی شرکت تجارت برنج ایران با بیان اینکه بورس به عنوان یکی از ابزارهای مهم و مدرن در حوزه بازرگانی برنج می‌تواند به بازار برنج رونق دهد تا کشاورزان بتوانند از طریق بورس کالای کشاورزی مستقیما تولیدشان را در سراسر کشور به فروش برسانند، افزود: همچنین با ایجاد شفافیت قیمت برای کشاورزان و مصرف‌کنندگان و حذف واسطه‌ها باعث رونق بازار برنج می‌شود.

مدیرعامل پایانه بین‌المللی صادرات برنج با بیان اینکه بورس کالای کشاورزی بازتاب و آیینه کف بازار است چرا که در ایجاد شفافیت و اطمینان خاطر مصرف‌کننده در جهت قیمت کمک کند، افزود: یکی از عوامل تامین مالی لزوم بر ورود یک شرکت خصوصی به صورت سهامی عام در بازار بورس است تا بتواند با افزایش سرمایه و ابزارهای مالی به طور مستقیم در بورس چه در سرمایه در گردش و چه برای پروژه‌هایش تامین مالی ایجاد کند که طی سفر مدیرعامل سرمایه‌گذاری فرابورس به این مرکز، پایانه وارد کالای بورس شود.

وی با اشاره به ادامه روند در امر صادرات برنج در این مرکز عنوان کرد: پایانه برنامه‌های متعددی دستور کار دارد و با توجه به رقابت سخت در امر صادرات با کشورهای هند و پاکستان وجود دارد نیاز به رعایت پارامترهای کیفی در زمینه بسته‌بندی، ایجاد بازاریابی و تبلیغات آن در بازار است.

یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: تاکنون فعالیت‌هایی در این راستا انجام شده که شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه CIS بوده است؛ همچنین دفتر پایانه صادرات در سرای تجاری در شهر مسکو کشور روسیه افتتاح شده است تا بتوانیم پیگیری لازم در این زمینه انجام شود و تفاهم‌نامه‌ای با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ بسته و به قرارداد تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *