دسته‌ها
آرشیو ساری فرهنگی مازندران

افتتاح نمایشگاه صریر قلم در نگارخانه سوره ساری

نمایشگاه بیش از 50 تابلوی  نقاشی خط و خوشنویسی «سلمان تقی زاده» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی هنری، اساتید هنر  و علاقمندان هنرهای ایرانی اسلامی در نگارخانه سوره این مرکز برپا شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

«سلمان تقی زاده» طی گفتگوی کوتاهی با گروه هنر و رسانه حوزه هنری مازندران ضمن ابراز خرسندی از استقبال جوانان و علاقمندان هنر از قالب های مدرن هنرهای فاخر ملی به ویژگی هنر خوشنویسی پرداخت.

وی با تحصیلات مدیریت در سطح دکتری و همچنین بیش از 20 سال فعالیت در عرصه خوشنویسی به عنوان مدرس جوان خط، 53 تابلو با موضوعات قرآنی، فرهنگی ادبی و آزاد را در نمایشگاه تازه خود با عنوان « صریر » برای علاقمندان به نمایش گذاشت.

هنرمند بابلی در حاشیه برپایی این رویداد هنری و ارایه کارهایی با خط نستعلیق، معلی و کوفی در قالب تابلوهای مستقل خوشنویسی، نقاشی خط و آثار مدرن ( کولاژ ) گفت: در این نمایشگاه علاوه بر ارائه مضامین برجسته فرهنگی ادبی و مذهبی در قالب متون فاخر، چشم انداز بصری نیز مد نظر بوده است.

مدرس انجمن خوشنویسان ادامه داد: در فرهنگ ایرانی اسلامی خوشنویسی جایگاه ویژه ای دارد. چراکه قرآن کلام خداوند است و از این رو همیشه زیبا نویسی کلام الله یک ارزش تلقی می شده و به تاثی از این باور خوشنویسی ساحت ویژه ای در این فرهنگ پیدا کرد .

وی درباره کارکردهای دیگر زیبا نویسی تصریح کرد: امروزه ثابت شده که خوشنویسی شعر و متون فاخر در انتقال مفاهیم و مضامین آن بسیار موثر می باشد. و این یکی از مهمترین عوامل اقبال مخاطبان به این هنر است.

« تقی زاده» درباره نقاشی خط بعنوان رویکردی تازه افزود: آثار کالیگرافی با پرداختی گرافیکی به دنبال ایجاد فرم هایی است که فضای تازه ای را با کمک هنر ایرانی ایجاد می کند و این رویکرد مدرن به نیازهای بصری مخاطبان پاسخ می دهد.

خوشنویس مازندرانی در مورد یکی از مولفه های این هنر گفت: خوشنویسی گونه ای چند رسانه ای است که با حضور خط، متن ادبی ( مفهوم) و گرافیک و تاثیرات آن شکل می گیرد. از این رو می توان به این پدیده به عنوان یک رسانه  ( و البته چند رسانه) قدرتمند نگریست. پس بی دلیل نیست که سالهای سال آیات قرانی، اشعار و حکم و موضوعات بسیاری با تلاش خوشنویسان ایران اسلامی نگارش شده و عامل تاثیر و انتقال ارزشهای انسانی و الهی بوده است.

«سلمان تقی زاده» در پایان گفتگوی خود تاکید کرد: هنر خوشنویسی از اصالت ویژه ای برخوردار است به همین خاطر می توان با قرار دادن رویکرد های تازه در قالب های سنتی آن نسل امروز را با ارزشهای این هنر آشنا ساخت.

شایان ذکر است نمایشگاه صریر که سومین فعالیت نمایشگاهی انفرادی این خوشنویس می باشد  تا 25 اسفند، روزانه از ساعت 9 الی 17 پذیرای علاقمندان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *