دسته‌ها
آرشیو گردشگری گلستان

آیین نوروزخوانی در روستای بالا جاده کردکوی گلستان

نوروز خوانی سنت دیرینه و زیبای مردم شمال ایران بویژه استان گلستان است که در آخرین روزهای اسفندماه با حرکت نوروز خوانان در کوچه‌ها و خوانش اشعار بداهه انجام می‌شود و مردم را به آمدن بهار مژده می‌دهد.

عکاس(علیا عسگری) منبع: خبرگزاری مهر

گلستانی‌ها نوروز خوانان را پیام‌آوران بهار می‌دانند و معتقدند بخت با صاحبان خانه‌هایی که نوروز خوان به شادی و میمنت در آن سرود بهاری خوانده‌اند یار خواهد بود.

در برخی از شهرها و روستاهای استان گلستان و عمدتاً در روستاهای شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، گرگان و علی آبادکتول نوروز خوانی از دیرباز رایج بوده است. اما به مرور زمان رو به فراموشی رفته و دیگر کسی به آن نمی‌پرداخت. تقریباً از ۴۰ سال پیش در روستای بالا جاده کردکوی این سنت دیرینه و این جریان تاریخی و فرهنگی مجدد توسط اهالی این روستا به راه افتاد و نوروز خوانان علاوه بر به راه انداختن کاروان شاد نوروز خوانی در روستای بالا جاده کردکوی به روستاهای دیگر هم رفته و پیام‌آور بهار و شادی و باعث احیای آئین فرهنگی که از گذشتگان به ارث رسیده و انتقال آن به نسل‌های آینده می‌شوند.

اغلب صاحب خانه‌ها به پاس آنکه نوروز خوانان آمدن بهار و سرزندگی را به خانواده آنان مژده داده و شادی را با خود به خانه میزبان ارمغان آورده؛ مقداری میوه، شیرینی، تخم مرغ، برنج، پول یا هر چیز باارزش دیگری را به آنها مژدگانی یا انعام می‌دهد. و نوروز خوانان مقداری را برای خود و مابقی را بین نیازمندان تقسیم می‌کنند.

این گزارش از نوروز خوانی در روستای بالا جاده کردکوی در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۲ تهیه شده است.

کوروش فرخی از اهالی روستای بالا جاده کردکوی هنرمند و پیشکسوتی است به عمو نوروز معروف است و نوروز خوانی را با کمک اهالی این روستا زنده نگه داشته و به روستاهای دیگر هم می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *