دسته‌ها
آرشیو

جلسه هم‌اندیشی توسعه گردشگری سلامت در مازندران

جلسه هم‌اندیشی توسعه گردشگری سلامت در مازندران باحضور دبیر کل گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزار شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

مجید زنگوئی دبیر کل گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در جلسه هم‌اندیشی توسعه گردشگری سلامت در مازندران که در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزار شد ضمن تبریک هم‌افزایی بین ساختارهای فعال در بخش گردشگری، اظهار کرد: این هم افزایی میتواند ظرفیت خوبی برای ارتقای سطح گردشگری سلامت در مازندران باشد.

وی با اشاره به ساختار گردشگری سلامت کشورهای اسلامی، افزود: شاید در شرایط حاضر کشور گردشگری سلامت با مشکلاتی مواجه باشد که موضوعات توسعه‌ای را با چالش‌هایی مواجه می‌کند، وظیفه ما توسعه‌سازی و شبکه‌سازی برای فعالیت کشورهای اسلامی است که حدود هفت سال به‌عنوان یکی از نهادهای بزرگ در کشورهای مختلف دنیا برنامه‌هایی را اجرا می‌کند.

زنگوئی اعلام کرد: کار مرکز گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از ابتدای تاسیس موضوع شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات بین‌المللی در حوزه گردشگری سلامت با محوریت کشورهای اسلامی بوده است، در این حوزه دولت‌ها نقش تسهیل‌گر در توسعه مناسبات را اجرا می‌کنند و این مرکز در زمینه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای از بودجه دولتی استفاده نکرده و همواره بودجه از بخش‌های خصوصی تامین شده و توسعه شبکه هم به‌واسطه مشارکت بخش‌های خصوصی از کشورهای مختلف دنیا شکل می‌گیرد.

رئیس انجمن گردشگری جدیدالتاسیس سلامت استان تهران ادامه داد: در حال حاضر این مرکز دارای زیرمجموعه‌هایی با عنوان (HTDC)به‌معنای شتابدهنده تخصصی حوزه گردشگری سلامت است، دفتر مرکزی آن در تهران، یکی از شعب آن در ترکیه در حال تاسیس و دیگری نیز با همکاری وزارت بهداشت و وزارت گردشگری تونس در آن کشور در حال تاسیس است که اقدامات اجرایی آن به ترتیب انجام شده و در گام‌های بعدی در عمان و آلمان هم این ساختار در حمایت از کسب و کارهای نوآورانه در حوزه سلامت و گردشگری ایجاد خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: مجموعه HTDC آکادمی نیز اجرای دوره‌های آموزشی مرتبط را بر عهده دارد، ما این دوره ها را در دو بخش مجازی و حضور با حضور فعالان این عرصه از کشورهای مختلف دنیا برگزار می‌کنیم که این یکی از موضوعاتی است که در مازندران نیز باید به آن توجه کنیم، مجموعه دیگر ما در حوزه رسانه و آفیس است، ما یک سری از رویدادهایی باعنوان کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی را در ایران که ششمین دوره آن امسال و رویداد IPH با موضوع برندسازی بیمارستان ها و مراکز درمانی در داخل و رویداد در حاشیه عرب هلث در دوبی، در حاشیه عمان، دو رویداد در هند، دو رویداد در تونس، سه رویداد در ترکیه و غیره در خارج از کشور برگزار می‌شود‌.

وی با بیان اینکه ما نهادی دولت نیستیم؛ گفت: ارتباط نزدیکتر شما در شبکه‌های بین‌المللی باهدف معرفی ظرفیت‌های استان در دنیا خواسته ماست، متاسفانه ما در کشور برون‌دادی از ظرفیت‌های خود در حوزه بین‌المللی نداریم و ساختارها حضور موثری ندارند، یعنی آن سمت از ظرفیت‌های ما هیچ آگاهی‌ای ندارند‌.

زنگوئی به معرفی چشمه سورت که شبیه چشمه‌ای در ترکیه است توسط این کشور در همه رویدادها اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های درمانی ما باتوجه به کیفیت و قیمت مناسب نیز به دنیا معرفی نمی‌شود ما در طی سال‌ها کاملا بسته عمل کردیم و همچنین حضور موثر در کشورهای بین المللی نداشتیم، کاری که HTDC میتواند انجام دهد هموار کردن این مسیر در حوزه گردشگری درمانی، تندرستی، دهکده‌های سلامت و غیره است تا بتوانیم با بازیگرهای بین‌المللی در ایح حوزه آشنا شده و آن‌ها نیز شما را بشناسند.

دبیرکل گردشگری سلامت کشورهای اسلامی یادآور شد: بحث ساری ۲۰۲۲ خیلی موضوع مهمی است و شاید خیلی ساده از کنار آن رد شدیم چرا که متاسفانه ما در ایران برای فعالیت‌های بین المللی تجربه چندانی نداریم و ایح باید توسط بچه‌های استان و تشکلات بین المللی پرزنت شود تا کشورهای مختلف ظرفیت‌های ساری را بشناسند.

این مسئول با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده که ظرفیت‌های خود را به دنیا معرفی کنیم، گفت: اینکه مازندران به‌عنوان قطب گردشگری، تندرستی مازندران معرفی شود نیاز به تلاش دارد تا این استان به این نام شناخته شود، در این راستا اقدام عملیاتی مستمر با نقش آفرینی بخش خصوصی و تسهیلگری مدیران دولتی باید انجام شود و HTDC نیز در این مسیر تسهیل‌گر است‌.

وی یادآور شد: مازندران در بخش درمان در بخشی از حوزه‌ها می‌تواند ظرفیت خوبی داشته باشد؛ در حوزه آب درمانی و گردشگری ورزشی می‌تواند معرفی شود، بستر و شبکه ما راه دسترسی شما به کشورهای بزرگ دنیا باز می‌کند تا فعالان اقتصادی بتوانند از این بستر استفاده کنند؛ ما علاقه‌مند به همکاری هستیم، ارتباط اولیه با دوستان مجموعه شهرداری بود و بعد از آن با مجموعه میراث فرهنگی، خوشحالیم که عشق و علاقه جدی را در استان مشاهده می‌کنیم، عزم و علاقه مسئولان استان به‌ویژه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ستودنی است.

  • مازندران سرشار از ظرفیت است

صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز ضمن تقدیر از حضور دکتر زنگوئی برای حضور در این مراسم، با بیان اینکه جوامع بخش خصوصی بازوان اصلی ما در اداره کل هستند، عنوان کرد: استان مازندران سرشار از ظرفیت گردشگری است و یکی از ظرفیت‌های خوب گردشگری در استان، گردشگری سلامت و تندرستی است.

وی آشنا کردن با پتانسیل و ظرفیت‌های استان را هدف از برگزاری این مراسم اعلام کرد و گفت: در حوزه علوم پزشکی بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی در مازندران ظرفیت‌هایی را در بخش ارائه خدمات دارند و بخش خصوصی نیز در این زمینه بسیار فعال هستند.

برزگر اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در مسیر توسعه گردشگری مازندران بهویژه در حوزه‌های تخصصی و گردشگری سلامت گام برداریم تا با ایجاد خرد جمعی و همکاری شاهد اتفاقات خوبی در سطح مازندران باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در ادامه از حضار و فعالان خواست تا به معرفی ظرفیت‌های خود بپردازند.

گفتنی است؛ این جلسه با حضور رئیس اتاق بازرگانی مازندران، اعضای شورای شهر و معاون شهردار ساری، مدیران بیمارستان‌های استان و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *