دسته‌ها
آرشیو

گردهمایی ائمه جمعه استان مازندران در تنکابن

گردهمایی ائمه جمعه استان مازندران با موضوع راهکارهای عملی «جهاد تبیین» در جامعه کنونی و نقش ائمه جمعه امروز با حضور آیت الله «محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در استان در تنکابن برگزار شد.

عکاس(ارسالی) منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

آیت الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان در تنکابن، اظهار داشت: در این ایام روح ما از خسارت‌ها و جسارت‌هایی که به اسلام، مسلمین و ارزش‌های انقلاب اسلامی وارد آمده آزرده است، چرا که توسط تعدادی اندک از انسان‌های فریب خورده توسط استکبار جهانی انجام شده که مایه تامل و تاسف است.

وی ضمن همدری با خانواده‌های شهدا و همه دلدادگان ارزش‌های انقلاب اسلامی افزود: قطعا در دل فتنه و آشوب فرصت‌هایی وجود دارد که اگر به آن درست و حساب شده بپردازیم می‌توانیم از آن استفاده کنیم، در مجموع ما از خسارات مالی، جانی و معنوی ناراحت بوده و منتظر اقدامات قاطعانه مسئولان اجرایی با عوامل اصلی این فتنه‌ها هستیم.

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به یاد و نام علمای بزرگ این دیار و شهدای عالی قدر، عنوان کرد: امروز ما وامدار اقدامات این شخصیت‌ها هستیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران موضوع این گردهمایی را بررسی راهکارهای عملی جهاد در جامعه و نقش حوزه در این زمینه اعلام کرد و یادآور شد: خداوند در قرآن به جهاد تبلیغ اشاره کرده است، پس جهاد تبلیغ یکی از جهادهای حوزه رسانه است، دیگری جهاد تبیین است که با استدلال همراه بوده و مهمتر از تبلیغ است و سوم هم جهاد تبیُّن است که در جامعه امروز باتوجه به مطرح شدن سواد رسانه‌ای و لزوم بصیرت‌افزایی بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول ادامه داد: برای اینکه جهاد تبیین در جامعه عملی شود راهکارهایی وجود دارد، یکی تقویت روح پرسش‌گری و جست‌وجو در بین مردم است، به تاکید خداوند متعال در سوره نسا، مردم درباره شایعات اولا باید سوال کنند تا روی هر گفته و شنیده‌ای اجماع پیدا نکنند به‌خصوص اگر گوینده فاسد باشد، امروز این کانال‌های فارسی زبان خارجی و فضای مجازی آلوده و خبرگزاری‌های بسیار منحرف که در ۲۵ روز ۱۷ هزار خبر ساختند فاسد هستند، حرفشان را چگونه باور کنیم؟

وی تاکید کرد: تا مردم نخواهند کاری انجام نخواهد شد و جهاد تبلیغ و تبیین هم راه به جایی نخواهد برد، دوم اینکه اگر بنا باشد با زبان خودمان با مردم حرف بزنیم فایده ای ندارد چرا که می‌توانیم با تعدادی محدود سخن بگوییم پس باید با تریبون‌دارها ارتباط پیدا کنیم، استفاده از ظرفیت معلمان و مدیران نیز موثر است، باید با آنها صحبت کنیم و فضایی را که مخاطبی دارد را شناخته و از آن استفاده کنیم، سوم اینکه مشکلات را باید به گوش مردم برسانیم درباره آن‌ها برای مردم صحبت کنیم.

آیت الله محمدی لائینی به راکد بودن قیمت مرکبات و ماندن برنج روی دست شالیکاران اشاره و تصریح کرد: اینها را باید گفت، هر چه حسن ظن گوینده بیشتر باشد رضایتمندی قلبی شنونده بیشتر و جهاد تبلیغ و تبیین نیز کارآمدتر خواهد بود، در مورد حجاب و چادر باید با آموزش و پرورش صحبت کنیم، البته در حال حاضر این نهاد در استان هنوز مدیرکل ندارد، حساس‌ترین نهاد در مملکت همین آموزش و پرورش است؛ حال سوال اینجاست که چرا در رابطه با حجاب و چادر در مدارس تبلیغی صورت نمی‌گیرد، راهکار چهارم برخورد با کسانی است که فضا را مسموم کرده و جهاد تبیین شما را ناکارآمد کرده و با انبوه تبلیغات غلط نمی‌گذارند که صدای غلط به جایی برسد.

نماینده ولی فقیه در مازندران خواستار برخورد قاطعانه با دروغ‌گویان و دروغ‌پراکنان که مردم را به جان یکدیگر می‌اندازند شد و اضافه کرد: مسئله پنجم این است که موازین و شئون تعهد عقلانی گوینده چقدر است؟ هر چه گوینده متعهدتر و باتقواتر باشد جهاد تبیین او گرچه با صدای کم باشد اما بردش بسیار زیاد خواهد بود، کارآمدبودن جهاد تبیین مهم است.

امام جمعه ساری همچنین خاطرنشان کرد: ائمه جماعات مرجع جهاد تبیین، تبلیغ و تبیّن هستند و نقش مهمی دارند، البته باید کاری کنیم که هر سه جهاد را مدنظر قرار داریم که خوشبختانه روحانیت می‌تواند با جلب اعتماد در هر سه زمینه افسرانی کارآمد در این زمینه‌ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *