دسته‌ها
آرشیو خبری رشت گیلان

وضعیت نابسامان رودخانه گوهررود در شهر رشت

رودخانه گوهررود که از میان شهر رشت عبور می‌کند از ارتفاع ۷۰۰ متری کوه‌های سراوان سرچشمه می‌گیرد و از طرف جنوب وارد این شهر می شود. این رود پس از عبور از کنار باغ محتشم و بیمارستان رازی و چمارسرا، به سوی روستای سیاه اسطلخ و جیر محله می‌رود و در پایان به تالاب انزلی می‌ریزد.

عکاس(مجتبی محمدی) منبع: خبرگزاری ایرنا

رودخانه زرجوب نیز از کوه‌های کم ارتفاع هزار مرز، نیزه سر، جوکلبندان و کچا از حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شهر رشت سرچشمه می‌گیرد، پس از عبور از منطقه “بهدان” و “چوماچا” و پیوستن به رودخانه گوهررود رودخانه پیربازار رود را تشکیل می‌دهد به بخش شرقی تالاب انزلی وارد می‌شود.

رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی، در گذشته نه چندان دور علاوه بر اینکه جزء مکان‌های دیدنی رشت به شمار می‌رفت، بلکه حتی محلی برای ماهیگیری و ارتزاق مردم محلی نیز بود. اما طی سالهای اخیر با سرریز فاضلاب های شهری و خانگی این دورود به مامنی برای آلودگی، زباله و همچنین بیماری تبدیل شده است.
مشکلات زیست محیطی از جمله زباله و تخلیه فاضلاب شهری و صنعتی از دلایل آلودگی ها و رنج این رودخانه ها است، این وضعیت علاوه بر ایجاد بوی تعفن به ویژه در فصل تابستان، به محلی برای ایجاد انواع بیماری ها تبدیل شده است که اهالی منطقه را رنج می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *