دسته‌ها
آرشیو فرهنگی گردشگری

همایش روز ملی مازندران در روستای صالحان بخش کجور نوشهر

همایش بزرگداشت روز ملی مازندران، امروز،  ۱۴ آبان با حضور وزیر ارشاد در جوار آستانه بنیانگذار نهضت و قیام علویان «امامزاده سلطان محمد کیا» در روستای صالحان بخش کجور برگزار شد.

عکاسان(دریافتی) خزرنما و (غلامرضا شمس ناتری) فارس و(احسان فضلی اصانلو)ایرنا

مراسم روز مازندران با حضور وزیر ارشاد، نماینده ولی فقیه در مازندران،استاندار مازندران مسئولین و مردم بخش کجور در محل آستان مبارک بنیانگذار قیام علویان “حضرت سلطان محمدکیا(ع)” در روستای صالحان برگزار شد.

به گزارش ایکنا،محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش گفت: امروز ایران به واسطه این مکتب دینی و فرهنگی که از مازندران ظهور و بروز کرده است به یک مکتب بزرگ تبدیل شده است و دشمن می‌خواهد جلوی نورافشانی این مکتب را بگیرد؛ در حال حاضر نزاع ما یک نزاع فرهنگی و تمدنی است.

وی افزود: آن چیزی که امروز مشاهده می‌کنید، این است که قدرت‌های شیطانی در منطقه تمام سرویس‌های جاسوسی با انواع شگردها و عملیات‌های روانی با قدرت به صحنه آمدند تا جلوی نوربخشی این حرکت فرهنگی را بگیرند.

اسماعیلی ادامه داد: ساده‌اندیشی است که اگر تصور کنید که هدفی که امروز استکبار رسانه‌ای و امپریالیسم خبری در داخل کشور دنبال می‌کنند، یک نزاع سطحی باشد، بلکه همه این‌ها بهانه‌ای برای جلوگیری از پوست‌اندازی این قدرت جدید در جغرافیای سیاسی دنیاست که با ریشه‌های عمیق تاریخی در حال تبدیل به یک جایگاه برتر در نظام بین‌الملل است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: دشمن با دوقطبی‌سازی، تهدید، اغواگری، دست مایه قرار دادن دروغ و غیره جامعه منسجم ایرانی را دچار انشقاق کنند، دشمن از عظمت و قدرت مردم ایران و مکتب اهل بیت(ع) و این ریشه‌های تاریخی می‌ترسد و این نزاع یک نزاع بزرگ است، ما زمینه‌ساز دولت صالحان هستیم و با این مبشرات وارد این صحنه نزاع تاریخی شدیم.

وی با بیان اینکه ما رسالت تاریخی استقرار دولت صالحان را به پیشوایی امام عصر برعهده داریم، خاطرنشان کرد: از این رو نمادسازی‌ها مبتنی بر نظریه این رسالت باید باشد، برای مازندران باعظمت که قرن‌هاست بزرگان و نیاکان ما برای ایفای این مأموریت الهی جانفشانی کردند باید این نماد تاریخی هویدا باشد.

اسماعیلی با اشاره به آغاز استقرار دولت صالحان در قرن سوم هجری، عنوان کرد: ما امروز بعد از ۱۲ قرن در مسیر تحقق این ماموریت هستیم، مسیری که پیشینیان ما طی کردند و در حسرت شکل‌گیری چنین نظام دینی عمرشان به پایان رسیده است، تهدیدها اجازه ندادند که این نظام به‌طور کامل در کشور محقق شود تا اینکه خمینی بزرگ پرچمدار این ماموریت در پاییز ۱۳۴۱ در ایام فاطمیه شد امروز نهضت ما ۶۰ ساله و حسینی‌البقا است، کسانی که می‌خواهند جلوی درخشش این خورشید عالم تاب را بگیرند شبیه خفاشان در تاریکی ره به جایی نخواهند برد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از نمادسازی و زنده کردن این حرکت تاریخی در هفته مازندران، گفت: کار اصلی را شما مردم انجام دادید، امیدواریم همه مردم ایران با همه قومیت‌ها زیر یک پرچم در مسیر قله انقلاب اسلامی به امام زمان(عج) تحویل بدهند.

ارادت مردم مازندران به اهل بیت(ع)

در ادامه آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران گفت: مردم مازندران در ولایت و ارادت اهل بیت(ع) سرآمد هستند. مردمان این دیار در دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت کشور خوش درخشیدند.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران به اغتشاشات اخیر کشور اشاره کرد و ادامه داد: مردم بصیر و ولایتمدار مازندران صف خود را از آشوبگران جدا کردند.

آیت‌الله لائینی به فقر اقتصادی و عمرانی منطقه «کجور» اشاره کرد و خواستار تقویت زیرساخت‌های عمرانی و اقتصادی در این منطقه شد.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به خیرخواهی و نوع‌دوستی مردم روستای صالحان برای تکمیل مسجد این روستا، خواستار همراهی بیش از پیش خیرین با دست اندرکاران این اقدام فرهنگی دینی شد.

تقویت گردشگری دینی

سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران نیز با اشاره به اینکه ۱۲ قرن گذشته مازندرانی‌ها در روستای «صالحان» حکومت تشیع را تشکیل دادند، اظهار کرد: با عنایت ویژه رئیس‌جمهور این مناسبت تاریخی در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد.

وی به پیشینه مازندران در قبل و پس از اسلام اشاره و بیان کرد: در تاریخ اسلام مازندران در همه عرصه‌ها نقش مهمی داشت.

استاندار مازندران به همراهی علمای مازندران با حرکت نهضت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: همچنین مازندرانی‌ها در دوران دفاع مقدس و دفاع از حرم جبهه مقاومت هم خوش درخشیدند.

حسینی‌پور با اشاره به ظرفیت سه بندر استراتژیک نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد بهشهر اشاره کرد و گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که برای توسعه استان انجام شده اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان‌ اینکه نخبگان علمی، ورزشی، فرهنگی و… استان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی صاحب نام هستند، افزود: باید برای توسعه استان از ظرفیت نخبگان بهره گرفته شود.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه روستای صالحان با پیشینه دینی و فرهنگی که دارد مورد بی‌مهری قرار گرفته است اظهار امیدواری کرد که به زودی زمینه توسعه این روستا فراهم شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه مردم متدین و انقلابی کجور باید از توسعه استان بهره‌مند شوند، گفت: کشاورزی و گردشگری، بوم گردی و… در کجور توسعه یابد.

وی بر لزوم تقویت گردشگری طبیعت و گردشگری دینی در کجور تاکید کرد و خواستار ایجاد شهرک‌های کشاورزی و دامپروری در کجور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *