دسته‌ها
آرشیو ساری فرهنگی مازندران

همایش گرامیداشت روز مسجد در ساری

  به مناسبت روز جهانی مسجد در آیینی همزمان با سراسر کشور ، روز دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ویژه برنامه ملی شکرواره خادمان مسجد همراه با معرفی و تجلیل از مساجد برتر استان مازندران با حضورآیت الله محمدباقر محمدی لایینی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران و مسئولین، مقامات و فرماندهان ارشد استانی در مسجد حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بوستان ولایت شهر ساری برگزار گردید.

عکاس(ابوالفضل ذاکری) منبع: پایگاه خبری بلاغ مازندران

 آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی در همایش روز مسجد با عنوان مسجد، محور مقاومت در مسجد علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) بوستان ولایت ساری برگزار شد، ضمن تسلیت ایام و گرامیداشت روز مسجد، اظهار کرد: باید بدانیم که ما که بهترین ثمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را از مسجد به چشم خودمان دیدیم، این انقلاب اسلامی نیز از مساجد برخاسته است، حجت بر ما تمام است و اگر بخواهیم در رابطه با مسجد کم بگذاریم یا کوتاهی کنیم مسئولیت ما خیلی سنگین‌تر است.

وی افزود: خدای بزرگ نیز به‌صورت صریح بیان کردند اصلی‌ترین وظیفه کسانی که به قدرت رسیدند احیای مساجد و اقامه نماز است، چرا که باید بدانند که شهدا از همین مساجد اعزام شدند، بنابراین دولت‌مردان ما از یک مسئولیت قانونی و خدایی برای احیا و تقویت مساجد برخوردار هستند، صرف حضور در نمازخانه ادارات کافی نیست که البته این مورد نیز کم‌رنگ است.

محمدی لائینی خاطرنشان کرد: مسجد فقط به اقامه نماز نیست؛ مسجد باید قرارگاه فرهنگی باشد، جلسات بصیرت و فرهنگی داشته باشد، کلاس احکام داشته باشد، در بعد اجتماعی مسجد باید از محله خودش خبر داشته از ظرفیت متمکّنین برای رسیدگی به مسجد و خانواده‌هایی که بی پول و کم بضاعت هستند بهره بگیرد.

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه جای مجمع خیرین در مسجد خالیست، گفت: اگر مسجد احیا شود و زنده باشد بقیه بخش‌ها همه احیا می‌شود، مساجد کانون تربیت است کانون تربیت باید قوی و غنی باشد، خانه‌های خدا سرچشمه برکت هستند همچون خود خدا.

امام جمعه ساری با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های موجود در مساجد، یادآور شد: باید جنس جور باشد، اینجا زیارت اربعین در مساجد احیا شود، خداوند برای مسجد یک فرصت خوب تعریف کرد اینکه مسجد باید توحیدی باشد، یعنی هیچ خط و ربط عقیده غیرخدایی در مسجد نباشد، همچنین یک تهدید معرفی کرد و آن اینکه مسجد غیرتوحیدی شود یا پایگاه تفکرات دیگری شود.

این مسئول ادامه داد: شرط توحید ولایت است، از آنطرف شرک، پایگاه پرورش داعش و تفکرات تکفیری است، باید بر مساجد نظارت وجود داشته باشد تا مساجد پایگاه تفکر فِرَق انگلیسی و آمریکایی نباشد، مسجدهایی داریم که گمراه‌کننده است.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها در مسجدهای توحیدی پاک می‌شوند اما مساجد انحرافی پاک‌ها را آلوده می‌کنند، باید از خداوند طلب آمرزش کنیم و توبه کنیم چرا که همه در حق مسجد کوتاهی می‌کنیم، خلوت شدن مساجد زیبنده و سزاوار مسجد نیست.   

محمدی لائینی تاکید کرد: هزار نوع خانه و پایگاه مختلف رقیب مسجد ایجاد کردند، باید علل و عواملی را که ضعف مساجد و کم رونقی مساجد را ایجاد کرده را شناسایی کنیم، هیئات امنا باید سعه صدر داشته باشند و بدانند جایشان در مساجد است، باید کاری کنیم نسل بعدی نسلی مسجدی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *