دسته‌ها
آرشیو خبری فرهنگی مازندران

همایش تجلیل از خادمان نشر و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مازندران

مراسم تجلیل از خادمان نشر و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مازندران در ساری برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در همایش قدردانی از خادمان نشر و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی، در سالن سلمان هراتی مجتمع فرهنگی هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، گفت: هفته کتاب فرصتی برای بسترسازی انس مردم با کتاب است که به رشد جایگاه کتاب در خانواده و جامعه کمک می‌کند و بخشی از چالش‌های اجتماعی امروز ما به بیگانگی با کتاب بازمی‌گردد.

به گزارش ایبنا،احسان آهنگر اظهار کرد: ناشران و فعالان این حوزه نقش اثرگذاری در توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه دارند.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ کتابخوانی امری دینی و واجب است، افزود: توسعه نشر و رشد کتابخوانی منجر به توسعه کشور می‌شود و امیدوارم توجه به حوزه کتاب و نشر محدود به این هفته نباشد و جریانی مستمر باشد.

این مسئول، کتاب را مهم‌ترین عنصر فرهنگی در جامعه دانست و گفت: وظایف و ماموریت‌هایی در این حوزه داریم که باید در راستای رشد کتابخوانی و نشر تقویت شود. آهنگر با بیان اینکه بررسی و نشر کتاب‌های بومی یکی از اهداف و برنامه‌های این نهاد است و در این راستا ۴۱۳ عنوان کتاب در سال جاری به چاپ رساندیم، تصریح کرد: ۲۷۳ ناشر در مازندران فعال هستند و از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۵۰ کتاب در حوزه فرهنگ بومی منتشر شده است.

وی ادامه داد: جشنواره‌های متعددی از جمله جشنواره روستاهای دوستدار کتاب در راستای رشد فرهنگ کتابخوانی هر ساله برگزار می‌شود و مازندران در این حوزه یکی از استان‌های برتر کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به برنامه «پایتخت کتاب ایران» خاطرنشان کرد: شهر آمل امسال یکی از ۱۲ شهر برتر برنامه پایتخت کتاب انتخاب شد.

این مسئول درباره دیگر برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در هفته کتاب، اظهار کرد: طرح‌های تشکیل و تقویت کتابخانه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با هدف ترویج کتابخوانی و تجهیز ۴۳۹ کانون مساجد به کتابخانه، شنبه‌های کتاب، کوله کتاب که در آن کتاب‌ها در کوله‌پشتی به خانه‌ها امانت و پس از مطالعه بازگردادنده می‌شود، طرح پالایش کتاب و بسیاری طرح‌های دیگر را اجرا کرده‌ایم.

دنیای دگرگون با کتاب

مدیر انتشارات شلفین در این مراسم گفت: هفته کتاب، چراغ کتابخوانی را در جامعه روشن نگه می‌دارد.

فریده یوسفی اظهار کرد: همه ما به نوعی بدهکار کتاب هستیم، از کتاب‌های تصویری پیش‌دبستانی تا دستاوردهای جیمز وب که دنیای ما را دگرگون خواهد کرد نتیجه توجه به کتاب است.

وی درباره مشکلات نشر کتاب افزود: ما حوزه‌ای به نام کودک و نوجوان در نشر داریم که ادغام این دو حوزه جفا به هر ۲ گروه است، چراکه ۲ دنیای متفاوت از یکدیگر هستند و امیدوارم کاری بنیادی برای جدا ساختن این ۲ حوزه که نیازها و احساسات متفاوتی دارند، انجام شود.

این نویسنده با بیان اینکه در مازندران هم به تبعیت از کشور در حوزه نشر کودک و نوجوان اتفاقی نیفتاده، درباره مشکلات ناشران استان گفت: به‌طور کلی ناشران استان و کشور ۲ دسته مبتکر و منتظر هستند، ناشر منتظر در انتظار نویسنده مانده و کمتر به نیاز جامعه توجه دارند، ناشران مبتکر براساس نیازسنجی اجتماعی و اشراف به اندیشه جامعه به پژوهشگران سفارش داده و تولید محتوای اندیشه می‌کنند.

یوسفی تصریح کرد: برگزاری نشست تعاملی ناشران و اتحادیه چاپخانه‌داران، راهبردی برای برطرف ساختن مشکلات حوزه نشر است، بار کتاب نباید تنها بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باشد و باید همه خدمتگزار این حوزه باشیم.

بازتعریف فرهنگ کتابخوانی

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران در این مراسم گفت: سهم و بهره‌ای که ناشران باید از خدمات دولت ببرند بسیار بیشتر چیزی است که امروز از آن برخوردار هستند چرا که دولت خدمات فراوانی در این حوزه دارد و برای بهره‌مندی از این خدمات باید مطالبه‌گری کرد.

علی سلیلی اظهار کرد: در مازندران حوزه آسیب زیاد داریم و پیشنهاد می‌کنم برنامه‌ای برای ورود به مراکز آسیب استان و تغییر شرایط به کمک حوزه نشر داشته باشیم.

وی درباره مشکلات اقتصادی حوزه نشر افزود: در بحث حمایت‌های مادی و تامین کاغذ، توانایی پشتیبانی و حمایت از ناشران را داریم، همان‌طور که امروز چوب و کاغذ استان چاپ کتاب‌های کشور را پوشش می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه سیاست‌های دولت سیزدهم، فرهنگی است، گفت: اگر کمبودی وجود دارد مقصر من و کسانی هستیم که مطالبه‌گری نداریم.

سلیلی تصریح کرد: باید به فراخور زمان حرکت کنیم چرا که توسعه فرهنگ کتاب در نسل نت و دهه نود نیازمند بازتعریف فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

در پایان این مراسم از فعالان حوزه نشر، ناشران و نویسندگان برتر استان قدردانی به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *