دسته‌ها
آرشیو خبری ساری مازندران

نشست هیات تجاری مانگستائو قزاقستان با شهردار و شورای شهر ساری

 نشست هیات تجاری و اقتصادی استان مانگستائو قزاقستان با شهردار ساری و اعضای شورای اسلامی این شهر در سالن جلسات عمارت شهرداری ساری برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

 در نشست هیات تجاری و اقتصادی استان مانگستائو با شهردار ساری و اعضای شورای اسلامی این شهر که صبح دوشنبه در سالن جلسات عمارت شهرداری ساری برگزار شد، گفت: در جمهوری اسلامی ایران، شهرداری یک‌نهاد عمومی غیردولتی و وابسته به رأی و نظر مردم است و اعضای شورای شهر مستقیم بارأی مردم و برگزاری انتخابات، وارد پارلمان شهری می‌شوند.

وی افزود: اعضای شورای شهر با اکثریت آرا شهردار را معرفی و به استاندار پیشنهاد می‌دهند، بعد از تائید استاندار، توسط وزیر کشور حکم شهردار امضا می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران بابیان اینکه مدیریت شهری نیز بر اساس مصوبات شورای شهر اقدامات اجرایی انجام می‌دهد، گفت: شورای شهر نیز با مصوبات در نظر گرفته، زمینه‌های عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و خدمات‌رسانی به شهروندان را برای شهردار فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: شهر ساری به‌عنوان مرکز استان مازندران از جایگاه و موقعیت سیاسی و اداری ویژه‌ای برخوردار است و امیدواریم این حضور و نشست زمینه‌های همکاری تجاری و اقتصادی این دو استان را فراهم کند و شاهد مناسبات اقتصادی، اجتماعی و تجاری شهرداری‌های استان مازندران و استان مانگستائو باشیم.

محمدحسین قبادی شهرداری ساری نیز حضور این هیات تجاری و اقتصادی را به شهر سرسبز و زیبای مرکز استان خبر مقدم گفت و اظهار کرد: ساری بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر با قدمت ۶ هزارساله در مرکز استان مازندران است.

وی افزود: شهر ساری در مجاورت جنگل، کوه و دریا از موقعیت سرمایه‌گذاری خوبی برخوردار است و مجموعه شهرداری ساری نیز تلاش می‌کند تا زمینه سرمایه‌گذاری در شهر فراهم شود.

شهردار مرکز استان این نشست را زمینه تبادل و گسترش مناسبات اقتصادی و تعمیق روابط تجاری بین ساری و استان مانگستائو‌ دانست و گفت: تقارن این حضور با چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب اسلامی قطعاً به نتایج خوب در حوزه سرمایه‌گذاری منجر می‌شود ضمن اینکه انقلاب ما زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های زیادی در کشور بوده است.

وی افزود: شهرداری ساری با در اختیار گذاشتن زمین و پروانه ساختمانی بستر را برای سرمایه‌گذاران در کهن شهر ساری فراهم می‌کند.

 قبادی در پایان برای این هیات تجاری سفری خوش توأم با خاطرات به‌یادماندنی آرزو کرد.

 رئیس شورای اسلامی شهر ساری نیز در ادامه این نشست از قزاقستان به‌عنوان کشور دوست و برادر یادکرد و ضمن خیرمقدم گفت: مردم مازندران به‌ویژه ساری به مهمان‌نوازی معروف هستند.

پرویز شعبانی افزود: استان مازندران و مانگستائو‌ از قابلیت‌های گردشگری فراوانی برخوردار بوده و در فصل تابستان نیز میزبان گردشگران فراوانی از دیگر نقاط هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری به مشترکات دینی و مذهبی این دو استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد از مردم کشور قزاقستان مسلمان هستند و وجود ۲ هزار مسجد و اماکن مذهبی پیوند دینی و مذهبی دو ملت را افزون‌ کرده است.

شعبانی ابراز امیدواری کرد اهداف موردنظر در این سفر برای دو استان محقق شود.

«ژابیر بای ماتایف» رئیس مصلحت استان مانگستائو در این نشست از مهمان‌نوازی مدیریت شهری قدردانی کرد و گفت: ۳۱ نفر از فعالان تجاری، اقتصادی، گردشگری، اجتماعی و ورزشی قزاقستان وارد استان مازندران شدند که از این تعداد ۱۵ نفر نمایندگان شورای محلی و ۴ نماینده از شورای استان هستند.

وی از حضور یک نویسنده در این هیات اشاره کرد که تاریخ ایران را به زبان قزاق به رشته تحریر درآورده است.

ماتایف به اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور قزاقستان و جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: خاک ایران به دلیل مدفون شدن بسیاری از گذشتگان ما در این کشور، مقدس است.

وی به ظرفیت‌های استان مانگستائو و برخورداری این استان از منابع عظیم اورانیوم اشاره کرد و این نشست را فصل مشترک برای تبادلات تجاری و اقتصادی عنوان کرد.

ماتایف بابیان اینکه استان مانگستائو ۵ منطقه و دو شهر دارد خواستار همکاری فی‌مابین شهر ساری و شهر اکتائو در استان مانگستائو شد.

وی همچنین به ۱۴ مارس و آغاز نوروز در کشور قزاقستان اشاره و از شهردار ساری برای شرکت در این فستیوال دعوت کرد.

«کولژانوف کانات ژانبیر اولی» معاون استاندار استان مانگستائو قزاقستان هدف از سفر هیات استان مانگستائو‌ به استان مازندران را جهت اجرای مصوبات دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان و رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد و گفت: استان‌های مازندران و مانگستائو دروازه راه‌های دریایی به این دو کشور محسوب می‌شوند.

وی افزود: گسترش مناسبات بین شهرداری‌ها و شوراهای مازندران و مصلحت مانگستائو می‌تواند به گسترش همکاری تجاری و اقتصادی کمک کند.

معاون استاندار مانگستائو از بازدید اماکن تجاری، اقتصادی و گردشگری و همچنین بندر امیرآباد طی روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان مازندران در حوزه شیلات و کشاورزی سرآمد بوده و چشم‌انداز ما این است که بتوانیم در انتقال تجارب به یکدیگر از این فرصت استفاده کنیم.

کولژانوف کانات ژانبیر اولی بر گسترش گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت تأکید کرد و افزود: تلاش می‌شود این سفر زمینه‌ساز گسترش و تعاملات اقتصادی و تجاری این دو کشور باشد.

در ادامه این نشست تفاهم‌نامه همکاری بین استان مانگستائو و شهرداری ساری امضا شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *