دسته‌ها
آرشیو خبری ساری مازندران

نشست خبری “علوی” مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری

به مناسبت هفته دولت نشست خبری “سیدعلی علوی” مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

سیدعلی علوی به مناسبت هفته دولت در نشست با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: دو برنامه تشدید اقدامات حفاظتی و مبارزه با قاچاقچیان چوب در دستور کار گرفته است.

به گزارش بلاغ، علوی بیان کرد: با کمک دستگاه‌های امنیتی و قضائی سه باند بزرگ و سازمان یافته قاچاق در استان شناسایی و متلاشی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با بیان اینکه در نقاط بحرانی ۹۰ درصد کاهش قاچاق داشتیم، افزود: با اندام سه باند مخوف قاچاق ۵۰ نفر دستگیر و تحویل نهادهای امنیتی شدند.

علوی با اعلام اینکه با حفظ جنگل و عرصه‌های طبیعی، مازندران پایدار می‌شود، تصریح کرد: سرباز امنیت زیستی کشور هستیم.

این مسئول از تولید ۸ میلیون اصله نهال تا پایان امسال در مازندران خبر داد و گفت: صنایع،  واحدهای تولیدی و صنعتی برای تولید و غرس نهال پای کار باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری تصریح کرد: امسال برای اولین بار با توجه به آزادسازی سواحل، درخت کاری در منطقه حریم ۶۰ متری دریا پیشنهاد داده شد و نگهداری این درخت‌ها بر عهده پلاژداران، شهرداران، فرمانداری‌ها و دستگاه های مسئول خواهد بود تا سواحل سبزی داشته باشیم.

*اجرای مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری نیز با اشاره به اینکه در دو سال گذشته در حوزه آبخیزداری اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: مدیریت جامع در منطقه سوادکوه اجرا و نمونه دیگر در منطقه کیاسر در دستور کار قرار گرفته است.

اسماعیل مختارپور با اعلام اینکه اعتبارات این بخش مصوب دو برابر سال گذشته است، تصریح کرد: در سال جاری از محل اعتبارات ملی ۵۵ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبارات آبخیزداری در نظر گرفته شد و از نظر اعتبارات استانی و ملی با رشد و روبرو بودیم.

مختارپور ادامه داد: باتوجه به تغییر اقلیم مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری اجرا می شود و از بالادست تا دریا تمام شرایط را رصد می‌شود.

وی مشارکت‌های مردمی را در اجرای طرح‌های مرتع‌داری مهم دانست و گفت: احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهی و دریافت پروانه چرا از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان است.

*شناسایی ۶۷ گونه آفات

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری نیز گفت: از میزان یک میلیون و ۲۳۱ هزارهکتار اراضی ملی و دولتی، یک میلیون و ۱۰۹ هکتار به نام منابع طبیعی سند اخذ زده است.

موسی مقیمی از شناسایی ۶۷ گونه آفات در عرصه های منابع طبیعی از سال ۱۳۷۵ تاکنون خبر داد و افزود: بیماری آفات در هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی مرتعی شناسایی و مبارزه در حال انجام شدن است.

وی معادن را نیاز استان و کشور دانست و ادامه داد: از ۲۱۰ فقره مجوز معدن صادر شده ۴۰ درصد در استان غیرفعال است.

مقیمی با اشاره به اینکه در صدور مجوز معدن سخت گیری کردیم و تنها برای پروژه های مهم صورت می گیرد، گفت: در سال گذشته با درخواست ۴۸ فقره مجوز معدن و در سال جاری ۱۳ فقره مخالفت شد.

*انجام هزار و ۲۰۴ هکتار زراعت چوب

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری با اعلام اینکه در حوزه جنگل اعتبارات خوبی پیش بینی شده است، تصریح کرد: ارزیابی کمی و کیفی جنگل های شمال توسط پنج اکیپ در حال انجام است.

فتح‌الله غفاری با بیان اینکه  ۳۹ پارک به مساحت ۷۶۶ هکتار در اختیار داریم، ادامه داد: در سال جدید بیش از ۷ میلیون اصله نهال تولید کردیم و در سال آینده شرایط بهتر می‌شود.

غفاری از تهیه کتابچه هزار و ۲۶۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی خبر داد و گفت: در سال گذشته هزار و ۲۰۴ هکتار زراعت چوب انجام شده است.

*رفع تصرف و آزادسازی ۶۸۱ هکتار از عرصه‌های طبیعی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری نیز از رفع تصرف و آزادسازی ۶۸۱ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان خبر داد و افزود: در دو سال گذشته با اقدامات پیشگیرانه، از ۲۸۷ مورد ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری شده است.

سرهنگ مجید ذکریایی با اشاره به تماس مردم با سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: هزار و ۲۸۰ تماس مردمی با این سامانه داشتیم که ‌۷۵ درصد این تماس‌ها در موضوع حریق، قاچاق چوب و تصرف ،سبب جلوگیری از خسارت‌ها شده است.

وی بیان اینکه طی سال قبل احکام قضائی ۱۵۵ فقره پرونده اجرا شد، گفت: سال قبل ۹۱ هکتار از عرصه‌های ملی به بیت‌المال برگشت.

ذکریایی ادامه داد: در پنج ماه سال جاری ۴۳ فقره از احکام اجرا نشده سال های گذشته اجرایی و سبب خارج شدن ۳۲۲ هکتار زمین ملی از ید متصرفان شد.

این مسئول ادامه داد: طی دو سال گذشته ۱۵۷ فقره حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع استان صورت گرفت و ۱۴۵ فقره مربوط به جنگل دست کاشت بود و ۳۵۸ هکتار طعمه حریق شد، ۱۲ فقره حریق نیز در جنگل‌های طبیعی رخ داد و ۵۶ هکتار از عرصه‌ها دچار آتش سوزی شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با بیان اینکه گشت های یگان حفاظت منابع طبیعی در محل دپو چوب در کارخانه نیز انجام می شود، گفت: امسال چندین مرکز خرید و فروش و دپوی چوب به دلیل وجود چوب های قاچاق در استان پلمپ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *