دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته کارگر در مازندران

به مناسبت هفته کار و کارگر، نشست خبری ستاد بزرگداشت هفته کارگر در مازندران با حضور روسای تشکل های کارگری استان و بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع: خزرنما

به گزارش ایلنا، علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نشست خبری روز کارگر با بیان اینکه  امنیت شغلی اولین و مهم ترین مطالبه کارگران است، گفت: امنیت شغلی در کشور وضعیت بدی دارد.

وی افزود: اعضای جامعه کارگری باید نسبت به حقوق خود مطالبه داشته باشند؛ متأسفانه در زمینه مطالبات کارگران اختلاف نظر جدی وجود دارد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در گفت: دولت بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار بود اما از سوی هیچ دولت برای پرداخت و رد این بدهی اقدامی صورت نگرفته بود ولی باهمکاری تشکل‌های کارگری توانستیم بخشی از اعتبارات را جذب کنیم.

بابایی کارنامی افزود: حدود ۷۵ درصد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده است و طی این ماه نسبت به متناسب سازی ۲۵ درصد باقیمانده اقدام می‌شود.

وی افزود: در برنامه هفتم مطالبات کارگران ساختمانی به صورت جدی پیگیری می‌شود و‌بنا داریم تا مدیریت صندوق تامین اجتماعی را مستقل کنیم.

۹۰ درصد کارگران با قراردادهای سفید امضا مشغول به کار ند 

در ادامه نصرالله دریابیگی به برنامه‌های پیش روی این هفته اشاره کرد و افزود: دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران، دیدار با ائمه جمعه، گردهمایی زنان کارگر و حضور در نماز جمعه از جمله برنامه‌های این هفته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: همایش روز کار و کارگر دوشنبه یازدهم اردیبهشت با حضور استاندار مازندران، مسئولان استانی و کارگران استان در سالن الغدیر سپاه ساری برگزار و از کارگران نمونه تجلیل می‌شود.

دریابیگی با بیان اینکه نیمی از جمعیت مازندران تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، ادامه داد: ۹۰ درصد از کارگران در قالب قراردادهای سفید امضا مشغول به کار هستند و حقوق و بیمه آن‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود.

اخراج بی رویه کارگران از ادارات و کارخانجات

 سیدعلی اکبر علوی نژاد رئیس مجمع کارگران مازندران به نقش کارگران در توسعه اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: چرخ‌ اقتصاد جامعه با دستان توانمند کارگران می‌چرخد.

وی عدم امنیت شغلی افزود: امنیت شغلی بسیار کم‌رنگ است این موضوع در استان مازندران بیشتر مشهود است.

علوی نژاد گفت: متاسفانه شعار رهبری مبنی بر «مهار تورم» محقق نشد و در همین مدت کوتاه برخی اقلام بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت تورم هم‌ تورم ۶۰ درصد افزایش اما حقوق ۲۰ درصد افزایش داشت.

وی اخراجی بی‌رویه کارگران از ادارات و کارخانجات اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه طرح تبدیل وضعیت کارگران از سوی دولت ابلاغ شد اما اخراج کارگران شرکتی افزایش یافت.

ناامنی مهم‌ترین دغدغه کارگران 

میرعلی شیرافکن رئیس هماهنگی شورای کار و کارخانه‌های مازندران در ادامه گفت: کارگری کردن ارزش اقتصادی ندارد و سفره کارگران هروز کوچک‌تر از قبل می‌شود و این موضوع باعث می‌شود برخی از کارگران به سمت مشاغل کاذب روی آورند.

وی حقوق تعیین شده برای جامعه کارگری را در شأن کارگران نداست و خواستار تجدید نظر و افزایش حقوق کارگران شد. 

شیرافکن ادامه داد: طبق ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد کارگران باید بر اساس نرخ تورم از بانک مرکزی و نرخ سبد معیشت کارگران تعیین شود با توجه به افزایش تورم‌ اما این ماده در افزایش دستمزد کارگران اعمال نشد.

وی افزود: یکی از وظایف نمایندگان مجلس   نظارت بر اجرای صحیح قانون است که می‌توانستند به راحتی با درصد تعیین شده دستمزد کارگران از سوی شورای عالی کار مخالفت کنند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رئیس هماهنگی شورای کار و کارخانه‌های مازندران  نداشتن امنیت شغلی را از مهم‌ترین دغدغه کارگران عنوان کرد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

۲۰ هزار کارگر مازندرانی در صف بیمه

سید هادی ساداتی رئیس کانون کارگران ساختمانی و استاد کاران مازندران نیز به مشکلات جامعه کارگری اشاره کرد و شمار کارگران ساختمانی مازندران را بیش از ۷۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد حدود ۵۰ هزار نفر بیمه بوده و بیش از ۲۰ هزار نفر در صف بیمه قرار دارند.

وی به مشکلات کارگران فصلی در استان مازندران اشاره کرد و افزود: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته مبنی بر اما شهرداری‌ها اعتقادی به پناه‌گاه‌های مسقف برای این قشر از جامعه ندارند.

رئیس کانون کارگران ساختمانی و استاد کاران مازندران به امضای تفاهم‌نامه بین انجمن با اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در راستای این تفاهم‌نامه آموزش‌ها ایمنی کارگران برای کاهش سوانح و حوادث ساختمانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی بر اصلاحیه ماده ۵ قانون تأمین اجتماعی اشاره کرد و افزود: کارگران مظلوم واقع شدند و در این طرح و ماده حرف‌های تأمین اجتماعی و کارفرمایان شنیده شد.

ساداتی با بیان اینکه سهمیه بندی شدن بیمه کارگران خلاف قانون است، ادامه داد: در هیچ جای قانون صحبت از سهمیه بندی شدن بیمه کارگران وجود ندارد و باید این مطالبه حقوقی و قانونی کارگران عملیاتی شود.

رئیس کانون کارگران ساختمانی و استاد کاران مازندران افزود: سهمیه بندی بیمه علاوه بر بروز فساد سبب جا ماندن بسیاری از افراد نیازمند و واجد شرایط از این طرح می‌شود.

نرگس سرومیلی رئیس کانون مربیان آموزشگاه‌های رانندگی استان مازندران نیز به مشکلات این حوزه پرداخت و افزود: مربیان رانندگی از امنیت شغلی برخوردار نبوده و از حداقل دستمزد هم برخوردار نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *