دسته‌ها
آرشیو خبری گلستان

نشست خبری “زنگانه” استاندار گلستان

نشست خبری چهار ساعته “دکتر علی‌محمد زنگانه” استاندار گلستان با اصحاب رسانه همزمان با واپسین روزهای فصل بهار برگزار و عالی ترین مقام دولت در استان به سؤالات خبرنگاران پیرامون موضوعات مختلف و دغدغه های موجود پاسخ داد.

عکاس( رامین بشرویه) منبع: خبرگزاری ایسنا

استاندار گلستان با بیان اینکه خیلی‌ها خطرات ناشی از خشک شدن خلیج گرگان را درک نکرده‌اند، گفت: مخالفان این را بدانند که با چنگ و دندان این خلیج را حفظ می‌کنیم.

علی‌محمد زنگانه در نشست خبری با خبرنگاران از ترسیم ارتقای درآمد سرانه استان گلستان از نصف میانگین کشوری به میانگین کشوری در افق ۱۴۰۴ خبر داد و اظهار کرد: این مساله مهم با استفاده از ظرفیت اسناد بخشی ۳۱ گانه که توسط بیش از ۵۰۰ نفر پژوهشگر انجام شده، محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه استان گلستان با خشکسالی و کمبود یک‌هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدانی مواجه است، ادامه داد: در دولت سیزدهم ۳۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبارات آبرسانی به استان گلستان و چهار شهر گرگان، آزادشهر، کلاله و گنبدکاووس اختصاص یافته که تا حدودی تنش آبی را در این مناطق کاسته است.

استاندار گلستان افزایش ۳۷ برابری ارقام اختصاصی در حوزه‌های مختلف آب‌رسانی، سدسازی، فاضلاب و دیگر حوزه‌های استان را اقدامی بسیار بزرگ و تاریخی برشمرد و افزود: تا به امروز ۹۵ درصد آب شرب استان تنها از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شد که تلاش شد تا استان از مسیر تأمین آب تک منبعی با احداث سد نرماب به عنوان بزرگترین پروژه آبرسانی خارج شود.

زنگانه با تأکید بر اینکه سد نرماب پس از تکمیل، نیار آبی ۵۳۵ هزار نفر از مردم شرق استان را تأمین خواهد کرد، یادآور شد: پروژه مذکور با تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال و صرف بیش از ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به مرحله اجرای کامل تاج سد رسیده و تلاش می‌کنیم با اختصاص اعتبار ۶۶ هزار میلیارد ریالی، سد، شبکه انتقال، تصفیه‌خانه و دیگر مؤلفه‌ها از قبیل خرید اراضی، جابجایی روستای موجود و دیگر موارد در آینده‌ای نزدیک تکمیل شود.

وی از اهتمام موجود در استان گلستان جهت تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب در طول کار دولت سیزدهم خبر داد و تصریح کرد: پروژه‌های آب‌رسانی استان متکی به اجرای این پروژه نیست و در مناطق دیگر پروژه‌هایی برای رفع چالش موجود در حال انجام است.

عالی‌ترین مقام دولت در گلستان نجات و علاج‌بخشی خلیج گرگان را یکی از مهمترین پروژه‌های موجود در استان دانست و اضافه کرد: هنوز خیلی‌ها خطرات از بین رفتن خلیج گرگان را متوجه نشده‌اند و آنها حتما باید تراژدی تلخ خلیج آرال و آسیب‌های ناشی از خشک شدن این خلیج که گریبان مردم آن منطقه را گرفته است مطالعه کرده و مستندات موجود را ببینند.

وی با تأکید بر اینکه ما با چنگ و دندان خلیج گرگان را حفظ می‌کنیم، تصریح کرد: باید برخی از افرادی که تحت عنوان دوست‌داران و حافظان محیط‌زیست برای مرگ چند قطعه پرنده جنجال درست می‌کنند این را بدانند که اگر ما پروژهای احیای خلیج را اجرا نکنیم پس از مرگ پرندگان نوبت به مرگ انسان‌ها و ساکنان منطقه می‌رسد که قطعاً ما اجازه نمی‌دهیم آسیبی به مردم ما برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *