دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

نشست خبری رئیس کانون وکلای دادگستری مازندران

نشست خبری “سید علی باقر تبار” رئیس کانون وکلای دادگستری مازندران به مناسبت سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در ساری برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

سید علی باقر تبار در نشست خبری به مناسبت هفتم اسفند سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع افزود: ارزش بالای زمین و تقاضا برای حضور غیربومی ها برای خرید و فروش در مازندران سبب شد تا برخی از بنگاه های ملکی استان از فرصت تقاضای بیش از حد معامله ،سوء استفاده کنند.

به گزارش ایرنا ،وی با توضیح این که بنگاه ملکی مازندران در حالی با افزایش چشم گیر معاملات مواجه است که چگونگی تنظیم سند معامله را بلد نیستند ، ادامه داد: کانون وکلای دادگستری استان این آمادگی را دارد تا همکاری تنگاتنگی را با بنگاه های ملکی حتی با دیگر صنوف اقتصادی داشته باشد.

وی با اشاره به این که متاسفانه مازندران برخلاف دیگر استان های کشور بیشترین پرونده های مربوط به زمین خواری را دارد ،گفت: دعوا و جرم درفعالیت های کشاورزی با موضوع آب و خاک ، حضور بیش حد گردشگران و مشکلات و چالش های مناطق تفریحی و توریستی از دیگر دلایل افزایش شکل گیری پرونده ها در دادگستری های استان مازندران است.

رییس کانون وکلای دادگستری مازندران با اظهار این که بیشترین گلایه مردم از کانون گرفتن حق زحمه بیش از حد ،گرفتن حق زحمه از هر دو طرف دعوا و راضی نبودن از فعالیت حرفه ای وکیل است، در عین حال گفت: اکنون با توجه به اتوماسیونی شدن قرارداد ها در وکالت ،نظارت ها بیشتر شده و خلاف گرفتن حق زحمه بیشتر از تعرفه وکالت به درستی رصد می شود.

باقر تبار به برخی از چالش های کانون وکلای دادگستری های استان های کشور اشاره کرد و ادامه داد: تهیه وتدوین، تصویب واجرای آیین نامه لایحه‌ استقلال، تصویب قانون تسهیل مجوزهای کسب وکار، طرح تصویب نمایندگان حقوقی شرکت ها و اشخاص حقوقی از یکسو، خشونت ورزی لفظی و فیزیکی علیه وکلای دادگستری، فقدان امنیت جانی وکیل، تبلیغ علیه وکیل دادگستری ، عدم رعایت ماده واحده‌ مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مصونیت وکیل در موضع دفاع و وجود موسسات غیرمجاز حقوقی از چالش های اصلی این حوزه است.

وی با بیان این که کانون وکلای دادگستری مازندران یک هزارو ۹۷۹ نفر عضو دارد که از این تعداد۵۶۳ نفر زن هستند ،ادامه داد: این کانون طی یک دهه گذشته هشت هزارو ۱۵۸ پرونده مهم استان را درقالب وکالت تسخیری بدون گرفتن ریالی انجام داده است.

وی با توضیح این نکته که اکنون انجام وکالت تسخیری برخلاف سال های گذشته برای بسیاری از پرونده های کیفری و حقوقی نیز انجام می شود ،ادامه داد: یکی دیگر از خدمات کانون وکلای دادگستری وکیل معاضدتی است که کانون مازندران به صورت افتخاری سه هزارو ۱۹۲ وکیل را برای پرونده های استان مشارکت داده است.

وی با بیان این که طبق مصوبه هر وکیل عضو کانون باید سالانه حداقل سه پرونده را به صورت معاضدتی پذیرش کند، گفت: یکی دیگر از خدمات کانون وکلای دادگستری مازندران مشاوره رایگان حقوقی به شهروندان است ، که این کانون در استان به صورت میانگین طی دو سال گذشته روزانه ۵۴نفر از شهروندان را به صورت رایگان مشاوره حقوقی ارایه داد که این خدمت ادامه دارد.

رییس کانون وکلای دادگستری مازندران به همخوانی نداشتن خروجی تعداد فارغ التحصیلان حقوق با شرایط پذیرش آنان درجامعه اشاره کرد و گفت :باید تعداد فارغ‌التحصیلان دردانشگاه‌ها با نیاز جامعه تناسب داشته باشد ، چراکه خطر دلالی و واسطه گری در وکالت را بیشتر و متاسفانه با توجه به شرایط خاص استان دور از انتظار نیست.

وی با ذکر این نکته که متاسفانه به رغم سابقه بالای شکل گیری و فعالیت کانون وکلای دادگستری در کشور ،اما خدمات کانون وکلا در جامعه کمتر مورد توجه و در واقع اطلاع رسانی شده است، گفت: در بسیاری از فیلم ها و سریال ها وکلا را شیطان توصیف می‌کنند ، درحالی که وکیل همواره کار انسانی خود را طبق قسمی که یاد کرده انجام می دهد.

وی با تاکید بر این که در مجموع مردم کشورمان از مسایل حقوقی کمتر مطلع هستند ،گفت: هموطنان ضمن هزینه زیاد و با خراب کردن مسایل حقوقی پرونده ، سپس به وکیل مراجعه می کنند.

باقر تبار با اظها این که امسال ۳۳۶ کارآموز از سوی کانون وکلای دادگستری مازندران جذب شده است،گفت: ماموریت کانون فقط ثبت نام و رعایت ضوابط است و اصل آزمون را سازمان سنجش انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *