دسته‌ها
آرشیو

نشست خبری “حاجی پور” مدیر شعب بانک مسکن مازندران

همزمان با هفته خبرنگار نشست خبری “سیدحسین حاجی پور“مدیر شعب بانک مسکن استان مازندران و تجلیل از اصحاب رسانه در مدیریت شعب این بانک برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

مدیر شعب بانک مسکن مازندران در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران استان حاضر و به تشریح عملکرد این بانک در استان پرداخت.

سید حسین حاجی پور با تبریک روز خبرنگار به‌تمامی تلاشگران عرصه قلم و اندیشه در سخنانی گفت: 17 مرداد که در تقویم رسمی کشور به‌روز خبرنگار نام‌گذاری شده است فرصت مغتنمی است تا از تلاش خستگی‌ناپذیر این قشر فرهیخته که در برافروختن چراغ اطلاع‌رسانی مستقل و مسئولانه تلاش می‌کنند تقدیر گردد.

وی افزود: دستیابی به قله‌های پیشرفت و سربلندی و سعادت کشور، مراقبت و محافظت از منافع ملی و مصالح مردم جز با حق‌جویی، صداقت و مجاهدت در عرصه آگهی ممکن نمی‌شود.

وی روز خبرنگار را فرصتی برای پاسداشت مقام شامخ تمامی انسان‌های فرهیخته‌ای که درراه روشنگری و آگاهی جامعه تلاش می‌کنند دانست و از همکاری و تعامل رسانه‌های استان با مدیریت شعب بانک مسکن استان مازندران قدردانی نمود.

تولید مسکن، ایجاد اشتغال، رونق اقتصاد

مدیر شعب بانک مسکن مازندران بیان داشت: بانک مسکن به‌عنوان تنها بانک تخصصی در بخش مسکن و ساختمان رسالت تأمین مسکن و خانه‌دار کردن مردم را بر عهده دارد و بر پایه اساسنامه خود متعهد است تا ۹۰ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن و ساختمان هدایت نماید.

وی افزود: در طرح‌هایی که دولت در حوزه مسکن و ساختمان به اجرا می‌گذارد بانک مسکن یا به‌عنوان تنها بانک عامل جهت تأمین منابع مالی این طرح‌ها معرفی می‌شود یا عموماً یکی از بانک‌های اصلی در اجرای آن می‌باشد.

سید حسین حاجی پور گفت: ازآنجایی‌که در تولید مسکن صنایع پیشین و پسین بسیاری درگیر هستند، بنابراین تأمین مالی طرح‌های این بخش می‌تواند نقش مؤثری در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشد و باعث رشد و شکوفایی کشور شود.

وی بابیان اینکه مدیریت شعب بانک مسکن مازندران با ۵۲ شعبه در حال ارائه خدمت به آحاد مردم می‌باشد افزود: با توجه به آمار کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان به لحاظ گستردگی شبکه‌ی بانکی (تعداد شعب و تعداد پرسنل) بانک مسکن مازندران در بین ۱۳ بانک دولتی و نیمه‌دولتی استان در جایگاه هشتم قرار دارد.

وی در ادامه گفت: مدیریت بانک مسکن مازندران با ۷۳ هزار میلیارد منابع، 7/5 درصد از سهم بازار منابع استان را در اختیار دارد که در میان بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان از این حیث در جایگاه هشتم قرار دارد.

پرداخت تسهیلات بیش از منابع

وی اظهار داشت: در پرداخت تسهیلات (مانده مصارف) بانک مسکن مازندران با 7/10 درصد مانده مصارف استان رتبه و جایگاه چهارم استان را از آن خودکرده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند ۸۰ الی ۹۰ درصد منابع خود را تسهیلات پرداخت نمایند که نسبت مصارف به منابع در نظام بانکی را «ریسک نقدینگی» می‌نامند که در استان مازندران رعایت شده است. (میانگین «ریسک نقدینگی» مجموعه بانک‌های استان ۸۸ درصد است)

حاجی پور اذعان داشت: بانک مسکن مازندران بیش از منابعی که در اختیار دارد تسهیلات پرداخت ‌نموده  ، به‌طوری‌که «ریسک نقدینگی» در بانک مسکن تا پایان خردادماه سال جاری 168 درصد بوده است، این در حالی است که نرم استاندارد آن بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است که مازاد تسهیلات پرداختی از منابع سایر استانها تأمین گردیده است .

وی تصریح کرد: در بخش ریسک مطالبات با توجه به اجرای طرح‌های حمایتی بانک مسکن در حوزه وصول مطالبات و عملکرد و تلاش مجموعه‌ی همکارانمان در استان  ، مدیریت شعب بانک مسکن مازندران از وضعیت مناسبی برخوردار است.

وی یادآور شد: نرخ ریسک مطالبات (نسبت مطالبات به مصارف) بانک‌های عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان 1/5 درصد است که خوشبختانه با توجه به طرح‌های حمایتی بانک مسکن در حوزه وصول مطالبات و عملکرد و تلاش مجموعه‌ی همکارانمان ، نرخ ریسک اعتباری مدیریت بانک مسکن استان 48/1 درصد است که نشان‌دهنده‌ی وضعیت مناسب بانک در این بخش دارد.

رشد تسهیلات اعطایی

وی بابیان اینکه بانک مسکن استان مازندران در سال 1399 مجموعاً ۲۲ هزار و ۹۵۸ فقره تسهیلات به مبلغ 14 هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرده است افزود: در سال گذشته نیز توانستیم ۲۷ هزار و ۶۷۵ فقره تسهیلات بااعتباری بالغ‌بر ۳۳ هزار میلیارد ریال را به متقاضیان این تسهیلات پرداخت نماییم که ازلحاظ تعداد ۲۰ درصد و به لحاظ مبلغ ۱۲۶ درصد رشد داشته است.

مدیر شعب بانک مسکن  استان بیان داشت: در چهارماهه‌ی ابتدایی سال جاری عملکرد بانک مسکن استان مازندران در حوزه پرداخت تسهیلات بسیار چشمگیر بوده و این بانک با تمام قوا و توان در حال پرداخت تسهیلات است.

وی افزود: در چهارماهه‌ی ابتدایی سال گذشته مجموعاً ۵۱۹۵ فقره تسهیلات بااعتباری بالغ‌بر ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت گردید که این آمار در چهارماهه‌ی نخست سال جاری به ۶۴۶۶ فقره تسهیلات بااعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که شاهد رشد 5/24 درصدی به لحاظ تعداد تسهیلات اعطایی و رشد ۳۶۴ درصدی مبلغ تسهیلات اعطایی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

سید حسین حاجی پور گفت: در حال حاضر مانده مصارف زنده استان از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال عبور کرده است.

طرح نهضت ملی مسکن

وی اظهار داشت: یکی از تکالیف مهم بانک مسکن طی دو سال اخیر تأمین مالی طرح نهضت ملی مسکن بوده، در این طرح که یکی از شعارهای اساسی و محوری دولت سیزدهم است مقرر گردید ظرف مدت 4 سال چهار میلیون واحد مسکونی تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، دولت همه بانک‌ها را مکلف کرده است تا ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی خود را به بخش مسکن اختصاص دهند تا بتواند با همکاری نظام بانکی کشور طرح نهضت ملی مسکن را تأمین مالی و اجرایی کند.

حاجی پور اذعان داشت: در طرح نهضت ملی مسکن مازندران ۱۴۵۱ پروژه با ۱۱ هزار و ۱۳۹ واحد در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد با ۶۳۱ پروژه با ۵۲۹۴ واحد قرارداد منعقدشده است که جمع مبلغ قراردادهای منعقده در طرح نهضت ملی مسکن استان تا به امروز بالغ‌بر ۱۶ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

وی بابیان اینکه بانک مسکن آمادگی دارد الباقی پروژه‌های این طرح را با عقد قرارداد تعیین و تکلیف نماید افزود: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک مسکن و تکمیل مدارک در صورت عدم مشکلات قانونی از تسهیلات این طرح بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۹۵۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن مازندران ثبت‌نام و ۱۴۱۷ نفر نسبت به افتتاح حساب در بانک مسکن اقدام نموده‌اند.

هدف دولت، تولید مسکن است

وی تصریح کرد: طرح نهضت ملی مسکن باهدف کمک به اقشار کم‌درآمد و متوسط درآمد جامعه به اجرا درآمده است و قصد دارد این قشر را صاحب‌خانه نماید، در این طرح دولت زمین را به‌صورت رایگان در اختیار سازندگان واحدهای طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهد تا قیمت زمین از قیمت مسکن حذف و نهایتاً مسکن ارزان‌تری در اختیار آحاد جامعه قرار گیرد.

حاجی پور در خصوص پرداخت تسهیلات به خود مالکین در طرح نهضت ملی مسکن گفت: هدف دولت در این طرح تولید مسکن است و همه‌ی افرادی که حتی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن نیستند ولی دارای زمین مناسب می‌باشند می‌توانند در این طرح ثبت‌نام و از تسهیلات برای ساخت مسکن استفاده کنند و در پایان این واحدها قابل‌واگذاری به همه افراد می‌باشد.

بافت‌های فرسوده شهری

وی گفت: در بخش اعطای تسهیلات برای احیای بافت‌های فرسوده شهری در سال جاری نزدیک به ۲ هزار میلیارد ریال به متقاضیان این تسهیلات پرداخت شد که به لحاظ مبلغ قرارداد منعقدشده مدیریت بانک مسکن استان مازندران توانست در سطح کشور رتبه نخست این بخش را از آن خود کند.

تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی

وی در ادامه افزود: در بخش پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی در سال های 1399 و 1400 برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد ، بهزیستی و بنیاد شهید صددرصد اعتبارات تخصیص یافته جذب و این تسهیلات به افراد واجد شرایط پرداخت گردید، علاوه بر این تسهیلات که به عنوان تسهیلات تکلیفی بانک می باشد پرداخت تسهیلات در قالب سایر طرح ها طبق سنوات گذشته در دستور کار قرار دارد.

طرح مسکن مهر

مدیر شعب بانک مسکن مازندران بیان داشت: در استان مازندران بیش از 1۰5 هزار واحد از تسهیلات خط اعتباری مسکن مهر بهره مند شدند که خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های انجام شده اکثر این واحدها تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسیده و به متقاضیان واجد شرایط واگذار گردید.

وی بابیان اینکه پرونده ۳۵۸۲ واحد مسکن مهر که از تسهیلات خط اعتباری مسکن مهر استفاده کردند هنوز تعیین و تکلیف نشده است افزود: در سال جاری لایحه‌ای در قانون بودجه پیش‌بینی‌شده مبنی بر اینکه پروژه‌های باقیمانده مسکن مهر که به بهره‌برداری رسیده ولی تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند اگر برای دریافت دفترچه اقساط به بانک مسکن مراجعه نکنند نرخ سود تسهیلات آن‌ها از ۴ و 7 درصد به ۱۸ درصد تغییر پیدا خواهد کرد.

وی افزود: بانک مسکن این آمادگی را دارد برای تأمین مالی تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر از متقاضیان این طرح حمایت نماید.

جذب منابع

سید حسین حاجی پور گفت: با توجه به اهمیت جذب منابع در سال گذشته به همت مجموعه‌ی همکارانمان عملکرد بسیار خوبی در این حوزه به ثبت رسید وً ۲۱ هزار میلیارد ریال جذب منابع صورت گرفت که با جذب این مبلغ ۱۵۰ درصد از اهداف ابلاغی مدیریت محقق و مانده منابع مدیریت نیز حدود ۵۰ درصد رشد نمود که با این درخشش مدیریت شعب بانک مسکن استان مازندران جز مدیریت‌های موفق در سطح کشور معرفی گردید.

وی با اشاره به اهمیت جذب منابع در سال‌های اخیر به جهت تأمین مالی طرح‌های تکلیفی به‌خصوص طرح نهضت ملی مسکن گفت: در پنج‌ماهه‌ی ابتدایی سال جاری نیز ۱۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال جذب منابع صورت پذیرفت و ۱۲۵ درصد اهداف ابلاغی مدیریت محقق گردید و امسال نیز جزو ۵ مدیریتی در سطح کشور هستیم که بیشترین درصد تحقق اهداف در حوزه منابع را داشته است.

وصول مطالبات

وی اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های تأمین منابع برای پرداخت تسهیلات، وصول مطالبات است که خوشبختانه در سال‌های اخیر به‌واسطه‌ی طرح‌های خوبی که در این حوزه اجرایی شد و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی همکارانمان در جای‌جای استان، مدیریت بانک مسکن مازندران توانست عملکرد خوبی را در این بخش به نمایش بگذارد و به‌عنوان یکی از مدیریت‌های موفق کشور شناخته شود.

طرح غدیر

وی افزود: در حوزه وصول مطالبات تا سال گذشته طرح‌های بسیار خوبی در بانک مسکن به اجرا درآمد، خوشبختانه در تیرماه سال جاری نیز از طرح غدیر رونمایی شد که بسته سیاستی پیگیری وصول مطالبات سال ۱۴۰۱ است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح برای افرادی که به هر دلیلی تاکنون نتوانسته‌اند اقساط خود را پرداخت نمایند راهکارهای متنوعی نظیر بخشودگی و تقسیط جرائم پیش‌بینی‌شده است.

مدیر شعب بانک مسکن مازندران بیان داشت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بانک مسکن از مزایای این طرح برای تعیین و تکلیف مطالبات خود بهره‌مند شوند.

توفیقات بانک مسکن مازندران

حاجی پور بابیان اینکه بانک مسکن به‌صورت سالانه عملکرد مدیریت‌های خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد افزود: با توجه به شاخص‌هایی که برای استان‌ها هدف‌گذاری می‌شود در مقاطع شش‌ماهه عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که خوشبختانه مدیریت بانک مسکن مازندران در هر دو دوره‌ی ارزیابی سال گذشته جزو استان‌هایی بوده است که عملکرد مدیریت آن بالاتر از میانگین عملکرد بانک بوده و در منطقه سبز عملکردی قرارگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است در همه ادوار (۱۴ الی ۱۵ دوره ارزیابی صورت گرفته است) ارزیابی عملکرد که در بانک مسکن صورت گرفته مدیریت مازندران توانسته عملکردی بالاتر از میانگین عملکرد کل بانک داشته و در منطقه‌ی سبز عملکردی قرار گیرد.

حاجی پور اظهار داشت: در سال گذشته به‌واسطه عملکرد خوبی که همکارانمان در مجموعه ۵۲ شعبه مازندران داشتند هفت شعبه بانک مسکن در استان موفق شدند ارتقاء درجه داشته باشند.

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج

وی تصریح کرد: در سال گذشته تعداد ۹۵۹ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بااعتباری بالغ‌بر ۸۲۱ میلیارد ریال به متقاضیان این تسهیلات پرداخت شد.

وی یادآور شد: در ۴ ماهه‌ی نخست سال جاری نیز ۳۹۲ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بااعتباری بالغ‌بر ۵۲۹ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این، تسهیلات قرض‌الحسنه بیماران، تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری، تسهیلات قرض‌الحسنه ساخت و خرید مسکن ایثارگران در قالب قرض‌الحسنه در مدیریت بانک مسکن استان پرداخت می‌شود.

مدیر شعب بانک مسکن مازندران بیان داشت: صد درصد اعتباری که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه تخصیص یافت جذب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *