دسته‌ها
آرشیو خبری

نشست تخصصی نهادها و تشکلات کارگری و بازنشستگی مازندران در ساری

نشست تخصصی نهادها و تشکلات کارگری و بازنشستگی مازندران باحضور “علی بابایی کارنامی” رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، “علی باقری” مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی مازندران و  “نصرالله دریابیگی” دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران بامحوریت معیشت ،رفاه ودرمان وتامین اجتماعی دربرنامه هفتم در سالن جلسات اداره کل اموزش فنی وحرفه ای مازندران برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس  در نشست با تشکل‌های کارگری استان به اهمیت تشکیل تشکل‌های کارگری اشاره کرد و گفت: مدیران مرتبط با این حوزه مکلف هستند زمینه گفتگوی تشکل‌ها با مدیران ملی که وارد استان می‌شوند را فراهم کنند، به نظر این موضوع در استان نقیصه بوده و باید برطرف شود.

به گزارش ایلنا، رئیس فراکسیون کارگری مجلس  یادآور شد: اگر چه استاندار مازندران بسیار پرتلاش و ساعی است و بارها به او نیز متذکر شدم ما فقط برای مردم کار می‌کنیم‌ بنابراین باید فرصت حرف زدن برای تشکل‌ها در استان به خوبی فراهم شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مردمی باید نهادینه شود و به حرف‌هایی که می‌زند عمل کند، گفت: ما نیز بر این برنامه نقد داریم البته این موضوع تنها مربوط به حوزه کارگری نیست؛ برنامه‌هایی که دولت فرستاد نمایندگان را هم اغنا نکرد.

بابایی کارنامی یادآور شد: بنا بر آمار، برنامه ششم تنها ۳۴ درصد کارایی داشت اما برنامه هفتم باید به‌گونه‌ای باشد تا حداقل ۶۰ درصد کارایی داشته باشد.

وی ادامه داد: البته برخی از ضعف‌ها را مجلس بررسی کرد و هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ تبصره و ماده در مجلس در حال بررسی است.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به مشکلات حوزه کشاورزی نیز پرداخت و گفت: ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه تجاری در خدمات هزینه می‌شود بهتر است برای کاهش ریسک کشاورزان بیمه‌های تجاری پای کار آیند.

وی با ابراز گلایه از عملکرد بانک‌ها افزود: البته همه دولت‌ها و نمایندگان در مورد عملکرد بانک‌ها انتقاد کردند اما برای مدیریت بانک‌ها برنامه‌ای نداشتند.

بابایی کارنامی اعلام کرد: با برنامه‌ریزی مجلس، همه بانک‌ها مکلف به فروش تمام دارایی‌های خود هستند و این موضوع روزانه توسط درگاه رصد می‌شود.هیچ بانکی حق ندارد ملک داشته باشد فقط باید بنگاه‌داری کند.

وی با بیان اینکه کارگران کشور از امنیت شغلی برخوردار نیستند، ادامه داد: به همین منظور طرح ساماندهی کارکنان دولت را در کشور پیگیری می‌کنیم.

بابایی کارنامی به تاخیر پرداخت حقوق دو ماهه کارکنان مخابرات اشاره کرد و گفت: بنا داریم اختیارات مدیر عامل را به وزیر واگذار کنیم تا وضع موجود روند مطلوب به خود گیرد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به در پیش بودن ۲۹ آبان سالروز تصویب قانون کار اشاره کرد و از تشکل‌های کارگری خواست تا برنامه‌های درستی را برای این روز تبیین کنند.

در برنامه هفتم توسعه به حقوق کارگران و بازنشستگان توجه‌ای نشده است

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: برنامه هفتم توسعه چراغ راه ۵ سال آینده است اما در این قانون به حقوق کارگران و بازنشستگان توجه‌ای نشده است.

به گزارش ایلنا، نصرالله دریابیگی امروز شنبه در نشست تشکل‌های کارگری استان با انتقاد از برخی پیش‌نویس‌های قانون برنامه هفتم توسعه کشور گفت: برنامه هفتم توسعه چراغ راه ۵ سال آینده است اما در این قانون به حقوق کارگران و بازنشستگان توجه‌ای نشده است و دست دولت در جیب کارگران و بازنشستگان رفته این در حالیست که تامین اجتماعی برای این قشر از جامعه است.

در این جلسه که بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس حضور داشت، دریابیگی با انتقاد به برنامه هفتم توسعه، افزود: مجلس امروز، بنا به فرمایش رهبر مجلس انقلابی است، مجلس انقلابی نیز باید از قشر ضعیف و مستضعفان حمایت کند و همین افراد همیشه پای انقلاب بوده و اعتقاد به التزام عملی دارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: حق بیمه؛ حق مسلم کارگران و بازنشستگان است چرا باید به حساب وزارت اقتصاد و دارایی واریز شود این یعنی دست تو جیب کارگران کردن است.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران به مشکلات جامعه کارگری و بازنشستگان اشاره و نبودن امنیت شغلی را مهم‌ترین دغدغه این قشر عنوان کرد و‌ گفت: کارگر ۳۰ سال در یک شرکت خدماتی، شهرداری با دستگاه دیگر کار می‌کند وقتی برای گرفتن حق بازنشستگی به تامین اجتماعی رجوع می‌کند تنها ۲۰ سال کارکرد برای او تعیین می‌کنند این درحالی است طرف پول، حق سنوات و‌غیره خودش را از آن دستگاه مورد نظر گرفته و این موضوع به دور از انصاف است.

وی ادامه داد: اگر چه صدای ما به گوش برخی از مسئولان نمیرسد، برخی از این مسئولان گوششان را پنبه کردند و صدای کارگرانی را که از فقر معیشت رنج می‌برند و دست گدایی دراز می‌کنند را نمی‌شوند.

دریابیگی افزود: با وجود اینکه درمان برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی رایگان است اما این مورد عملی نمی‌شود.

وی امنیت شغلی و اجرای قوانین را مطالبه جامعه کارگری عنوان کرد و گفت: امروز کارگران ما برای هر کاری باید وام دریافت کنند مقصر بانک رفاه نیست؛ مقصر دولت است.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با تاکید بر اینکه برنامه هفتم توسعه، برای کارگران و بازنشستگان بر پایه عدالت و حقوق آن‌ها در برنامه هفتم طبق قانون برابر با ۱۵ میلیون تومان باشد، افزود: در اساس‌نامه حرف‌هایی در مورد این قشر گفته می‌شود که عقلانیت در آن وجود ندارد؛ گفته می‌شود مدرک تحصیلی حتما باید دیپلم باشد این موضوع نقض قانون اساسی است.

مشکلات جامعه کارگری استان از شرق تا غرب به خوبی رصد می‌شود

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: مشکلات جامعه کارگری استان از شرق تا غرب به خوبی رصد می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی باقری در نشست تشکل‌های کارگری استان با بیان اینکه مشکلات جامعه کارگری استان از شرق تا غرب به خوبی رصد می‌شود, گفت: تلاش داریم تا مشکلات و‌ معضلات جامعه کارگری را احصاء و مرتفع کنیم.

وی تشکل‌های کارگری را از مزیت‌های مازندران دانست و روند پیگیری مشکلات و مطالبات جامعه کارگری در استان را خوب ارزیابی کرد و افزود: تلاش کردیم حق‌الناس را رعایت کرده و از حقوق کارگران دفاع کنیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: البته ضعف‌هایی وجود دارد اما هیات حل اختلاف ما در استان خوب کار می‌کند و این باعث می‌شود ضریب خطای آرا در دیوان تنها دو درصد باشد.

وی به آموزش بازرسان در استان اشاره کرد و افزود: تنها استانی هستیم که مدرسان آموزش بازرسی را از وزراتخانه به استان دعوت می‌کنیم.

در ادامه علی اکبر بسمل، رئیس شورای کارگری مخابرات مازندران عدم اتحاد را بزرگترین مشکل جامعه کارگری عنوان کرد و گفت: اگر واحد تولیدی مشکل داشته و‌ یا در حق کارگری ظلمی صورت گیرد تشکل‌های کارگری حرکت جمعی ندارد.

وی با بیان اینکه مشکل تشکل‌های کارگری ریشه در مجلس دارد، افزود: بنا به فرمایشات امام راحل، مجلس در امور است بنابراین نمایندگان باید به‌دنبال مشکلات تشکل‌های کارگری باشند و درد دل‌های کارگران را بشنوند.

این مسئول گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو وظیفه نظارت و قانون‌گذاری را برعهده دارند اما برخی نمایندگان نسبت به عدم اجرای قانون واکنشی نشان نمی‌دهند، باعث شرمندگی است که استاندار مازندران به مدیرعامل مخابرات استان لوح تقدیر می‌دهد در حالیکه تلفن ۲۵۰ روستای شهرستان بابل قطع است.

توجه به قشر کارگر از ضروریات جامعه محسوب می‌شود

رئیس مجمع نمایندگان مازندران گفت: کارگران از قشر این جامعه و انقلاب هستند بنابراین توجه به این قشر از ضروریات جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، سید علی اکبر علوی‌نژاد امروز شنبه در نشست تشکل‌های کارگری استان به تاخیر در پرداخت حقوق طی دو ماه گذشته اشاره کرد و ضمن گله‌مندی از این موضوع خواستار رفع این مشکلات جامعه کارگری در استان مازندران شد.

وی افزود: با وجود دستگاه‌های مختلف اجرایی در استان چرا ما باید خارج از استان به دنبال حل مشکلات‌شان باشیم.

رئیس مجمع کارگران مازندران با ابراز گله‌مندی از اینکه چرا مسئولان به جامعه کارگری اهمیت نداده و به حرف آن‌ها گوش نمی‌کنند، گفت: کارگران هم از قشر این جامعه و انقلاب هستند بنابراین توجه به این قشر از ضروریات جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: سفره کارگران کوچک‌تر از قبل شد، اگر دولت انقلابی است ما نیز انقلاب کردیم، شهید دادیم، در خط مقدم جنگ بودیم و پیرو ولایت فقیه هستیم.

علوی‌نژاد نبود امنیت شغلی را مهم‌ترین مشکل قشر جامعه کارگری دانست و افزود: به دلیل توجه نکردن به برخی از مطالبات جامعه کارگری، کارایی و انگیزه این قشر کاهش پیدا کرده است.

تشکل‌های کارگری باید صدای اعتراض خود را به مدیران استانی برسانند

عضو کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران گفت: تشکل‌های کارگری باید صدای اعتراض خود را به مدیران استانی برسانند.

به گزارش ایلنا، موسی داداشی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی نباید دلگرم دولت‌ها باشد و در دولت احمدی نژاد استقلال سازمان تامین اجتماعی سلب و این سازمان دولتی شد، گفت: در دولت انقلابی  نیز به‌ دنبال سلب استقلال مالی سازمان تامین اجتماعی هستند؛ مسائل مالی سازمان تامین اجتماعی حق الناس است و مراجع تقلید، مجتهدین می‌بایست نسبت به دست درازی دولت به سازمان تامین اجتماعی ورود کنند.

وی با بیان اینکه ۶۰ الی ۷۰ درصد بازنشستگان زیر ۵۰ سال هستند، افزود: این قشر با دریافت حقوق ماهیانه ۷ میلیون تومان چگونه زندگی‌شان را می‌گذرانند.

داداشی گفت: دولت و مجلس مدام بدنبال همسان‌سازی حقوق هستند ولی همسان سازی متعلق به ۳۰ درصد است به ۷۰ درصد دیگر تعلق نمی‌گیرد.

این مسئول یادآور شد: تشکل‌های کارگری باید صدای اعتراض خود را به مدیران استانی برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *