دسته‌ها
آرشیو فرهنگی

نخستین کنگره بین‌المللی “فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه ” در ساری

نخستین کنگره بین‌المللی فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان، به میزبانی ساری با حضور آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه تهران و رئیس بنیاد غدیر، نماینده ولی فقیه در مازندران، استاندار و جمعی از مسوولان، رییس ستاد غدیر استان، همچنین علما، اندیشمندان و پژوهشگران در مجتمع فرهنگی رفاهی فراجا واقع در فرح‌آباد ساری برگزار شد.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع: خزرنما

آیت‌الله سید ابراهیمی رئیسی رئیس جمهور در پیامی به مناسبت برگزاری کنگره غدیر در استان مازندران، اظهار کرد: کنگره راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه، میعادگاه باورمندان و دلدادگان و بستر حقیقی جهاد تبیین و نهضت آگاهی بخشی در عرصه جهانی است.

به گزارش فارس،وی در این پیام تصریح کرد:در شرایطی که نوع بشر در سرتاسر عالم، چونان تشنگانی سالهاست که به وسیله صاحبان رسانه های کجرو، نه به سرچشمه حقیقت و روشنایی، که به سراب فریب و تاریکی رهنمون شده اند و خسته از تکرار روایت‌های انحرافی از حق و حقیقت هستند، این کنگره بین المللی، فرصت مغتنمی برای معرفی فرهنگ نورانی برآمده از معارف غدیر و مصحف شریف نهج البلاغه خواهد بود.

رئیس جمهور در این پیام گفته است: کتاب نهج البلاغه، از معارف علوی است که به تعبیر امام عظیم الشان نازله روح مبارک امیرالمومنین علیه السلام برای تعلیم و تربیت انسانهای خفته بستر منیت و حجاب اکبر و معجونی برای شفای دردهای مزمن فردی و اجتماعی نوع بشر از زمان صدور آن تا پایان تاریخ است؛ بشر امروز بعد از گذشت قرن‌های متمادی از جهالت خود در حکمرانی بریده از عبودیت الهی و جنایات گسترده علیه بشریت در دوران معاصر تشنه و نیازمند فرهنگ غنی غدیر و نهج البلاغه است.

در بخش دیگری از پیام آیت الله رئیسی آمده است: در عظمت این فرهنگ همین بس اگر زبان تمام اهل معرفت و نوابغ علم و ادب همه یک زبان در یک دهان باشند نخواهند توانست فراتر از آن بیانی و سخنی در باب مجموعه معارف نیازمند بشر بر زبان جاری سازند، راهکار گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه در تحقق عدالت در متن زندگی و تجربه زیسته مردم است «العدل یصلح البریه».

رئیس جمهور در ادامه این پیام بیان کرده است: از نظر امیرمومنان علی علیه السلام آن اصلی که می تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضی نگه دارد، به پیکر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است؛در واقع، این عدالت است که می تواند مفاهیم بلند و متعالی نهج البلاغه را درون زندگی مردم قابل فهم سازد و آن را در جانهای تشنه و فطرت های پاک مردم ماندگار و پایدار سازد. و ما در جمهوری اسلامی ایران و حکمرانی مردمی مفتخر هستیم که خود را در امتداد افق روشن همین ودیعه الهی بدانیم.

آیت الله رئیسی همچنین در این پیام گفته است: امروز جهانیان نیازمند چنین گنجینه های جاویدان و بیکران معارف اسلامی هستند که حقیقتا کلید حل مشکلات عصر حاضر خواهند بود و این کنگره، سنت و سیره حسنه ای است برای غواصی در دریای بی کران نهج البلاغه و گوهرهای عرفانی، فلسفی، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی، نظامی و فرهنگی آن، که این امر شدنی است.

در ادامه این پیام تاکید شده است: انسانهای نورانی ای هستند که بر صراط مستقیم نبوی و علوی در حرکت اند تا یعنی حضرت حجت ابن الحسن العسکری آن جلوه باطنی امیر مومنان علیه السلام برسانند.

رئیس جمهور در این پیام ضمن پاسداشت کوششها و زحمات عالمان، متفکران و اندیشمندان بزرگ جهان اسلام که در این کنگره بین المللی حضور به هم رسانیده اند، بیان کرده است: بر خود وظیفه می دانم یاد و خاطره فقیه و عالم برجسته و مردمی مرحوم آیت الله کوهستانی که با صفای باطن و اخلاص خود همچون حکیمی حاذق و درد آشنا به تمشیت امور مردم می پرداخت را گرامی بدارم و از همه کنشگران و نقش آفرینان این عرصه که به اشکال گوناگون در جهت تحقق آرمانهای بلند انقلاب اسلامی، موجبات رشد و تعالی فرهنگی جامعه بشری را وجهه همت خود قرار داده اند، قدردانی نموده و توفیق بیش از پیش فعالیت در عرصه ترویج و گسترش فرهنگ غدیر و کتاب مستطاب نهج‌البلاغه را که به راستی خود بزرگراه نور و روشنایی است، مسئلت می‌کنم.

سکولار با استفاده از هنر جوانان را به جنگ حجاب آورد

رئیس بنیاد غدیر به فعالیت سکولار در هنجارشکنی و دین ستیزی اشاره کرد و گفت: سکولار با استفاده از هنر جوانان را به جنگ حجاب آورد و فرزندان را در مقابل دین اسلام قرار داد که تعداد این افراد بسیار اندک است.

آیت‌الله کاظم صدیقی در نخستین اجلاسیه فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه در جهان که در پردیس فراجا در مرکز مازندران برگزار شد، اظهار کرد: آنانی که در اجرای این کنگره مشارکت داشتند و مقاله نوشتند در ترویج فرهنگ غدیر گام موثری برداشتند.

رئیس بنیاد غدیر به عظمت و جایگاه نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: ما امیران سخن هستیم و امیرالمومنین مدار حق است؛ حق آنجایی است که علی در آنجا قرار دارد و کلامش حق است.

وی با بیان اینکه علی (ع) کلام خدا است و یکی از مسیحیان ۲۰۰ بار کتاب نهج البلاغه را خواند، افزود: سید رضی در ادبیات در میان ادبای عرب از برگزیدگان است و از تالیفات ماندگار دارد.

صدیقی با قرائت حدیثی در خصوص نهج‌البلاغه اشاره کرد: هر کسی در بلاغت و فصاحت برجستگی پیدا کرد در مکتب امیرالمومنین شاگردی کرده است که کلام علی (ع) کلام خدا است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه فرزند قرآن است، افزود: امیرالمومنین (ع) خودش را در نهج‌البلاغه بروز داده است؛ جان‌های پاک است که از کلام امیرالمومنین (ع) استفاده می‌کند و به هدف می‌رسد.

وی رمز سعادت را در ولایت و حکومت عرشی امیرالمومنین (ع) دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که زیر پرچم امیرالمومنین (ع)  ولایت نرفتند کسانی هستند که دل‌هایشان با خدا نبود.

صدیقی با بیان اینکه قبول ولایت ما امر سختی است که سخت هم شمرده می‌شود، افزود: کسی که طینت و جوهرش خراب است نمی‌تواند کلام امیرالمومنین  را درک و در جانش صدور کند.

وی قرآن کریم را خوراک جان و گنج با کرامتی دانست که فرد را جان می‌بخشد، تصریح کرد: آنچه از قرآن در کنار ما است یک کد است؛ قرآن مستور است زیرا تعلقات ما به دنیا حجابی است که قران را از دسترس ما دور کرد؛ کسی به قرآن متصل می‌شود که نهج‌البلاغه را درک کرده باشد.

آیت‌الله صدیقی به انواع علوم پرداخت و رسیدن انسان به حقیقت را علوم وحیانی دانست و گفت: وجود امیرالمومنین سر پیامبر است و آنچه بیان کرده است جلوه پیامبر است.

وی خاطرنشان کرد: چشم سَر خدا را نمی‌بیند آنچه حقیقت خدا دیده می‌شود از چشم سِر است.
رئیس بنیاد غدیر با بیان اینکه اسلام شیاطین و دشمنان را به بن‌بست ‌رساند، اظهار کرد: نهج البلاغه جایگاه رفیعی دارد اگر مسوولان بخواهند خوی امیرالمومنین را بگیرند این است که با تقوی و عفت در مسیر حضرت علی (ع) قرار گیرند.

صدیقی با بیان اینکه برای ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه باید متخصصین را دعوت کنیم و با تمرین به منشور حکومتی امیرالمومنین (ع) بپردازیم، تصریح کرد: هنر را باید در خدمت نهج البلاغه قرار دهیم. لازم است شعرا و هنرمندان بسیج شوند و آثار این کتاب زندگی را در جامعه تابلو کنند.

رئیس بنیاد غدیر به فعالیت سکولار در هنجارشکنی و دین ستیزی اشاره کرد و گفت: سکولار با استفاده از هنر جوانان را به جنگ حجاب آورد و فرزندان را در مقابل دین اسلام قرار داد که تعداد این افراد بسیار اندک است.

آیت‌الله صدیقی آموزش و پرورش کشور را فرسوده دانست و افزود: دانشگا‌ه‌های ما هم تکان نخورده‌اند؛ باید از افراد متخصص که حریص و بخیل نباشند در ترویج فرهنگ غدیر و نهج‌البلاغه استفاده کنیم زیرا نهج البلاغه پاسخگوی همه نیازها است.

یک پاسخ به «نخستین کنگره بین‌المللی “فرهنگ غدیر و ترویج نهج‌البلاغه ” در ساری»

سلام
لطفا عکس های تقدیر از برگزیدگان نخستین کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه را هم در سایت بارگذاری کنید و یا به ایمیل ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *