دسته‌ها
آرشیو خبری گرگان گلستان

موزه آب استان گلستان در گرگان

موزه آب گلستان دومین موزه دارای مجوز در بین موزه های آب کشور بوده که به عنوان یک سازه شفاهی غیرملموس یک ظرفیت و سرمایه گردشگری بی بدیل برای استان تبدیل شده است.

عکاس( رامین بشرویه) منبع: خبرگزاری ایسنا

مسئول گنجینه آب گلستان با بیان اینکه «موزه آب» یک سازه شفاهی غیرملموس و سرمایه گردشگری استان است، گفت: تبیین فرهنگ مدیریت آب با الهام از روش‌های گذشتگان از مهمترین اهداف تأسیس این موزه است.

فرنوش نظری عصر امروز پنج‌شنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایسنا از «موزه آب استان گلستان» به عنوان دومین موزه دارای مجوز در بین موزه‌های آب کشور وابسته به شرکت آب منطقه‌ای نام برد و اظهار کرد: موزه مذکور یک سازه شفاهی غیرملموس و ظرفیت و سرمایه گردشگری بی‌بدیل برای استان بوده که در سه غرفه تأسیسات، ابزار و اسناد آبی با بیش از ۳۰۰ تصویر و اشیاء راه‌اندازی شده است.

وی غرفه اسناد تأسیسات آبی را شامل ۳۵ تصویر برشمرد و ادامه داد: تصاویر سدها، آب انبارها، حمام‌ها، پل‌ها، قنات‌ها و آسیاب‌های آبی گردآوری و در این غرفه نگهداری می‌شود.

مسئول موزه آب استان گلستان با بیان اینکه بخش ابزار آبی بیش از ۱۷۰ تصویر را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: این غرفه مربوط به ابزارهایی بوده که کاربرد آنها نگهداری آب در اقصی نقاط استان گلستان از گذشته تاکنون است.

وی تصاویر به نمایش گذاشته شده در بخش اسناد آبی را حدود ۷۰ تصویر عنوان کرد و افزود: این اسناد شامل وقف نامه‌ها، استشهادنامه‌ها، مبایعه‌نامه‌ها ،سنگ نوشته‌ها، نقشه‌های قدیمی و سایر اسناد است.

نظری جمع‌آوری بیش از ۴۳ اشیاء تاریخی مرتبط با آب از قبیل کوزه‌های حمل آب قدیمی، کاسه‌ها، لیوان و پارچ مسی، ابزارآلات سنجش آب باران، پمپ آب و سایر ادوات را از مهمترین اقدامات دست اندرکاران مجموعه دانست و تصریح کرد: مرمت و نگهداری آثار فرهنگی به‌جا مانده از گذشتگان می‌تواند علاوه بر تقویت هویت ملی و فرهنگی جامعه ضامن بقای فرهنگ ایرانی برای نسل‌های کنونی و آینده باشد.

وی با تأکید بر اینکه زمینه‌سازی ذهنی مردم برای افزایش بهره‌وری از آب و ترویج و تبیین فرهنگ مدیریت و نوع استفاده از آب با استفاده از ایده‌های گذشتگان در اذهان عمومی از مهمترین اهداف تأسیس این موزه است، اضافه کرد: عروسک «بی‌بی ناهید» که با الهام از اسطوره محافظ چشمه‌ها و آب‌ها به عنوان نماد «محافظ آب» معرفی و تبدیل به یک پیرزن مهربان و خوش‌بیان قصه‌گو شده در این موزه نگهداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، علاقمندان به بازدید از این موزه تخصصی می‌توانند در روزهای اداری از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۳ ظهر به آدرس گرگان، ابتدای جاده گرگان به آق‌قلا، شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *