دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم گرامیداشت روز جهانی اهدای خون در ساری

همزمان با روز جهانی اهدای خون از حدود ۴۰ نفر اهدا کنندگان مستمر خون و پلاکت مازندران با حضور مدیرکل انتقال خون مازندران، دادستان ساری، مدیر کل امور بانوان استانداری مازندران تجلیل شد.

عکاس(ابراهیم فلاح) منبع:پایگاه خبری آوای خزر

به گزارش ایرنا،در این مراسم از خیرینی که در اجرای طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی انتقال خون استان مازندران مشارکت دارند، نیز تحلیل به عمل آمد.

اهمیت اهدا خون در مازندران همواره نسبت به دیگر استان‌های کشور از حساسیت بیشتری برخوردار است چراکه علاوه بر اینکه انتقال خون مازندران تأمین کننده نیاز خونی ۵۰ مرکز درمانی است و همچنین استان معین تهران پایتخت کشور نیز است، مسؤولیت فراهم کردن خون حدود ۱۴ هزار بیمار خاص به ویژه چهار هزار بیمار تالاسمی را که ۴۰ درصد مصرف کنندگان خون استان هستند، بر عهده دارد.

خون اهدا کنید، جوان بمانید

یکی از اهدا کنندگان مستمر خون که خود را نویسنده معرفی کرد، بر لزوم اهدای خون برای جوان ماندن و تضمین سلامت تاکید کرد و گفت: به مدت ۲۰ سال هر سه ماه خون اهدا می‌کنم و همواره سر حال و سلامت هستم.

وی بیان داشت: اهدای مستمر خون به مراتب از انجام حجامت بهتر است و پیشنهاد می‌کنم به جای این عمل غیر پزشکی خون اهدا کنید تا سلامت و جوان بمانید.

وی اهدای خون را یک عمل خیرخواهانه و خداپسندانه که انسان را به لحاظ روحی و روانی نیز تقویت می‌کند، توصیف کرد.

اهدای ۱۳۴ هزار واحد خون در مازندران

دکتر عبدالله محمدی فیروزجایی مدیرکل انتقال خون مازندران در آیین گرامیداست روز جهانی اهدا کنندگان خون استان، گفت: امروز فرهنگ نوع‌دوستی بین اهدا کنندگان خون نهادینه شده است.

وی با ذکر این نکته که طبق آمار غیر رسمی علاوه حضور جمعیت شناور آخر هفته و تعطیلات، بیش از ۲میلیون از گردشگران غیر بومی دارای ساکنه در استان هستند، ادامه داد: به همین دلیل اهدا خون مستمر در استان ضروری و بسیار مهم است.

این مقام مسؤول اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۶۳ هزار نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۱۳۴ هزار واحد خون اهدا شد.

مدیر کل انتقال خون مازندران به مشارکت زنان در اهدا خون اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر از بانوان استان اهدا خون داشتند.

وی شاخص اهدا خون در مازندران را به ازای هر یکهزار نفر ۳۸ نفر اعلام کرد و گفت: اگر چه این آمار نسبت به استاندارد جهان که ۲۰ نفر در هر یکهزار نفر است، حدود ۲ برابر است، اما اگر مشارکت زنان استان را بیشتر داشته باشیم، به طور یقین پیشتاز کشور خواهیم بود.

محمدی فیروزجایی متوسط نیاز خون سالانه در مازندران را ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار واحد اعلام کرد و بیان داشت: امروز به همه گروه‌های خونی نیاز داریم تا شرایط ذخیره خونی و فرآورده‌های آن را پایدار و دائمی کنیم.

وی گفت: با همت مردم خونگرم و مؤمن، خون مورد نیاز مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و همچنین ۱۴ هزار نفر از بیماران خاص توسط اهدا کنندگان استان تأمین می‌شود.

مدیر کل انتقال خون مازندران از حمایت خیرین در توسعه طرح‌های عمرانی و زیر ساختی مراکز انتقال خون مازندران قدر. آنی کرد و بیان داشت: امسال با حمایت سازمان مدیریت برنامه ریزی و خیرین، مرکز خون گیری بابلسر راه اندازی شده است.

محمدی فیروزجایی بیان داشت: مرکز فرآورده‌های خونی مازندران توسط خیر حاج حسن صفری در حال ساخت است.

روز جهای اهدای خون به مناسبت تولد پروفسور “لنداشتاینر” کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل از سال ۲۰۰۴ میلادی (۱۳۸۳) ژوئن به عنوان روز جهانی اهداکنندگان نامگذاری شده است و سازمان بهداشت جهانی هرساله یک موضوع و شعار برای برگزاری کمپین‌های متخلف گرامیداشت روز جهانی اهدای خون، پیشنهاد می‌دهد.

هدف ازبرگزاری کمپین‌های گرامیداشت این روز در جهان، بزرگداشت اهداکنندگان خون، ترویج اهدای خون سالم، حمایت از اهدای خون کاملاً داوطلبانه و بدون چشمداشت است، شعار امسال سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی اهدای خون «ما هستیم چون شما خون اهدا می کنید» است.

طبق اعلام انتقال خون مازندران از مجموعه ۱۳۳ هزار و ۵۷۵ اهدای خون سال گذشته حدود ۶۱ درصد اهدای خون مستمر بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *