دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم نخستین نشاء مکانیزه برنج مازندران در روستای فیروزکلای آمل 

نخستین نشاء برنج مکانیزه در استان مازندران در فصل زراعی جاری با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار مازندران و دیگر مسئولان اجرایی بصورت مکانیزه در شالیزارهای روستای فیروزکلای علیا شهرستان آمل انجام شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

 نخستین نشاء مکانیزه برنج مازندران از نوع گونه طارم محلی امروز پنجشنبه در آیین رسمی و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار مازندران در روستای فیروز کلا بخش دشت سر شهرستان آمل انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، امسال بر خلاف سال گذشته که آیین رسمی نشا کاری برنج بیستم فروردین ماه انجام شد ،سازمان جهادکشاورزی مازندران از کشاورزان خواست به دلیل سرما و پایین بودن دمای خاک، از انتقال بوته نشا برنج از خزانه به زمین اصلی برای نشاکاری تا پایان فروردین ماه خودداری کنند، اما مشاهدات عینی نشان می دهد که شمار زیادی از کشاورزان بخش های لاله آباد بابل، دابودشت و دشت سر آمل نشا کاری را از سه روز گذشته شروع کردند.

نشای مکانیزه برنج که طی یک دهه اخیر در مازندران فراگیر شده زودتر از نشای سنتی و دستی انجام می شود. در این روش صفر تا صد کار طی قرارداد به بانک نشاء واگذار می شود و کشاورز فقط اقدام به شخم و شیار و آماده سازی زمین خود می کند و فرایند خرانه گیری، عمل آوری بوته نشاء و کاشت آن بر عهده بانک نشاء است.Play

در نشا کاری سنتی کشاورزان مناطق مختلف مازندران معمولا از اواخر اسفند تا اواخر فروردین سال بعد عملیات خزانه گیری برای عمل آوری نشاء را انجام می دهند و پس از ۴۰ تا ۴۵ روز مراقبت، بوته را برای کشت به زمین اصلی منتقل می کنند. در این روش هر کشاورز برای کاشتن نشاء در هر هکتار شالیزار باید دستکم ۱۵ کارگر ماهر به کار بگیرد، اما در کشت مکانیزه این فرایند به صورت یکجا در بازه زمانی کمتر از ۲۲ تا ۲۵ روز توسط یک نفر به عنوان طرف قرارداد بانک نشاء صورت می گیرد.

کشت مکانیزه برنج نیازمند در اختیار داشتن نشاء یکدست از لحاظ ارتفاع ریشه و ساقه است تا ماشین نشاکار بتواند آن را در شالیزار بکارد. عمل آوری اینگونه نشاء عمدتا در بانک های نشاء امکان پذیر است و نشایی که در خزانه گیری سنتی به دست می آید نمی تواند برای کشت مکانیزه مناسب باشد.

طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر ۱۹۶ واحد بانک نشاء در استان فعال است، ایجاد بانک نشا و به کارگیری دستگاه نشاکار در زمین های یکپارچه شالیزاری از مهم ترین راهکارها برای بهبود روند تولید برنج و کاهش هزینه است تا زنجیره مکانیزاسیون کشت و کار برنج شتاب بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *