دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم روز درختکاری در اردوگاه دانش آموزی شهدای بادله میاندورود

مراسم استانی روز درختکاری و نهضت طرح ملی یک میلیارد درخت به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با حضور آیت الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه و معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس نهضت سواد آموزی کشور و مدیران ارشد استان مازندران برگزار شد.

عکلاس(خلیل دردانه) منبع:خزرنما

آیت الله محمد باقر محمدی لائینی در مراسم روز درختکاری مازندران در محل اردوگاه دانش آموزی شهدای بادله ساری افزود: مردم مازندران در دامن طبیعت و منابع طبیعی بی نظیری زندگی می کند که قدر آن را به درستی نمی داند، هر ساله هم به اهمیت حفاظت از منابع طبیعی بی توجهی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،وی آمار کاهش عرصه های جنگلی در شمال ،افزایش تجاوز به زمین های کشاورزی ،ساحل خواری و کوه خواری را فاجعه بار توصیف کرد و ادامه داد: برای مردم این خطه ناشکری و ناسپاسی است که در منطقه ای زندگی می کنیم که با دستان خودمان طبیعت مان را خراب می کنیم.

امام جمعه ساری با بیان یان که تجاوز به عرصه های ملی در مازندران تهدید بزرگی است، اظهار داشت: همانطوری که حفظ نسل و جمعیت برای انسان ها در جامعه تامل برانگیز شده است ،کاهش عرصه طبیعی و قطع درختان جنگلی باید دغدغه جدی امروز همه شود. یعنی همه باید در حفظ این عرصه ها مشارکت کنیم.

محمدی لائینی افزود: امروز زباله ها منظره های طبیعی مازندران را به بدترین شرایط رسانده است، این که عامل انسانی سبب آتش سوزی در عرصه جنگلی و مرتعی شود ،نیز بسیار دردناک و تاسف بار است.

وی با تاکید بر این که همه مردم باید در حفظ منابع طبیعی و حیات وحش مازندران همکاری و مشارکت داشته باشند ، گفت: دستگاه های اجرایی با توجه به کمبود امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی به تنهایی قادز به حفظ این عرصه ها نیستند.

نماینده ولی فقیه در مازندران تصریح کرد: جلوگیری از تجاوز به عرصه طبیعی بسیار مهم است و از طرفی برخورد جدی با متجاوزان و سوء استفاده کنندگان از هر گروه و اقشاری باشند نیز بسیار مهمتر است ، تاکید می کنم باید بدون تعارف برخورد ها عملی شود ، عرصه های طبیعی به عنوان سرمایه ملت باید از حلقوم متجاوزن بیرون کشیده شود ، ثروت ملت در عرصه های طبیعی شمال باید در هر زمانی بازگردانده شود.

امام جمعه ساری با بیان این که کاشت یک میلیارد درخت شعار و گام بزرگی است، گفت: معتقدم حفظ و به ثمر رساندن درختان غرس شده مهم تر است ، داشتن جنگل مهم و با ارزش است ،اما فرهنگ حفظ جنگل مهمتر است.

آیت الله محمدی لائینی گفت: بررسی ها نشان می دهد که طی سال های گذشته همواره کاشت درخت با هزینه بالا انجام شده است اما به ثمر ننشته سات و نمونه آن کاشت درخت حاشیه راه های استان است.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند.در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *