دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم افتتاح کتابخانه‌ عمومی روستای دَنگِ‌سَرکِ شهرستان نکا

همزمان با چهل‌و‌پنجمین عید انقلاب اسلامی، مراسم افتتاح کتابخانه‌ عمومی شادروان عرب روستای دَنگِ‌سَرکِ نکا با حضور نماینده‌ مجلس و مدیران استانی برگزار شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

کتابخانه‌ عمومی شادروان مجید عرب‌نوذری دَنگِ‌سَرَک، با حضور غلامرضا شریعتی‌اندراتی، نماینده‌ مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی؛ علی‌اصغر احمدی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری؛ سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجّت‌الاسلام محمدصادق محمدی‌لائینی، امام‌جمعه‌ی نکا؛ مرتضیٰ رمضانی، فرماندار؛ فرمانده‌ی سپاه شهرستان؛ سایر مسئولان شهرستانی و شهری؛ معاونین و همکاران ستادی اداره‌کل کتابخانه‌های استان؛ جمعی از رؤسای ادارات کتابخانه‌های شهرستان‌ها، خانواده‌‌های شهدا و خانواده‌ی مرحوم عرب‌نوذری؛ خیّرین و اهالی فرهنگ‌دوست این روستا، صبح امروز (دوشنبه، ۱۶ بهمن ۱۴۰۲) طی چهل‌و‌پنجمین عید پیروزی انقلاب اسلامی در روستای دنگ‌سرک افتتاح شد.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران طی این مراسم عنوان کرد: در آستانه‌ی مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، افتتاح کتابخانه را به فال نیک می‌گیریم چراکه خواندن، نخستین پیامی بود که پیامبر بواسطه‌ی حضرت جبرئیل از طرف خدا دریافت کرد.

علی‌اصغر احمدی با اشاره به‌اینکه افتتاح این کتابخانه از اقدامات خوب و ماندگار است، تصریح کرد: امسال بالغ بر ۱۰هزار میلیارد پروژه در دهه‌ی فجر افتتاح می‌شود و بیش‌از ۲۰۰پروژه، مربوط به دهیاری‌ها است که نهادی برآمده از مردم است.

وجود ۲۰ پروژه‌ی نیمه‌تمام کتابخانه‌ی روستایی در مازندران
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران طی آئین افتتاح کتابخانه‌ی روستایی «شادروان مجید عرب‌نوذری» دنگ‌سرک، ضمن گرامیداشت دهه‌ی فجر، از فعّالیت ۱۲۰ کتابخانه‌ی عمومی در استان مازندران خبر داد و بیان کرد: ۲۷کتابخانه از این تعداد، روستایی هستند.

وی با بیان اینکه ۲۰پروژه‌ی کتابخانه‌ی روستایی در دست اجرا داریم، عنوان کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمامی که سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی شده، با وجود گذشت یک‌دهه از آغاز، هنوز تکمیل نشده و نارضایتی مردمی را به‌همراه داشته، یکی از برنامه‌هایی است که در این نهاد، پیگیری می‌شود.

مهدیان‌پور با بیان اینکه کار احداث کتابخانه‌ی مرحوم عرب‌نوذری در زمینی به مساحت ۳۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۲۰ مترمربع از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود، یادآور شد: این پروژه ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت که عزم همگانی برای افتتاح این کتابخانه در دهه‌ی فجر امسال از آذرماه سال جاری کلید زده شد.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان از طرف دهیاری، اهالی روستا، خیّرین دغدغه‌مند فرهنگی، اعضای شورا و خیّر نیک‌اندیش عرب‌نوذی برای تکمیل این پروژه اهدا شد، افزود: افزون‌بَر مبلغ اهدایی یادشده، یک میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان از سوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان برای تکمیل این پروژه کتابخانه‌ای روستایی تأمین شد.

مهدیان‌پور ادامه داد: باتوجّه به اینکه کتابخانه‌ها پایگاه فرهنگی و اجتماعی هستند و نیاز به تقویت کتابخانه‌ها در روستاها داریم از این رو هزار و ۷۰۰جلد کتاب برای این کتابخانه‌ی روستایی خیّرساز فراهم و جانمایی شده‌اند.

وی از ادامه‌ی روند جانمایی کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی در کتابخانه‌ی مرحوم عرب‌نوذری خبر داد و یادآور شد: این کتابخانه هشت‌کیلومتر با کتابخانه‌های عمومی نکا فاصله دارد؛ امید می‌رود با انجام فعالیت‌های فرهنگی‌هنری در این کتابخانه، شاهد رشد و توسعه‌ی علمی‌ و فرهنگی مردمان این روستا و روستاهای همجوار باشیم.
مهدیان‌پور با اشاره به حمایت مدیرکل امور روستایی استانداری مازندران از این پروژه بیان کرد: ۴۰درصد مردم استان در روستاها سکونت دارند، تلاش داریم با همراهی خیّرین و مسئولین، شاهد افزایش فضاهای کتابخانه‌ای در روستاهای استان باشیم.

سرانه‌ی کتابخوانی هر جامعه‌ای، بیانگر رشد فرهنگی مردمان آن جامعه است
امام‌جمعه‌ی شهرستان نکا طی آئین افتتاح کتابخانه‌ی روستایی «شادروان مجید عرب‌نوذری» دنگ‌سرک، ضمن تحسین اقدام خیرخواهانه‌ی خیّر نیک‌اندیش، افراسیاب عرب‌نوذری برای اهدای زمین جهت احداث کتابخانه در این روستا با پیشینه‌ی علمی و دینی اظهار کرد: دین اسلام، دین علم و اندیشه است باید امّت اسلامی برای دوستی با کتاب از یکدیگر سبقت بگیرند.

وی با بیان اینکه جوامع توسعه‌یافته‌ اهل مطالعه و کتابخوانی هستند، افزود: در طلیعه‌ی چهل‌وپنجمین بهار انقلاب اسلامی که یک انقلاب فرهنگی است خرسندیم که شاهد آغاز بکارِ این کتابخانه‌ی روستایی هستیم.

حجّت‌الاسلام محمدی‌لائینی با اشاره به اهمّیت انجام فعالیت کتابخانه‌ای در مناطق روستایی و کم‌برخوردار بیان کرد: به برکت انقلاب و خون پاک شهدا، اکنون در دورترین نقاط استان شاهد فعالیت کتابخانه‌ها هستیم که بسیار ارزشمند و درخورِ تحسین است.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی بین اقشار مختلف به‌ویژه نوجوانان و جوانان با هدف رشد و توسعه‌ی علمی جامعه تأکید کرد و گفت: آمار سرانه‌ی مطالعه‌ی هر جامعه‌ای، بیانگر رشد فرهنگی مردمان آن جامعه است و انتظار می‌رود مردمان این خطّه‌ی شمال کشور که از پیشینه‌ی غنی دینی، علمی، فرهنگی و … برخوردارند با مطالعه‌ی بیش‌ازپیش عجین باشند.

رونق فعالیت کتابخانه‌ای در روستاها برکت انقلاب اسلامی است
رمضانی، فرماندار نکا نیز در ادامه‌ی این مراسم از دنگ‌سرک به‌عنوان روستایی وِلایی و انقلابی یاد کرد و اظهار داشت: ساخت این کتابخانه که از سال ۱۳۹۰ آغاز شد، اکنون به‌ همّت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، بسیج سازندگی، خیّر نیک‌اندیش عرب‌نوذری و اداره‌کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، در دهه‌ی مبارک فجر به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه کتابخانه، پایگاه فرهنگی است و با افتتاح آن، آحاد مردم به کتابخوانی علاقه می‌یابند، افزود: قدردان همّت والای افراسیاب عرب‌نوذری برای اهدای زمین جهت احداث این کتابخانه به نام فرزند محرومشان هستیم، چراکه ایجاد کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و اشاعه‌ی آن به نسل‌های جوان و نوجوان، تربیت نسلی باسواد و آینده‌ساز را رقم می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *