دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

مراسم افتتاح همزمان ۷۰ خانه محیط زیست مازندران در آمل

۷۰ خانه محیط زیست در مازندران در مراسمی با حضور مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به صورت همزمان در آمل افتتاح احکام مدیران این خانه‌ها نیز اعطا شد.

عکاس(غزاله شعبانی سرخنی) منبع: خزرنما

۷۰ خانه محیط زیست درمازندران درآیینی با حضور مرادی معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به صورت همزمان افتتاح شد.

به گزارش صدا و سیما، در این آیین که کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شهرستان آمل و به صورت برخط همزمان در  دیگرشهر‌های مازندران برگزار شد، احکام مدیران این خانه‌ها نیز اعطا شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در این مراسم با بیان اینکه پیش از این ۳۰ خانه محیط زیست درشهر‌های استان افتتاح شده بود، گفت: با بهره برداری از خانه‌های جدید محیط زیست درمازندران، تعداد خانه‌های بهره برداری شده دراین استان به ۱۰۰ خانه افزایش یافته است.

عطااله کاویان با بیان اینکه ازمجموع خانه‌های محیط زیست  بهره برداری شده ۹۰ خانه محیط زیست روستایی و ۱۰ خانه شهری است، افزود: مازندران از استان‌های پیشرو در راه اندازی خانه‌های محیط زیست درکشور بوده که توانسته این طرح را اجرایی وافتتاح کند.

او به اهداف راه اندازی خانه‌های محیط زیست اشاره کرد و ادامه داد : خانه‌های محیط زیست با هدف توانمندسازی و جلب مشارکت حداکثری شهروندان و تحقق اهداف محیط زیستی در محلات سطح شهر فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه ایجاد خانه‌های محیط زیست درشهر‌ها وروستا‌ها می‌توانند موجب افزایش مشارکت شهروندان در حفاظت از محیط زیست شوند، گفت: با ایجاد خانه‌های محیط زیست ضمن فراهم شدن بستر تعامل مشترک مدیریت شهری و شهروندان برای شناسایی و رفع مسائل زیست محیطی، با ارتقای اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان، بستر جلب مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های زیست محیطی و بهره‌گیری از حضور داوطلبانه و ابتکارات شهروندان در این زمینه فراهم می‌شود.

کاویان، با اشاره به اینکه محیط زیست هر روستا یا شهری باید از طریق مردم مراقبت شود، گفت: زمانی که مردم در خصوص مسائل زیست محیطی حساس شوند و آگاهی لازم را در این خصوص داشته باشند می‌توانند همراه با دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی بسیار تأثیرگذار عمل کنند.

او با تاکید براینکه درکنار تشکل‌های مردمی، نقش رسانه‌ها دراطلاع رسانی از تحولات زیست محیطی امری بسیارمهم وغیرقابل انکاراست، گفت: باید از ظرفیت رسانه‌های مکتوب ومجازی وتصویری درجهت همراهی وحساس کردن جامعه نسبت به اهمیت رعایت موازین زیست محیطی استفاده کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین درخصوص آیین افتتاح همزمان ۷۰ خانه محیط زیست استان به میزبانی شهرستان آمل گفت: شهرستان آمل پیشنه قوی در فرهنگ، هنر و محیط زیست طبیعی مازندران وکشور دارد وقرار داشتن قله دماوند نماد ایران و استان و رودخانه هراز و نیمی از صنایع استان در این شهرستان، این آیین ازاین نظر درآمل انجام شد.

کاویان با تاکید بر اینکه نیاز جدی بود که الگو‌های حفظ محیط زیست را از مردم حتی درروستا‌ها با توجه به اشرافیت آن‌ها و دانش‌های بومی به محیط زیست منطقه دارند، در راستای کیفی سازی حفاظت‌ها داشته باشیم.

او گفت: امیدواریم که با مشارکت جدی مدیران خانه‌های محیط زیست، این خانه‌ها فقط یک تابلو کافی نباشد و با برنامه‌هایی که به آن‌ها داده شده، با گزارش دهی هفتگی و ماهانه، ماموریت‌های حفاظتی خود را به درستی انجام دهند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نیز در این آیین که به صورت نمادین درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان آمل برگزار شد، گفت: ایجاد خانه‌های محیط زیست گامی در راستای تحقق شعار سازمان حفاظت محیط زیست (سازمان مردم پایه، هوشمند و فناورانه) است.

نورالله مرادی افزود: فراهم آمدن فضایی برای مشارکت، حضور آگاهانه، داوطلبانه و موثر شهروندان در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری خصوصاً در مباحث زیست محیطی می‌تواند در بهبود وضعیت محیط زیست شهری و ارتقای توسعه پایدار کمک کند.

او با اشاره به چالش‌های محیط زیستی شهر‌ها مانند مشکلات پسماند، مصرف بی رویه آب و انرژی، آلودگی هوا و صوت، کمبود فضای سبز وغیره اظهار داشت: افزایش و گسترش خانه‌های محیط زیست و جلب مشارکت‌های مردمی و ایجاد حساسیت‌های اجتماعی در کنار برنامه ریزی و تلاش مدیران شهری می‌تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات محیط زیست شهری داشته باشد.

معاون آموزش ومشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور،  ابرازامیدواری کرد، خانه‌های محیط زیست در راستای مردمی سازی امور مبتنی بر بیانه گام دوم انقلاب که “فرد سازی، جامعه سازی و تمدن نوین ایرانی ” است، با همراهی همه مسولان بستر خوبی برای مردمی سازی محیط زیست انجام شود.

مرادی با تاکید براهمیت قایل شدن زمینه محیط زیست سالم و اصل ۵۰ قانون اساسی که برپایه تمدن ایرانی تمدن محیط زیستی است، تصریح کرد، باید نسبت به این موضوع عالمانه برخورد کرد و شرایط محیطی وزیستی همه ما که امانتی هست که برعهده ما باید به نسل آینده منتقل شود.

او ، افتتاح ۷۰ خانه محیط زیست درمازندران را به مثابه روشن شدن چراغ ۷۰ خانه‌ای که چراغ محیط زیست را روشن نگه می‌دارد، بیان کرد وادامه داد: خانواده محوری رویکرد و اولویت سازمان حفاظت محیط زیست در مسئولیت پذیرکردن مردم درقبال محیط زیست پیرامونی آن‌ها است.

معاون آموزش ومشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: خانواده‌های ایرانی باید با جبران سال‌ها غفلت از محیط زیست پیرامونی خود، برای پیشتوانه سازی بیشتر درگیر موضوع حیات وحش و زیست پیرامونی خود شود.

دراین آیین ۷۰ خانه محیط زیست شهری وروستایی با حضور مسئولان ملی واستانی درکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به صورت همزمان افتتاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *