دسته‌ها
آرشیو خبری ساری فرهنگی مازندران

مراسم اختتامیه سومین جشنواره ادبی مادرانه در ساری

مراسم اختتامیه سومین جشنواره ادبی مادرانه در ساری برگزار شد.

عکاس(محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

 اختتامیه سومین جشنواره ادبی «مادرانه» نامه‌ای به حضرت فاطمه (س) با حضور حجت‌الاسلام عالی مشاور استاندار مازندران، محمدحسین قبادی شهردار ساری، علی عاشقان و سید حسن احمدی اعضای شورای اسلامی شهر ساری، سکینه خاتون مهدیان‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران، راحله حاجیان مسئول امور بانوان و خانواده شهرداری ساری، مهدی معصومی گرجی مدیر حوزه هنری مازندران و دیگر مسئولان شهری برگزار شد.

 مشاور استاندار مازندران در این مراسم اظهار کرد: به هر بهانه و مناسبتی که نام و مقام مادر و حضرت فاطمه (س) را ارج نهیم به همان اندازه، بزرگ می‌شویم.

 حجت‌الاسلام عالی افزود: برگزاری جشنواره در این سطح، نیازمند دبیرخانه دائمی است و امیدواریم دبیرخانه دائمی این جشنواره راه‌اندازی شود.

 مسئول امور بانوان و خانواده شهرداری ساری در این مراسم گفت: برای من مایه افتخار و خرسندی است که توفیق پیدا کردم در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ادبی مادرانه با عنوان نامه‌ای به حضرت فاطمه (س) شرکت کنم.

راحله حاجیان با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین افتخارات شیعیان، زندگی در سایه فرهنگ نبوی، علوی و فاطمی است، افزود: مردمان سعادتمندی هستیم که الگویی مانند حضرت فاطمه (س) داریم.

 وی گفت: جشنواره ادبی مازندران با عنوان نامه‌ای به بانو فاطمه (س)، جستار مناسبی برای مرور زوایای این فرهنگ زنده است.

 دبیر جشنواره مادرانه با بیان اینکه جشنواره ادبی مادرانه، تلاشی است برای تقرب به حضرت زهرا (س)، ادامه داد: جشنواره با معرفت‌افزایی نسبت به مقام و منزلت آن حضرت، فرصتی را فراهم می‌کند تا بی‌تکلف با آن حضرت سخن بگوییم.

 مسئول امور بانوان و خانواده شهرداری ساری گفت: ابعاد مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)، الگو سرآمد است و اگر جامعه ما به ویژه بانوان از سیره آن حضرت سرمشق گیرند فضائل فاطمی در جامعه جاری می‌شود.

 حاجیان خاطرنشان کرد: از ۲۱۵۷ اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، ۲۰۲۷ نامه، ۵۰ مقاله و ۸۰ اثر در بخش زبان محلی بود.

 هیئت داوران سومین جشنواره ادبی مادرانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: نوشتن و توانایی بارور کردن آنچه در ذهن و قلب‌مان می‌گذرد موهبتی الهی است و بیش از آن که یک عادت باشد یک نیاز است.

 هیئت داوران سومین دوره جشنواره با نگاهی خاص به روابط عاطفی میان مادر با فرزندان، الگو گرفتن از حفظ ارزش‌های دینی و معنوی تمام توان و ظرفیت خود را به کار گرفت تا بتواند ادبیات واقعی و تولید محتوا برای دوره‌های سنی مختلف را تفکیک کرده و به طور نسبی آثاری را برگزیند که در راستای عناوین جشنواره، ذکر شده در فراخوان، مورد توجه قرار گیرد.

 در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: کثرت رسانه‌های مجازی و تحریک شرکت‌کنندگان به کپی کردن مطالب از فضای مجازی و حتی جذابیت‌های آن نمی‌تواند دلیل درستی برای حذف آثار کپی شده نباشد.

 هیئت داوران ضمن احترام و خضوع در برابر تمام شرکت‌کنندگان در این جشنواره بر خود ملزم دانست تا این روش نادرست را از حوزه ادبیات فاطمی حذف کند و مطالب تولید شده به دور از کپی و به اصطلاح رفتارهای کلیشه‌ای را برای رده‌های سنی مختلف انتخاب کند.

 هیئت داوران حضور نیافتن و یا حضور بسیار کمرنگ آقایان در این دوره نوعی خلا پنداشته و متذکر می‌شود در چهارمین دوره جشنواره، آقایان که خود از مادری متولد شده و همسری دارند و مناسبات و روابط عاطفی در حوزه سبک زندگی اسلامی ایرانی را تجربه می‌کنند و البته از ارادتمندان حضرت صدیقه کبری (س) هستند با شرکت گسترده، دامنه این جشنواره به سمت جدیت بیشتر و تولید محتوا و انتشار کتابی برای ماندگاری پیش رود.

 یادآور می‌شود با توجه به جایگاه مهم و ارزش‌گذاری مادر در فرآیند زندگی انسان‌ها، نباید توصیف واقعبینانه و سراسر عاطفه و گذشت را در آثار ادبی نادیده انگاشت یا حرارت عشقی که از حضرت فاطمه (س) سرچشمه گرفت کم‌رنگ کرد بلکه باید جوهره نزدیک این شخصیت‌ها را به اجمال در قالب یک نامه گنجاند.

 هیئت داوران با درنظر گرفتن مجموعه شرایط لحاظ شده، منتخبان خود را در گروه‌های سنی، به این شرح اعلام می‌کند:


در گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال:
در این گروه سنی به دلیل نزدیک بودن احساسات، رتبه‌بندی اول تا سوم لحاظ نشده و نفرات به عنوان برتر معرفی می‌شوند:

✔️ساینا اعزی،
✔️آرا راعی،
✔️تینا امیری آریا

 شایسته تقدیر:
حلیا دماوندی، مانیا سیاهدشتی، شاینا روحی، الیزه اسلامی، هیلدا تفاخری

 گروه سنی ۱۳ تا ۱۸ سال:
در این گروه به انتخاب داوران، ۲ نفر به عنوان رتبه برتر انتخاب شدند:
پارمیدا شهردمی، معصومه بابو کوهستانی


 شایسته تقدیر:
یکتا سادات شفیعی، مهدیه ملکی، فاطمه حسین‌زاده، نرجس حسن‌پور، سوگند مهری

 در رده سنی بالاتر از ۱۸ سال:
عاطفه احمدی رتبه نخست
سیده نیره هاشمیان رتبه دوم
زهره صادقی رتبه سوم

 شایسته تقدیر:
فاطمه محمدیار، معصومه مسعودی، زلیخا رستمی، مائده کاشی قراء

بخش ویژه به زبان محلی:
آریسا صادقی، مانا دریایی

 بخش ولایت‌پذیری و جهاد فاطمی:
خدیجه صابرزاده شایسته تقدیر

 هیئت داوران سومین جشنواره ادبی مادرانه:
علی صادقی، احسان مهدیان، امیر سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *