دسته‌ها
آرشیو خبری فرهنگی مازندران

سیزدهمین همایش علمی تخصصی تاریخ شفاهی ایران در مازندران

سیزدهمین رویداد علمی تخصصی تاریخ شفاهی ایران در مازندران در حالی با ارائه 16 مقاله برگزار می شود که برگزارکنندگان و دست اندرکاران این همایش، ایران ( و مازندران) را سرشار و متنوع از موضوعات عرصه تاریخ شفاهی می دانند که نیاز به کار بیشتر دارد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران، سیزدهمین همایش علمی تخصصی تاریخ شفاهی ایران (و تاریخ شفاهی مازندران) در سالن همایش حوزه هنری استان با پیام تصویری دکتر«مرتضی نورایی» دبیر علمی همایش آغاز شد.

وی در ابتدا از تلاش بی شائبه «مهدی معصومی گرجی» رییس حوزه هنری مازندران به عنوان مسوول شورای سیاستگذاری این رویداد و همچنین «سید رحیم موسوی ساروی» دبیر اجرایی همایش و دستگاههای همکار قدردانی کرد.

نورایی با بیان اینکه عمومی سازی تاریخ شفاهی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: شفافیت و روشنگری در تاریخ گذشته برای برنامه ریزی آینده باید مد نظر قرار بگیرد.

مازندران؛ جهانی گمشده در تاریخ!

وی با اعلام اینکه سلسله نشست های تخصصی تاریخ شفاهی ایران با برکت بوده و متون ارائه شده در آن به یادگار می ماند، افزود: این برنامه ها، تولید علمی در سطح عالی را در بر دارد و به ویژه برای جوانان حائز اهمیت است.

دبیر علمی سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران با بیان اینکه مازندران حیطه های بسیاری در جهان های گمشده تاریخ دارد، گفت: نیاز به امکاناتی برای بیان این رویدادها داریم و ضروری است که تاریخ شفاهی مازندران به عنوان سرمایه ملی به نسل امروز و آینده به خوبی منتقل شود.

دکتر نورایی با اشاره به وجود محققان بسیاری در مازندران که درباره تاریخ این استان تحقیق و پژوهش می کنند، ادامه داد: تحقیقاتی که روی میراث ناملموس از کانال تاریخ شفاهی می شود، میراثی است که رفته رفته فرهنگ و تمدن را تولید می کند و لازم است که بر آن اشرافیت پیدا کنیم و در ارتباط با معلومات عمومی قرار بدهیم.

شایان ذکر است رویداد فوق که پس از ارائه 16 مقاله از شهرهای مختلف ایران و نشست پرسش و پاسخ با حضور تنی چند از اساتید دانشگاهی پایان می گیرد به همت انجمن تاریخ شفاهی ایران و حوزه هنری مازندران  با همکاری اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه کربلا و بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران، صدا و سیما مرکز مازندران، سازمان فرهنگ اجتماعی شهرداری ساری برگزار شد.

دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران :

 تنوع ویژه ی تاریخ شفاهی در مازندران

«محسن کاظمی» در آغاز سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران در حوزه هنری مازندران از گستره موضوعات در این استان گفت.

سیزدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران با حضور جمع کثیری از چهره های علمی و دانشگاهی و علاقمندان عرصه تاریخ در این مرکز برگزار شد.

در ابتدای این رویداد ، دکتر «محسن کاظمی» دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران با اشاره به برگزاری دوره سیزدهم از همایش تاریخ شفاهی ایران و یادی از شادروان «رحیم نیکبخت» (از اعضای هیات مدیره و موسس تاریخ شفاهی کشور) به ضرورت شکل گیری و تداوم این قبیل محافل اشاره داشت.

وی با بیان اینکه دورهمی ها و نشست هایی از این دست سبب ماندگاری ارتباطات می شود، افزود: مازندران موضوعات متنوع و گسترده ای در تاریخ شفاهی کشور دارد، برخی دستگاه ها گرچه دیر آمدند اما خوب آمدند و حضور و تلاش آنها جای تقدیر دارد.

دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران با اشاره به اینکه سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران در چهار پنل اصلی برگزار می شود، گفت: پنل نخست به ارائه کلیات و مطالعات موردی در حوزه تاریخ شفاهی اختصاص دارد، در پنل دوم به تاریخ شفاهی در حوزه دفاع مقدس پرداخته می‌شود.

کاظمی با تاکید بر این نکته که تاریخ شفاهی پایه تحقیقات وسیع تر و مایه تعالی دانش جوامع است اظهار داشت: پنل سوم این همایش به حوزه مطالعات شهری و پنل چهارم نیز به تاریخ شفاهی درباره مطالعات روستایی اختصاص دارد.

وی اعلام کرد: جلسات پرسش و پاسخ نیز خواهیم داشت و در مجموع، نکات آموزشی را مطرح خواهیم کرد و بایستی برون داد آن منجر به تولید شود.

دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران با بیان اینکه در دوازده همایش دیگر، هیچکدام به اندازه همایش سیزدهم به جنبه های مختلف تاریخ شفاهی پرداخته نشد، بیان کرد: 40 مقاله به دبیرخانه ارسال و از این تعداد 16 مقاله برای ارائه انتخاب شد که در کتاب چکیده مقالات سیزدهمین همایش علمی – تخصصی تاریخ شفاهی ایران به چاپ رسیده است.

رییس شورای سیاستگذاری سیزدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران:

تاریخ شفاهی؛ عرصه نوظهور علمی است

«مهدی معصومی گرجی» رییس حوزه هنری مازندران و رییس شورای سیاستگذاری سیزدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران، تاریخ شفاهی را عرصه نوظهورعلمی، تخصصی و هنری عنوان کرد.

« مهدی معصومی گرجی » رییس شورای سیاستگذاری سیزدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران، در افتتاحیه مراسم اظهار داشت: مازندران قرار است در کنار استانهایی چون تهران و اصفهان، یکی از قطب‌های تاریخ شفاهی ایران باشد به این دلیل که اساتید و علاقمندان زیادی را در این عرصه داریم.

وی با قدردانی از دستگاههای همکار در این برنامه، از هم افزایی و همکاری موجود به عنوان عاملی در پیشرفت کشور و بهتر شکل گرفتن جریان های تخصصی در حوزه علم و هنر یاد کرد.

رییس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه تاریخ شفاهی یک عرصه نوظهور علمی تخصصی و هنری است، افزود: نیازمند برگزاری چنین همایش ها و کارگاههایی با هدف کشف استعدادها و شناسایی نقاط ضعف و قوت درگستره تاریخ شفاهی استان هستیم تا اسناد ماندگاری از این خطه برای آیندگان به یادگار بماند.

گفتنی است که مقرر شد اختتامیه سیزدهمین همایش ملی تاریخ شفاهی ایران که در طول یک روز در حوزه هنری مازندران صورت گرفت، این رویداد تخصصی و علمی با برنامه پرسش و پاسخ به ریاست «سید رحیم موسوی ساروی» دبیر اجرایی همایش و جمع بندی با حضور آقایان «محسن کاظمی» «علی ططری» و «علی رستم نژاد » ( پژوهشگر و مدرس دانشگاه) پایان بپذیرد.

یک پاسخ به «سیزدهمین همایش علمی تخصصی تاریخ شفاهی ایران در مازندران»

با سلام و سپاس از همت دست اندرکاران همایش. اینجانب رحیم روح بخش دو مقاله داشتم، امکانی برای دسترسی به متن چکیده مقالات همایش وجود دارد؟ با احترام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *