دسته‌ها
آرشیو فرهنگی مازندران

سومین روز جشنواره تئاتر فجر منطقه سه کشور در مازندران-ساری

 در سومین و آخرین روز برگزاری  بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور-منطقه سه (مازندران)-ساری برگزار شد ۶ نمایش با موضوعات بازخوانی آیین های سنتی ، نگاهی به آسیب های اجتماعی دختران جوان ، گرفتاری های امروز انسان ها ، شکاف میان نسل امروز و پدرانشان و پوچی های دنیوی به روی صحنه رفت.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

به گزارش ایرنا ، بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ سه کشور از هجدهم دی ماه در ساری آغاز به کار کرد و فردا آیین اختتامیه این رویداد برگزار خواهد شد.

در این دوره از مسابقات ۱۸ گروه نمایشی از ۹ استان کشور حضور داشتند و نمایش های خود را اجرا کردند.

برنامه ریزی های ابتدایی برای اجرای ۶ نمایش در هر روز مدون شد که در روند برگزاری آن با اندکی تغییرات از جمله انصراف نمایش UN۱۲ و حضور نمایش ترنج مواجه بودیم.

در نخستین روز جشنواره نمایش پیله های خیس، باروت، اسم شب، ضحاک زهرماری، تا آخر خط، نقطه صفر مرزی و آرامش در کالمیتی به ترتیب به کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، حسن یوسفی از بیرجند، وحید درویشی از رشت، امید ابراهیمی از گرگان، محمدرضا عبادیانی از شاهرود و اکرم جلیلوند از کرج اجرا شد.

در روز دوم اجرای این جشنواره نمایش های قزل حصار به نویسندگی بهنام سرلک و کارگردانی مسعود صنحتی از شاهرود استان سمنان ، ترنج به نویسندگی عباس جانفدا و کارگردانی مصطفی شکاریان از گرمه استان خراسان شمالی ،پرواز با بال های سوخته به نویسندگی مهدی اکبری و کارگردانی محمد ستوده از پاکدشت استان تهران ، پاییز نگفته بود به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی سعید چگینی از قزوین ، تهران کنار پنجره به نویسندگی علی سعادتی و محمد قانعی و به کارگردانی علی سعادتی از بجنورد استان خراسان شمالی و انتظار با بوی بوی نگرس (شیموئید) به نویسندگی زینب صالحپور و کارگردانی احمد اکبرزاده از تربت حیدریه استان خراسان رضوی به روی صحنه رفت .

در سومین روز برگزاری این جشنواره نمایش های پهلوان قلیچ ، نور مهتاب ،جشن، دریازدگی و الهه سنگ به روی صحنه رفت تا بدینگونه پرونده جشنواره بسته شد.

“پهلوان قلیچ” ، مرور عیاری در ایرانیان

پهلوان قلیچ به قلم و کارگردانی رضا محمدیان به عنوان نخستین نمایش امروز به روی صحنه رفت. نمایشی که در آن سعی شده از طریق پهلوان قلیچ ، شخصیت اصلی مرام پهلوانی و عیاری گذشتگان را به عنوان بخشی از آیین های سنتی کشورمان نشان دهد.

آن چیزی که در این نمایش بیشتر از همه قابل توجه است محدود نبودن پهلوان قلیچ به بُعد زمان و مکان است و نویسنده با این کار خود سعی دارد نشان دهد که پهلوانی و عیاری در تمام مردم ایران و در تمام دوران وجود دارد و نشان داد که “پهلوانان هرگز نمی میرند”.

“نورمهتاب” ، نمایی از آسیب های اجتماعی دخترانه

سپیده توکلی با نگارش نمایشنامه با درون مایه اجتماعی”نور مهتاب” و کارگردانی آن در این جشنواره سعی کرد تا آسیب های اجتماعی پیرامون یک دختر جوان با آن دست ‌پنجه نرم می کند را به تصویر کشید.

مهتاب شخصیت محوری نمایش دختر جانباز جنگ تحمیلی که با وجود مشکلات مالی و سکونت در منزل پدربزرگ سعی کرده همواره باری از مشکلات زندگی خانواده را بر دوش بکشد و حتی در این راه آرزوهایش را از دست داده است.

او همواره دلش برای دیگر اعضای خانواده اش می تپد و در تلاش برای بازگرداندن عموی معلولش که در آسایشگاه زندگی می کند به خانه پدربزرگ است اما مرارت ها ‌و سختی های زندگی مهتاب فقط به همین جا ختم نمی شود و نامزدش که خواننده زیرزمینی است به بهانه مشکلات روحی خانواده مهتاب ، او را ترک می کند و به خارج از کشور مهاجرت می رود.

“جشن” ، تلخند نمایش به شکاف بین نسلی

آرمین حمدی پور “جشن” را نویسندگی کرد و رضا فتوت خواه آن را به روی صحنه نمایش برد و در آن سعی شد با به تصویر کشیدن زندگی یک خانواده با پدری مستبد و بروز اتفاقات شکاف ایجاد شده بین نسل های دیروزی و امروزی در جوامع را نشان دهد.

در این نمایش به ماجرای پدری که از سوی فرزندانش (نرگس و نوید) به مراسم تولدش فراخوانده شد اشاره می شود اما این مراسم با ورود به یکباره فرزند ارشد خانواده (بابک) که سالها پیش به حالت قهر، خانه را ترک کرده روال دیگری می گیرد.

در ادامه این نمایش با پیش روی کشیدن برخی اتقافات به نوعی شکاف بین نسل ها به تصویر کشیده می شود. شاخصه اصلی نمایش بر محور همدلی نداشتن پدری مستبد با رویاهای نسلی است که دوست دارد آنان زندگی را از دید عینک محدود او ببینند و آنگونه بیندیشند که او می اندیشد و یا آنگونه رفتار کنند که او رفتار می کند.

این گونه حرف شنوی از پدر که حتی حضوری فیزیکی در صحنه ندارد اما حرف، حرف اوست؛ خدایی ساخته که همچون چوپانی از بره های خود مراقبت می کند و در این بین بره ای که اقتدار شبان را به زیر سوال برد، سرنوشت خوشایندی نخواهد داشت.

دریازدگی غرق در پوچی های دنیوی

دریازدگی با نویسندگی عباس جمالی و کارگردانی میثم ملازینل به عنوان چهارمین نمایش امروز به روی صحنه رفت و جزو نمایش های درام اجتماعی است که نقد روابط امروز آدمهای را رو به سوی رفته است آدمهایی که در گذشته خود گیرکرده اند که تلاش برای رقم زدن اتفاقات جدید مانع این مساله می شود.

این نمایش دارای چهار کارکتر است که با ورود شخصیتی به اسم “جهان ” که نماد یک انسان کاملا به پوچی رسیده است که هویت خود را فراموش کرده و به کشورهای دیگر مهاجرت کرد و با بازگشتش به ایران بدون هدف است اتفاق هایی رخ می دهد.

الهه سنگ ، ترسیم عشق

الهه سنگ به نویسندگی فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی به عنوان آخرین نمایش این دوره از جشنواره تئاتر منطقه سه کشور به روی صحنه رفت تا در این نمایش دختری که با عنوان الهه سنگ است در خصوص عشق مردان به این دختر مطرح می شود و برکت وجودی این عشق را لمس می کنند .

برنامه اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای سه کشور قرار است عصر فردا چهارشنبه در تالار مرکزی ساری برگزار می شود.

بنا به اعلام اداره کل و فرهنگ ارشاد اسلامی یکی از مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم حضور خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *