دسته‌ها
آرشیو ساری فرهنگی مازندران

رونمایی از آثار هنری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در مازندران

از فتو رمان شهید علمدار در ساری و تابلوی رنگ روغن تمثال « آیت الله محمد کوهستانی » به مناسبت هفته هنر انقلاب در روستای زادگاهش رونمایی شد.

عکاس(دریافتی) منبع: خزرنما

رییس حوزه هنری مازندران همزمان با رونمایی از فتو رمان( مستند موشن) «از تبار آسمان » با موضوع «شهید سید مجتبی علمدار» از ضرورت پرداختن به شهدا گفت.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری مازندران، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی،رییس و جمعی از همکاران این مرکز جهت رونمایی از فتو رمان شهید علمدار در منزل پدری وی حاضر شدند.

«مهدی معصومی گرجی» در این دیدار با بیان اینکه شهدا پیش از شهادت و پس از شهادت خود منشأ اثر بودند و آنها جاودانه تاریخ هستند، عنوان کرد: امروز جامعه و به‌ویژه نسل جوان نیاز مبرم به این حقیقت ها دارند چرا که شهدا نشانه هایی از سوی خداوند هستند که باید درک صحیح نسبت به آنها داشته باشیم تا در مسیر زندگی به کمک ما بیایند.

وی ادامه داد: «شهید سید مجتبی علمدار» قبل از شهادتش برای شهر، دیار و کشورش خدمات ارزشمندی را انجام داد و پس از شهادتش نیز می بینیم که چقدر مردم به ایشان از باب اخلاص، صداقت و عشقی که به اهل بیت(ع) داشتند، ارادت دارند.

رییس حوزه هنری مازندران گفت:  پرداختن به ابعاد وجودی شهدا برای روشنگری در جامعه به دلیل تاثیرگذاری بالایی که دارند، بسیار حائز اهمیت است.

معصومی گرجی با اشاره به علاقه خاص مردم جهت حضور در آرامگاه شهید علمدار و عظمت و جایگاه والای شهید، اظهار داشت: در حوزه هنری هدف این است که شهدا را با زبان هنر؛ یعنی زبانی که شیرین، لطیف، جذاب و روشنگر است معرفی کنیم و این اتفاق نیز در قالب عکس، فیلم، کتاب و … صورت می گیرد که ادای دین کوچکی نسبت به شهداست.

وی همچنین به تولید اثر موشن‌گرافی (فتو رمان) در خصوص شهید علمدار اشاره و تصریح کرد: این اثر، کاری از «فرح بخش فرهیدنیا»، در هفت دقیقه و به صورت مستند بوده که در بخشی از آن ازاسناد و صدای شهید نیز استفاده شده است تا اثر، جذابیت داشته و مخاطب پسند باشد.

شایان ذکر است؛ سید مجتبی علمدار( مداح اهل بیت علیهم السلام) در 11 دی ماه 1345 در ساری چشم به جهان گشود و در 11 بهمن 1378 به دلیل جراحات ناشی از جبهه و جنگ، به شهادت رسید.

روایت بوم و رنگ از چهره « آقاجان »

مصادف با سالروز شهادت «سید مرتضی آوینی» و روز هنر انقلاب، از چهره ‌نگاره زنده یاد علامه «آیت الله محمد کوهستانی» در زادگاه آن عالم ربانی رونمایی شد.

این نقاشی اثر «مهرناز خلیلی» از نقاشان اهل بهشهر مازندران و از فعالان واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری مازندران است که با تکنیک رنگ روغن بر روی بوم انجام شده است.

«مهدی معصومی گرجی»  رییس حوزه هنری استان مازندران در آیین رونمایی از تمثال مبارک علامه کوهستانی – که محلی ها ایشان را به دلیل مردمی بودن «آقاجان» خطاب می کردند – با اشاره به فضیلت های این استاد علم و اخلاق، اظهار داشت: در مازندران مفاخر ارزشمند و فراوانی داریم که خصوصا از آنهایی که سالها در بین ما نیستند؛ تصاویر خوب و واضحی در دست نیست و  حتی از عالم بزرگی چون آیت الله کوهستانی عکسهای باکیفیت و متعدد نداریم.

وی ادامه داد: به همین منظور، حوزه هنری مازندران بر آن شد تا با هدف پاسداشت مفاخر استان، از روی یک عکس قدیمی و سیاه و سفید، اثر جدید و ماندگاری را خلق کند و این مهم با هنرمندی خانم خلیلی اتفاق افتاد.

معصومی گرجی با اشاره به یکی از رویکردهای مهم حوزه هنری در راهبری هنرمندان به ویژه افراد جوان و با استعداد، بیان کرد: باید این هنرمندان خبره و چیره دست را به سمت کارهای ارزشی ببریم و جامعه از هنر آنها در مسیر خلق آثار ارزشمند بهره مند شود.

گفتنی است؛ مراسم رونمایی از چهره نگاره آیت الله کوهستانی با حضور حجت‌الاسلام عبدالکریم کوهستانی نوه آن عالم بزرگوار، حجت الاسلام سید محمد بابایی رییس سازمان تبلیغات اسلامی بهشهر، مهدی معصومی گرجی رییس حوزه هنری مازندران و جمعی از معتمدان و مسئولان محلی روستای کوهستان در حسینیه تاریخی این روستا برگزار شد.

شایان ذکر است که حسینیه آیت الله کوهستانی که جنب منزل ایشان قرار دارد، یک مکان تاریخی است که در واقع جزئی از منزل علامه بوده و با موافقت همسر مکرمه ایشان در جهت تربیت نسلی با سیره ائمه اطهار(ع) اختصاص یافت و اکنون میعادگاه بسیاری از بزرگان و عالمان و مروجان طریقت محمدی(ص) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *