دسته‌ها
آرشیو گردشگری مازندران

روستای دِلیر در مرزن‌آبادِ شهرستان چالوس

دِلیر، روستایی از توابع بخش مرزن‌آبادِ شهرستان چالوس در استان مازندران است، روستایی که به واسطۀ ارتفاع دو هزار متری‌اش از سطح دریا و شرایط آب و هوایی سرد و مرطوب‌اش، به ییلاقی برای کوهنوردان و طبیعت گردان تبدیل شده است. در ساختِ خانه‌های روستا با توجه به شرایط آب و هوایی از «زگالی دار وَر چین» و «کاهگل» استفاده شده است، اما در سال‌های اخیر خانه‌های مدرن با سبک جدید نیز به این بافت روستایی اضافه شده‌اند.

عکاس(نگین همت‌زاده) منبع: خبرگزاری ایسنا

در مسیر رسیدن به روستای «دِلیر» باید از روستاهایی مانند الیت، دزماکوتی، مچر و نوکرس عبور کرد و در نهایت دلیر آخرین روستای مسکونی این منطقه و منتهی به کوهستان است که  جاذبه‌های گردشگری متعددی مانند چشمه آبگرم، چشمه هفت‌خونی، رودخانه ، آبشار اوراز ، جنگل جینگاک سر ، یخچال طبیعی و قله‌های مرتفعی مانند لشگرک، کاتیلو و نرگیس کَش است. به دلیل این ویژگی‌های خاص، طبیعت‌گردان این روستا را «سوییس ایران» هم می‌نامند.

چهار فصل بودن روستای «دلیر» با توجه به این‌که هر ساعت از روز آن از ابتدای صبح تا پایان شب دماهای متفاوتی را تجربه می‌کند، را می‌توان منطقه‌ای چهارفصل نامید. شرایط جوی که در نمونه‌های آن در کشور کم نیستند از شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مانند دنا، گچساران و بهمئی گرفته تا خلخال در اردبیل و شهرهای لرستان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *