دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

دیدار مدیرکل بهزیستی مازندران با نماینده ولی‌فقیه در استان

فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران با همراهی معاونین و کارکنان بهزیستی استان به مناسبت چهل و سومین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی با آیت الله محمّدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری دیدار و گفتگو کرد.

عکاس(دریافتی) مبنع: خزرنما

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران؛ دکتر فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی مازندران در دیدار با آیت الله محمّدباقر محمدی لائینی نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی، ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران وفادارش، گفت: بیست و پنجم تیرماه سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی است. سازمان بهزیستی نهاد مولود انقلاب اسلامی است که به همت شهید دکتر محمدعلی فیاض ‌بخش تاسیس شد و ۵۲ وظیفه متعدد و متنوع بر عهده ی این سازمان گذاشته شده است که رسیدگی به امور کودکان بی سرپرست، زنان سرپرست خانوار، مسوولیت سلامت روان جامعه، امور سالمندان، افراد دارای معلولیت، کودکان کار، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب، کاهش طلاق، مشاوره، اشتغال و مسکن، آموزش های پیش از ازدواج و … بخشی از آن می باشد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی طبق قانون، متولی سلامت اجتماعی در کشور است، افزود: در استان مازندران یکصدوهفتاد و یک هزار خانوار با بعد ۳۸۳ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می باشند و انواع خدمات آگاهسازی، حمایتی، معیشتی، پیشگیری، مراقبتی، قادرسازی و توانمندسازی به این افراد ارائه می شود.

مدیر کل بهزیستی مازندران ادامه داد: بهزیستی مازندران ۲۳ هزار نفر یارانه بگیر در سطح استان دارد که در مراکز مختلف روزانه، شبانه روزی، شبه خانواده، ویزیت و مراقبت در منزل و … از بهزیستی خدمت دریافت می کنند و ۹۱۷ مرکز با ما همکاری می کنند که ۱۱۵ مرکز مثبت زندگی، ۲۱ مرکز شبه خانواده، ۲۲ مرکز نگهداری از افراد دارای معلولیت شبانه روزی، ۶۴ مرکز خدمات آموزشی و توانبخشی روزانه افراد دارای معلولیت، ۱۱ مرکز ژنتیک برای فرزند آوری سالم، ۱۱۳ مرکز کاهش آسیب سوء مصرف مواد مخدر، ۲۲۰ مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی،۲۰۱ انجمن و موسسه ، ۲۸ مجتمع خدمات بهزیستی و ۱۲۲ مرکز دولتی حوزه آسیب اجتماعی هستند که خدمات ارائه می دهند.

وی یکی از اهداف سازمان بهزیستی را توانمندسازی پایدارجامعه هدف برشمرد و افزود: طی ده سال گذشته در اداره کل بهزیستی مازندران ۳۹ هزارو ۸۰۰ مورد قطع مستمری داشتیم که در سال۱۴۰۱ بیش از ۷۶۰۰ مورد بوده است و از ابتدای سال جاری تا کنون به ۵۶۰۰ نفر رسیده که اکثریت این افراد به علت توانمند سازی از چرخه حمایت های مستمر سازمان خارج شدند.

 این مقام مسوول با بیان اینکه رویکرد سازمان بهزیستی خانواده محوری است، اظهار داشت: ۸۱ خانواده در یکسال گذشته بعد از طی مراحل قضائی و قانونی از طریق فرزندخواندگی صاحب فرزند شدند و یکی از از اهداف سازمان نگهداری کودکان دارای معلولیت در خانواده است تا آنان بتوانند در بستر خانواده زندگی کنند و استقلال بیشتری داشته باشند.

وی به فعالیت اورژانس اجتماعی نیز اشاره کرد و ادامه داد: ۱۹مرکز اورژانس اجتماعی با خط تلفن ۱۲۳ در استان در حال فعالیت می باشند که شهروندان از خدمات فوریت های اجتماعی بهزیستی مازندران بهره مند می شوند و خدمات مشاوره ای مختلف را دریافت می کنند.

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به ایجاد ۴۱۰۰ فرصت شغلی در سال ۱۴۰۲ توسط بهزیستی استان، افزود: توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی از طریق ایجاد اشتغال پایدار، همواره از اولویت‌ها و از موارد مورد توجه سازمان بهزیستی است.

وی با بیان اینکه احداث مسکن برای مددجویان از مهمترین برنامه های سازمان است، گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۲۵۰ مسکن به خانواده های تحت پوشش واگذار شد و امیدواریم در سال جاری با همه توان و استفاده از ظرفیت های دستگاههای اجرایی در تحقق برش و تعهدات حوزه مسکن ایفای نقش نماییم.

این مقام مسوول با اشاره به رشد ۸۰ درصدی تامین وسایل کمک توانبخشی و تجهیزات افراد دارای معلولیت در سطح استان، افزود: طی یک سال و نیم گذشته پشت نوبت وسایل کمک توانبخشی نداشتیم و باعث افتخار سازمان بهزیستی است که با اهتمام دولت، ریاست و معاونین سازمان، اکنون خانواده‌ای پشت نوبت دریافت خدمات مستمری قرار ندارد و هر فردی که در جامعه هدف سازمان بهزیستی مشمول دریافت خدمات مستمری باشد می‌تواند از این خدمت بهره‌مند شود.

دکتر بریمانی در خصوص افتتاح طرح گروه جهادی شهدای بهزیستی مازندران در شهریور ماه سال گذشته، اظهار داشت: در این برنامه خدمات متعدد، متنوع و مطلوبی به مردم روستاهای بالادست ارایه شد و تا کنون این طرح در۶۲۰ روستا و در ۲۲ شهرستان اجرا شد.

مدیر کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه وظیفه ما شناسایی افراد نیازمند به دریافت خدمات بهزیستی است، گفت: در اجرای طرح گروه جهادی شهدای بهزیستی مازندران بیش از ۲۴۵۰ فرد جدید شناسایی شدند که از دریافت خدمات بهزیستی بی بهره بوده اند.

در ادامه آیت الله محمّدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران و امام جمعه ساری ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی از مدیرکل بهزیستی استان و کارکنان این اداره کل تشکر و قدردانی کرد و گفت: ما در دین خود برای مستضعف یک جایگاه حمایتی و ارزشی خاصی را قائل هستیم. مستضعف گاها مستضعف فکری، فرهنگی و معرفتی هستند و بعضا مستضعف مالی و مادی اند و نیازمند و باید از آنها حمایت های مناسب مالی صورت گیرد تا در مسیر رشد و سعادت حرت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران تصریح کرد: اگر بخواهیم زیربنایی صحبت کنیم باید دو کار انجام دهیم؛ فرهنگ فطرت، فرهنگ ایمان و وجدان محوری را تقویت کنیم. اگر این دیدگاه تقویت شود و مستضعفین تحت پوشش و حمایت قرار گیرند، دیر یا زود از شرایط استضعاف بیرون می آیند. دیگر اینکه باید در یک نظام عادلانه، نهاد های حمایتی خیری شکل گیرد و به کمک بیایند. نظامی که نتواند به فقرا رسیدگی کند یک نظام اقتصادی بیمار است و نظام اقتصادی سالم، مستضعفان را به خودکفایی می رساند.

آیت الله محمّدباقر محمدی لائینی با بیان اینکه مدیران و کارکنان بهزیستی باید قدر فعالیت در این سازمان را بدانند، ادامه داد: آثار خدمات خیر شما به جامعه هدف در سال های آینده، خود را نشان خواهد داد و فعالیت در بهزیستی که یادگار شهید فیاض بخش است از نظر دینی، انسانی و وجدانی بسیار ارزشمند است زیرا با جمعیتی سروکار دارید که به هردلیلی از نظر جسمی و اقتصادی دچار مشکل هستند و توجه بیشتر شما به این افراد موجب کاهش دغدغه های آنان می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *