دسته‌ها
آرشیو ساری فرهنگی مازندران

مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله نظری در مسجد جامع ساری

مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت الله “عبدالله نظری خادم الشریعه” با حضور ایت الله “شب زنده دار” عضو فقهای شورای نگهبان در مسجد جامع ساری برگزار شد.

عکاس(خلیل دردانه) منبع: خزرنما

 عضو فقهای شورای نگهبان گفت: شیعه حسینی که از حضرت صدیقه طاهره الگو می پذیرد، هرگز حکم اصلی و قطعی عفاف و حجاب را زیر پای نمی‌گذارد، بدانید عده‌ای قلیل که در این فتنه و آشوب شرکت کرده‌اند از فریب خوردگان هستند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله مهدی شب زنده‌دار در دومین سالگرد آیت الله عبدالله نظری خادم الشریعه در محل مسجد جامع ساری افزود: به واقع لقب خادم الشریعه برای مرحوم آیت‌الله نظری به تمام معنا درست و صحیح است.

وی ادامه داد: این مجلس برای این خدمتگزار الهی است، زندگی این بزرگوار نشان می دهد که همواره ساده زیست و راه را بلد بودند و با علم و زهد به مردم خدمت می کرده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان این که امروز در حکومت اسلامی ایران این سوال مطرح است که برای پیشرفت و تکامل جامعه چه عواملی موثر است تا به سعادتمندی جامعه برسیم؟ گفت: علما و فقها همواره با استدلال در توسعه و پیشرفت شریعت جامعه اسلامی نقش محوری داشته و دارند، این مصداق با این شعر که می گوید،”جاهل به روز فتنه راه خانه گم کند” بیشتر اهمیت پیدا می کند.

آیت‌الله شب زنده‌دار بیان کرد: امروز ستمکاران و بدخواهان که دین و حجاب و فضیلت و جایگاه و عظمت زن را نمی شناسند، اینچنین بر زن می تازند و سوء استفاده می کنند.

وی ادامه داد: اسلام زن را در اوج قرار داده است ،نه این که غرب زدگان دنبال آن هستند که از زن به بدترین وضعیت سوء استفاده کنند، تاکید می کنم طبق منویات رهبر معظم انقلاب، علما باید مسایل عفاف و حجاب را در جامعه اسلامی روشن کنند، حجاب از تاکیدات اسلام است، شیعه حسینی که از حضرت صدیقه طاهره الگو می پذیرد، هرگز حکم اصلی و قطعی عفاف و حجاب را زیر پای نمی گذارد، بدانید عده ای که در این فتنه و آشوب شرکت کرده اند، فریب خورده اند.

وی گفت: علما باید در این زمینه به درستی وارد شوند و روشنگری را طبق جهاد تبیین عملیاتی کنند ،همانطور که آیت الله نظری انجام می‌داده است، این مقوله مهم در مازندران که سرزمین علما و فقها است باید بیش از پیش توجه شود.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: انقلاب بزرگ و اهداف بزرگ اسلامی مشکلات دارد، اما بدانید همانطوری که امام راحل و در ادامه با درایت رهبر انقلاب و فقیه مسلمین جهان اسلام در حال رهنمود و هدایت کردن این نظام هستند، ما پیروز می شویم.

آیت‌الله شب زنده‌دار تاکید کرد: امروز با صداقت و احساس مسوولیت مسوولان به خصوص کسانی که در حوزه اقتصادی فعالیت و دست اندرکار هستند، می توان از این مشکلات عبور کرد.

وی ادامه داد: الحمدالله نیروهای انتظامی و نظامی و بسیج و سپاه نیز در این کشور اسلامی ایران جان برکف هستند.

وی اضافه کرد: مسوولان اقتصادی اگر خائن شوند، اعتماد مردم سلب می شود ، آموزه های دینی و اسلامی در همه بخش ها وجود دارد که باید به آن اهتمام داشته و در جامعه عملی شود.

این عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: وظایف در نظام دینی و اسلامی برای همه روشن شده است که باید هر یک از مسوولان و دست اندرکاران به آن توجه کنند، همانطوری که آیت الله نظری چراغ راه سعادت بشر را برافروختند باید فروزان بماند و گسترش بیابد.

آیت الله نظری سیزدهم بهمن سال ۱۳۹۹ به دلیل بیماری در سن ۸۸ سالگی به دیار معبود خود شتافت.

آیت الله نظری متولد سال ۱۳۱۱ در شهر زیراب ، از علما و شخصیت های دینی و انقلابی استان مازندران به شمار می رود که در میان مردم از جایگاه و محبوبیت ویژه ای برخوردار بوده است.
وی در بحبوبه انقلاب اسلامی نقش اثرگذاری در تبلیغ انقلاب در میان مردم مازندران داشت به طوری که او به همراه مرحوم حجت الاسلام مصطفی مصطفوی پیام همراهی مردم زیراب با انقلاب را به امام خمینی (ره) منتقل می کرد.
آیت الله نظری در زمان حضور امام خمینی (ره ) در نوفل لوشاتو ، به مدت ۱۱ روز در آنجا حضور داشت و به همراه بنیانگذار انقلاب اسلامی ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به ایران بازگشت.
این روحانی بلندپایه مازندرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساری درس خارج از فقه و اصول را تدریس می کرد و افراد و علمای بسیاری از محضر وی کسب فیض کردند.

آیت الله نظری پایه گذار دهه غدیر در کشور است و این رسم نکو را در طول دهه‌های اخیر با برپایی مراسم و سخنرانی های علمی در ساری و شهرهای دیگر مازندران زنده نگاه می‌داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *