دسته‌ها
آرشیو خبری ساری فرهنگی مازندران

دومین روز جشنواره تئاتر فجر منطقه سه کشور در مازندران-ساری

دومین روز اجراهای بخش سوم از بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور-منطقه سه (مازندران)-ساری انجام شد.

عکاس(زینب ذبیحی) منبع: خزرنما

دومین روز برگزاری جشنواره منطقه سه تئاتر فجر کشور در مازندران با اکران پنج نمایش به روی صحنه به کار خود پایان داد که موضوع هر یک از این نمایش ها حول محور موضوعات روز جامعه و نیز پاسداشت دوران دفاع مقدس بود.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین جشنواره منطقه سه تئاتر کشور از هجدهم دی ماه آغاز شده و تا ۲۱ دی ماه در شهرستان ساری ادامه خواهد داشت که در دومین روز برگزاری آن نمایش قزل حصار قزل نوشته بهنام سرلک و کارگردانی مسعود صنحتی از شاهرود به عنوان نخستین نمایش به روی صحنه رفت.

“پرواز با بال‌های سوخته” نوشته مهدی اکبری و کارگردانی محمد ستوده از پاکدشت، “پاییز نگفته بود” نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی سعید چگینی از قزوین ، “تهران کنار پنجره” نوشته علی سعادتی و محمد قانعی و کارگردانی علی سعادتی از بجنورد. “انتظار با بوی نرگس (شیموئید )” نوشته زینب صالحپور و کارگردانی احمد اکبرزاده از تربت‌حیدریه به روی صحنه رفت.

Un۱۲ نوشته امیر رستگار و منصور جهانبخش به کارگردانی امیر رستگار از مشهد که از دیگر نمایش هایی بود که امروز باید نمایش داده می‌شد اما به دلیل بیماری یکی از اعضای گروه این نمایش اکران نشد.

براساس اعلام دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه سه در مازندران ۱۸ گروه نمایشی تا ۲۱ دی امسال با هم رقابت می کنند.

۲۳۵ هنرمند از استان‌های تهران، البرز، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین و سمنان در این جشنواره شرکت دارند و نمایش های پیله‌های خیس نوشته مجید انوری و کارگردانی فائزه نوآبادی از گرگان، باروت نوشته حسین یوسفی و فاطمه مختاری و کارگردانی حسین یوسفی از بیرجند، اسم شب، ضحاک زهرماری» نوشته و کارگردانی وحید درویشی از رشت،تا آخر خط نوشته ابوالقاسم مهدوی و کارگردانی امید ابراهیمی از گرگا ،نقطه صفر مرزی نوشته و کارگردانی محمدرضا عبادیانی از شاهرود و آرامش در کالمینی نوشته آرش محمدی و کارگردانی اکرم جلیلوند در این روزها اکران می شود.

همچنین قزلحصار نوشته بهنام سرلک و کارگردانی مسعود صنحتی از شاهرود ، un۱۲ نوشته امیر رستگار و منصور جهانبخش و کارگردانی امیر رستگار از مشهد،پرواز با بال‌های سوخته» نوشته مهدی اکبری و کارگردانی محمد ستوده از پاکدشت، پاییز نگفته بود نوشته رضا گشتاسب و کارگردانی سعید چگینی از قزوین ، تهران کنار پنجره نوشته علی سعادتی و محمد قانعی و کارگردانی علی سعادتی از بجنورد و انتظار با بوی نرگس ( شیمویید) نوشته زینب صالحپور و کارگردانی احمد اکبرزاده از تربت‌حیدریه از دیگر نمایش هایی است که در این جشنواره اکران شد.

پهلوان قلیچ نوشته رضا محمدیان و کارگردانی رضا محمدیان و حسین قاسمی از پیشوا ، ترنج نوشته عباس جان فدا و کارگردانی مصطفی شکاریان از گرمه ، نور مهتاب نوشته و کارگردانی سپیده توکلی و کارگردانی از کرج ، جشن نوشته آرمین حمدی پور و کارگردانی رضا فتوت خواه از رشت ،دریا زدگی نوشته عباس جمالی و کارگردانی میثم ملازینل از قزوین و الهه سنگ نوشته فرشید تمری و کارگردانی عبدالحکیم مشورتی از خواف به عنوان نمایش هایی هستند که در روز آخر جشنواره اکران خواهند شد.

قزلحصار ، نمایشی با رگه های رئالیستی و طنز

قزلحصار که کار نویسندگی آن را بهنام سلک انجام داده و مسعود صنحتی آن را به عنوان نخستین اجرای روز دوم جشنواره کارگردانی کرد.

قزلحصار یک نمایش رئالیستی با رگه هایی از طنز در مورد رفتارهای فردی و اجتماعی یک خانواده می باشد.

داستان این نمایش ترسیم یک موضوع اجتماعی در یکی از محلات جنوب شهر تهران است، شهربانو دختر خانواده از طریق فضای مجازی با پسری پولدار آشنا می شود، ارتباط شهربانو با پسر فقط از طریق تماس تصویری بود و آن زمان که پسر جوان قصد خواستگاری از دختر را دارد او از شرم داشتن برادر معلول به خواستگارش دروغ می گوید و اتفاق هایی که در شب خواستگاری رخ می دهد در این تئاتر به نمایش گذاشته می شود.

پرواز با بالهای سوخته ، ردپای سردار سلیمانی در تحول روحی افراد

پرواز با بالهای سوخته به نویسندگی مهدی اکبر دیگر نمایش اجرا شده در دومین روز جشنواره تئاتر منطقه ای مازندران بود که در آن سه جاهل در اوایل انقلاب به دنبال خرابکاری و برهم زدن فعالیت حسینه ها بودند و تحت تاثیر رفتار و منش حاج قاسم سلیمانی دچار تحول روحی و فکری شدند، تحول فکری که منجر به آن شد داوطلبانه به جبهه های جنگ تحمیلی بروند و هر سه نیز در این راه شربت شهادت نوشیدند.

پرواز با بالهای سوخته را امروز محمدحسین ستوده فلاح کارگردانی کرد و به روی صحنه برد.

پاییز نگفته بود ، بیان ناگفته هایی از دوران دفاع مقدس

پاییز نگفته بود به قلم رضاگشتاسب نوشته شد و سهید گودرزوند چگینی آن را کارگردانی کرد. نمایشی که در آن سعی شده تا بخشی از موضوعات اجتماعی دوارن دفاع مقدس را به نمایش بگذارد. آن بخش از دوران جنگ تحمیلی که موضوعات مبتلا به برخی از زنان آن زمان را نشان می دهد.

شهیدی که بعد از شهادتش همچنان به حراست و حفاظت از مرزهای سرزمینی کشورش تعصب دارد و در مناطق جنگی نگهبانی می دهد بخشی از نمایش است و در بخش دیگری از این نمایش به چشم انتظاری همسر او بعد از شهادتش پرداخته شد که در سکوت و تنهایی خود نتوانسته موضوع شهادت همسرش را هضم کند و امیدوارانه به انتظار او نشسته است.

اما در این میان عرف جامعه آن زمان از او خواسته می شود تا به عقد برادر همسرش در بیاید و به نوعی سال ها چشم انتظاری به فراموشی سپرده شود.

شیمویید ، ترکیب مجاهدت پرستاران در دوره های مختلف

انتظار با بوی نرگس که نام دیگر آن شیمویید مخفف شیمیایی و کووید ۱۹ است نمایشی از رشادت و مجاهدت زینب وار پرستاران در دوران دفاع مقدس و استفاده از سلاح های شیمیایی در آن زمان و همچنین دوران اپیدمی کووید ۱۹ که آنها در مقابله با هجوم ویروس آماده جهاد و خدمت در راه سلامت مردم بودند و هستند.

در این نمایش بازیگر نقش پرستار به عنوان نماد جامعه پرستاری مشغول خدمت در حلبچه و پس از آن بخش های بستری بیماران کووید ۱۹ است. زینت صالح پور نویسنده اثر سعی کرده تا تلاش های این قشر سفیدپوش جامعه را در دوران مختلف به تصویر بکشد تا بدین گونه بتواند قدردانی خود و جامعه را نسبت به زحمات آنان نشان دهد.

انتظار با بوی نرگس به کارگردانی احمد اکبرزاده جعفرآبادی به روی صحنه رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *