دسته‌ها
آرشیو خبری مازندران

خشکسالی بهاری و تنش آبی در مازندران

در حالی که میانگین بارندگی در استان مازندران معمولا زیاد بوده، اما میزان بارندگی ایستگاه‌های باران‌سنجی از محقق نشدن این پیش‌بینی و پیشروی جدی خشکسالی در قسمت‌هایی از این استان سرسبز شمالی حکایت دارد.

عکاس(اکبر قاسم پور) منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمار‌های هواشناسی و شرکت آب منطقه‌ای مازندران از کاهش بارندگی در ارتفاعات و دشت‌ها و تغییر الگوی بارندگی از نم نم باران به بارش‌های سیل آسا و در اصطلاح علمی باران‌های غیرموثر در مازندران نشان می‌دهد که خشکسالی در استان رخنه کرده است.

کاهش بارندگی و همچنین کم شدن حدود ۶۰ درصدی ذخایر آبی پشت سد‌ها و آب بندان‌های مازندران، باعث بروز تنش آبی در این استان شده است به‌گونه‌ای که مناطق شرقی با کمبود شدید آب در بخش کشاورزی مواجه اند و همین امر سبب شد تا طرح نوبت بندی منابع آبی استان را حدود یک ماه زودتر آغاز و اخطار کم آبی به صدا درآید و این امر نشانه‌های پیش روی خشکسالی در استان مازندران است.

عکس‌های این گزارش از سد شهید رجایی در ساری، سد البرز در منطقه لفور سوادکوه، سد مجی در منطقه فریم دودانگه ساری، رودخانه تجن ساری، رودخانه تلار قائمشهر عکاسی شده و قابل ذکر اینکه اداره جهاد کشاورزی بخاطر کمبود آب درخواست کشت جایگزین به کشاورزان داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *