دسته‌ها
آرشیو حوادث خبری گلستان

خسارات سیل در شرق گلستان

محور اصلی گلستان به مشهد مقدس (جاده پارک ملی گلستان) به دلیل آسیب جدی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

عکاس(حسین رجنی) منبع: خبرگزاری فارس

استاندار گلستان، ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و ملی را از دلایل اصلی وقوع سیلاب‌های مخرب در نواحی شرقی این استان دانست و برلزوم برخورد جدّی با متخلفان این حوزه بالاخص مدیران و دهیارانی که در انجام وظایف قانونی کوتاهی کنند، تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، علی محمد زنگانه در جلسه مدیریت بحران شهرستان کلاله بیان داشت: مدیران استانی و شهرستانی باید از تغییر کاربری اراضی ملی و زراعی و ساخت و ساز غیرمجاز در آن جلوگیری کنند.

وی، خطاب به فرمانداران و مدیران گفت: ساخت و سازهای غیرمجاز منطقه خود را بررسی و برای متخلفان چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی تشکیل پرونده دهید و مدیرانی را که هم اکنون نیز مسوولیت دارند، عزل کنید.

زنگانه افزود: مردم چه گناهی کردند که باید تاوان ساخت و سازهای غیرمجاز و سیلاب‌های ناشی از آن پرداخت کنند، ساخت و سازهایی که علت اصلی آن از کم توجهی در انجام وظایف قانونی و نظارتی نشات می‌گیرد بالاخص از سوی دهیاران روستاها.

وی با تاکید برعدم حمایت از متخلفان حوزه ساخت و ساز غیرمجاز، اضافه کرد: در یکی از روستاهای گلستان حدود ۱۸۰ واحد مسکونی غیرمجاز احداث شده، دهیار این روستا کجا بوده است؟

استاندار گلستان با اشاره به وقوع سیلاب در شهر کلاله و برخی روستاهای آن، برلزوم افزایش سرعت پاکسازی و لایروبی معابر شهری با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی و تجهیزاتی همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی این استان و نیز با مشارکت مردم تاکید کرد.

زنگانه همچنین بابیان اینکه شناسایی و رفع خطرات کانون‌های ایجاد سیل‌ یکی از اقدامات مهم در حوزه پیشگیری از وقوع سیلاب محسوب می‌شود، افزود: کنترل سیلاب بخشی از مدیریت سیل بوده و نیازمند ارتقای سطح توانمندی‌ها برای هدف مهمتر یعنی پیشگیری و تقویت آمادگی است که بر عهده دستگاه‌های مربوطه گذاشته شده است.

وی، لایروبی رودخانه‌ها، انهار و مسیل‌ها، تقویت سیل بندها، اجرای طرح‌های آبخیزداری، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه و عدم تخلیه نخاله در مسیر رودها و مناطق سیل‌خیز را مهمترین اقدامات پیشگیرانه در حوزه مقابله با سیلاب دانست.

فرماندار کلاله نیز در این جلسه بر آمادگی تمامی اعضای اجرایی ستاد بحران شهرستان تاکید کرد و گفت: باتوجه به هشدار هواشناسی، اقدامات اولیه در قالب مکاتبه و ارسال پیامک، لایروبی رودخانه و تغییر مسیر فاضلاب شهری توسط شهرداری صورت پذیرفت.

فرهاد شیبک به نیاز حوزه چشمه آقسو کلاله به لایروبی و ایجاد دیوار حائل به محل چشمه جهت جلوگیری از خسارات آتی اشاره کرد و افزود: علاوه بر دستگاه‌های خدماتی و امدادی این شهرستان از ظرفیت ۲۱ دستگاه اجرایی و خدماتی سایر شهرهای استان برای خدمات رسانی مطلوب و سریع به شهروندان درگیر سیلاب استفاده شده است.

وی تاکید کرد: با وجود همه خدمات همچنان نیاز مبرم به ماشین آلات و دستگاه‌های لایروبی در منطقه است.

شهرستان کلاله با افزون بر ۱۳۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

به گزارش ایرنا، استاندار گلستان عصر امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل زده شرق استان گلستان از شهرستان های گالیکش و کلاله بازدید کرد.

بارندگی و وقوع سیلاب در ۲ روز گذشته باعث برورز خسارات زیرساختی به مناطق شرقی استان گلستان از جمله شهرستان گالیکش، کلاله و گنبدکاووس شد.

سیل و طغیان رودخانه‌ها، عجین شده با نام گلستان است؛ از سیل مرداد سال ۱۳۸۰ که موجب کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد و پر تلفات‌ترین سیل ایران لقب گرفت تا سیلاب دشت سال ۱۳۹۸ آق قلا و گمیشان با ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت و ۱۱ کشته، چهار ستون بدن گلستانی ها با هر بارش شدید باران لرزیده و وجود آن ها از دلهره و ترس لبریز می‌شود.

انجام اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها و نیز مقاوم سازی خانه‌های مسکونی در مناطق روستایی پس از سیل ۱۳۹۸ در گلستان و سرعت بخشیدن به این اقدامات در دولت سیزدهم از دلائل اصلی در کاهش خسارات بارش های سیل آسای در این استان است.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که نیمی از آنها در هفت شهرستان واقع در شرق آن سکونت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *