دسته‌ها
آرشیو ساری

حاشیه های دومین جلسه استیضاح شهردار ساری

 صحن شورای اسلامی شهر ساری برای دومین بار در سه هفته اخیر محل برگزاری جلسه استیضاح شهردار مرکز استان شد؛ جلسه‌ای پرتنش و پرحاشیه همراه با مشاجره‌های تند لفظی که خروجی آن مانند استیضاح شهردار در ۲۱ تیر، مخالفت ۶ عضو با برکناری جواد طالبی بود.

عکاس( محسن هدایتی بنیادآباد) منبع: خزرنما

به گزارش ایرنا، اعضای شورای شهر ساری با حضور در صحن شورا در جلسه‌ای فوق‌العاده که به منظور برگزاری دومین جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد، برای دومین بار طی سه هفته گذشته در جلسه استیضاح حضور یافتند و با ۶ رای مخالف استیضاح به ادامه فعالیت جواد طالبی رای دادند.

جلسه استیضاح شهردار ساری در شرایطی برگزار شد که ۲۱ تیر نیز در سی‌وششمین جلسه شورای ششم ساری، شهردار مرکز استان برای پاسخ به پرسش‌های استیضاح‌کنندگان به صحن شورای شهر آمده بود. جلسه‌ای که چند دقیقه پس از آغاز، سه عضو طراح استیضاح به دلیل حضور معاونان شهردار در صحن آن را ترک کردند. با این حال جلسه استیضاح با حضور ۶ عضو دیگر شورا برگزار شد و جواد طالبی به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد و در نهایت نیز هر ۶ عضو حاضر در شورا ضمن تاکید بر ضرورت افزایش پویایی شهرداری، به استیضاح رای منفی دادند.

تقویت بی‌اعتمادی؛ پیامد حاشیه‌های بی‌سرانجام و تکراری در شورا

رفتارها و مشاجرات خارج از چارچوب رفتاری مرسوم در جلسات اداری در شورای شهر ساری به ویژه طی یک سال اخیر بارها از سوی برخی اعضا مشاهده شده است. نکته قابل توجه این‌که برخی از این جلسات از جمله جلسه استیضاح شهردار ساری به صورت زنده از صفحه رسمی ایسنتاگرام شورای شهر ساری نیز برای شهروندان پخش می‌شود و همه این رفتارها در مقابل دید شهروندان انجام می‌شود.

شورای شهر ساری که طی سال‌های اخیر همواره محل تنش‌ها و حاشیه‌های عجیب بود، در این دوره نیز حاشیه‌های رفتاری قابل توجهی دارد. حاشیه‌هایی که استمرار آن‌ها و بی‌توجهی به حذف‌شان از سوی اعضای شورا، عملا این نهاد مدنی را به نهادی ناکارآمد در مرکز استان تبدیل می‌کند.

این رفتارها و تعدد حاشیه‌ها در شورای شهر ساری در حالی رقم می‌خورد که تجربه تلخ شورای پنجم و انحلال شورای شهر سبب شد اعتماد شهروندان مرکز استان به نهاد مدنی شورا به طور جدی و عمیق خدشه‌دار شود. در چنین شرایطی استمرار حاشیه‌های اینچنینی و برخی سوءرفتارها در نهادی که ماهیت و هویت آن مشورت و گفت‌گو است، صرفا بر افزایش بی‌اعتمادی و ناامیدی شهروندان به نهاد شورا دامن می‌زند.

اما سبحان بخشی موسی‌کلایی، میررحمان میرشجاعی و سید ذوالفقار شریفی سه عضو منتقد عملکرد شهرداری در دوره کنونی مدیریت شهری در جلسه سی‌وهفتم شورا که ۵ مرداد برگزار شد از برگزاری استیضاح در غیاب خود به عنوان پرسش‌گران اصلی انتقاد کردند و استیضاح یک بار دیگر توسط این سه عضو به جریان افتاد.

اعضای شورای اسلامی شهر ساری روز سه‌شنبه این هفته -۱۱ مرداد- پیش از برگزاری انتخابات هیات رییسه سال دوم، با توجه به مقررات و محدودیت زمانی برگزاری جلسه استیضاح پس از اعلام وصول، روز پنجشنبه -۱۳ مرداد- را برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده برای استیضاح شهردار انتخاب کردند. جلسه‌ای که از ابتدا نشانه‌های تنش و حاشیه را با خود داشت و تا پایان نیز بارها با تنش‌ها و مشاجره‌ها توسط چند عضو شورا همراه بود.

جدال بر سر زمان

نخستین حاشیه پیش آمده در این جلسه، جدال برای تعیین زمان نطق طراحان استیضاح بود. پرویز شعبانی رئیس شورای شهر اعلام کرد که مقررات و ضوابط یک ساعت زمان برای اعضای شورا در نظر گرفته و شهردار نیز یک ساعت فرصت دارد که به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دهد. همین موضوع دستمایه مباحثه‌ای بیش از ۳۰ دقیقه‌ای شد. چرا که طراحان استیضاح تاکید داشتند کل ۶۰ دقیقه زمان باید در اختیار آنان باشد. در نهایت نیز با نظر رئیس شورا و موافقت سایر اعضا زمانی بیشتر از ۶۰ دقیقه در اختیار استیضاح‌کنندگان قرار گرفت تا مباحث مدنظر خود را مطرح کنند.

نایب‌رئیس شورا و یکی از استیضاح‌کنندگان نخستین نقد وارد شده به شهردار ساری را رعایت نکردن اصول رفتاری و اخلاقی در برخورد با کارکنان بیان کرد و گفت: فایل صوتی منتشر شده از یکی از جلسات داخلی شهرداری ساری اثبات کرد که شهردار ساری از چه الفاظی استفاده می‌کند و رفتار ناپسندی دارد که در شان مدیران جمهوری اسلامی نیست.

سبحان بخشی موسی‌کلایی به عمل قلب باز شهردار ساری نیز اشاره کرد و افزود: پارسال و پس از این‌که عارضه قلبی برای آقای طالبی پیش آمد عنوان کردیم ایشان از نظر جسمی صلاحیت ماندن در این مسئولیت را ندارد و بهتر است که کنار گذاشته شود. الان هم معتقدم با توجه به شرایطی که دارد باید با مجوز پزشک در این جلسه پراسترس حضور یابد. شرایط جسمی ایشان اجازه نمی‌دهد که بتواند برای شهر وقت بگذارد.

وی اظهار کرد: شهردار طبق بررسی‌های ما کمتر از سه ساعت در شهرداری حضور دارد. این موضوع را می‌توان از زمان و ساعت حضورشان در شهرداری اثبات کرد.

البته این ادعای بخشی را سید افشین راسخ دیگر عضو شورای شهر ساری بلافاصله رد کرد و گفت که شهردار ساری گاهی از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب مشغول فعالیت است. با این حال نایب‌رئیس شورای ششم ساری که در سال نخست فعالیت این شورا تاکید کرد که شهردار به دلیل وضعیت جسمی‌اش توان ادامه فعالیت ندارد.

بخشی موسی‌کلایی با بیان این‌که مدیریت شهر از دست شهردار خارج شده است، خطاب به طالبی گفت: شهر از دست شما در رفته است. توان پرداخت حقوق کارکنان را ندارید. پرداخت حقوق و انجام مسائل جاری شهر وظیفه اصلی است که همین را هم نتوانستید انجام دهید. همین شهر مدتی بدون شهردار و شورا اداره می‌شد، اما حقوق کارکنان به تعویق نمی‌افتاد. پروژه‌ها هم اجرا می‌شد. امروز هم حقوق کارکنان درست پرداخت نمی‌شود و هم خبری از اجرای پروژه‌ها در شهر نیست.

عضو منتقد شورای شهر ساری در مدت تقریبا ۴۵ دقیقه‌ای اظهاراتش مباحث دیگری مانند مشخص نبودن برنامه شهرداری برای توسعه ساری، شفاف نبودن مسائل مالی، تهاترهای فراوان برای صدور مجوز و جناح‌بندی در مدیریت شهر را نیز از مسائل مورد انتقاد خود به جواد طالبی بیان کرد و خواستار برکناری او شد.

میررحمان میرشجاعی دیگر عضو منتقد شورای شهر ساری نیز در این جلسه نکاتی را به عنوان دلایل مخالفت خود با ادامه فعالیت جواد طالبی بیان کرد و گفت: حدود یک سال پیش اعضای شورای ششم در یک اقدام منسجم، نخستین گام فعالیت‌شان را با برکناری شهردار منتسب به استاندار وقت برداشتند. آن روز هشت نفر رای به برکناری آقای طالبی دادند. اما دیدیم که خیلی زود در روندی غیرقانونی دوباره ایشان با رای چند عضو شورا به مسئولیت برگشت و اولین حکم شهرداران کل کشور را هم دریافت کرد.

وی افزود: من در جایگاه شخصیت حقیقی برای آقای طالبی احترام زیادی قائلم. فرزند شهر و سرباز شهرداری است. در عین مخالفت با عملکرد شهردار، تلاش کردم در جلسات سازمان‌های مختلف حضور داشته باشم و همکاری کنم اما امروز مردم توقع دارند شخصی شهردار باشد که هم منافع نیروهای شهرداری و هم شهروندان را لحاظ کند.

عضو منتقد شورای شهر ساری تصریح کرد: می‌دانیم هزینه‌های شهرداری بالاست اما شما هم اگر می‌دانستید وضعیت شهر این است چرا مسئولیت را پذیرفتید؟ بارها تلاش کردم تا اثبات کنم راه کاهش هزینه‌ها با کاهش نیروها یکی نیست. برکناری سه هزار و ۵۰۰ نیرو تنشی اجتماعی ایجاد می‌کند که هزینه‌های آن بیشتر از این ۴۰ الی۵۰ میلیارد تومان حقوق ماهانه است بنابراین باید با مشورت نخبگان از این ظرفیت به سود شهر بهره گرفت و شغل ایجاد کرد.

میرشجاعی شهرداری ساری را در دوره کنونی مجموعه‌ای بدون دستاورد توصیف کرد و گفت: برای زیر سوال بردن عملکرد قبلی‌ها باید عملکرد قوی‌تری داشته باشیم. پروژه پارک ترافیکی که به صورت غلط در ابرپروژه پارک ملل اجرا شده نمی‌تواند دستاورد باشد. دوربرگردان امام رضا(ع) با چالش‌های ترافیکی که ایجاد کرد نیز دستاورد نیست.

وی پاسخ‌های مطرح شده از سوی جواد طالبی به پرسش‌های استیضاح‌کنندگان در جلسه قبلی استیضاح که بدون حضور سه عضو منتقد برگزار شد را قانع‌کننده ندانست و اظهار کرد: پاسخ به پرسش‌های سه عضو منتقد غیر مرتبط بود. پاسخ‌های غیر مرتبط ما را به سمت مقصود درست نمی‌رساند.

استیضاح از پیش باخته

این عضو شورای ششم ساری در بخشی از اظهارات خود نیز گفت: همه می‌دانیم که در این جلسه نیز استیضاح ۳ رای دارد و شهردار در جایگاه خود باقی می‌ماند اما تلاش می‌کنیم با امر به معروف در جلسه‌ای که همه می‌دانند ما استیضاح‌کنندگان سه رای بیشتر نداریم کاری کنیم تا همکاران ما منافع شهر را مد نظر قرار دهند.

پس از اظهارات میرشجاعی، سید ذوالفقار شریفی دیگر عضو منتقد شهردار و طراح اصلی دومین استیضاح جواد طالبی نیز برخی پرسش‌ها و انتقادهای خود را مطرح کرد و خواستار پاسخگویی شهردار شد.

شریفی نیز در این جلسه به مسائلی مانند منظم پرداخت نشدن حقوق کارکنان، توزیع ناعادلانه خدمات زیرساختی در شهر، بی‌توجهی به محلات حاشیه‌ای، نارضایتی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری، اجرا نشدن پروژه‌های عمرانی، انجام نشدن تبدیل وضعیت نیروهای خانواده ایثارگران و برخی نکات دیگر اشاره کرد و خواستار برکناری طالبی از مسئولیت شهرداری شد.

این عضو شورا پس از مطرح کردن انتقادات و خواندن برخی پیام‌های انتقادآمیز که به گفته او از سوی شهروندان برایش ارسال شده بود، اعلام کرد که حاضر است به عنوان طراح استیضاح دوم شهردار ساری، یک ماه مهلت در نظر بگیرد تا شهردار عملکرد اجرایی شهرداری در زمینه پرداخت حقوق کارکنان و اجرای عملیات عمرانی در شهر را رونق دهد و پس از آن درباره استیضاح تجدیدنظر خواهد کرد.

شریفی نیز با اشاره به مشخص بودن رای نیاوردن استیضاح شهردار در این جلسه گفت: اگر امروز و در این جلسه استیضاح شهردار رای نیاورد، باز هم پیگیر می‌شوم و آنقدر این روند طرح پرسش و استیضاح را ادامه می‌دهم که حق شهر را بگیرم و شهرداری در مسیر درست فعالیت قرار بگیرد.

مجادله در فرصت پاسخ شهردار

طبق مقررات و ضوابط آیین‌نامه داخلی شوراها پس از اظهارات استیضاح‌کنندگان، شهردار نیز ۶۰ دقیقه فرصت دارد تا به پرسش‌ها پاسخ دهد و نظر مساعد اعضای شورای شهر را جلب کند. فرصتی که به دلیل اعتراض‌های چندباره دو عضو منتقد شهردار و ورود آن‌ها به میان حرف‌های شهردار، برای طالبی چندان میسر نشد. سبحان بخشی موسی‌کلایی پیش از آغاز اظهارات شهردار ساری اعلام کرد که پاسخ‌های طالبی مستند نیستند و با ارائه یک زونکن از پرسش‌ها از شهردار خواست که به پرسش‌های موجود در این زونکن پاسخ دهد.

جواد طالبی این بار از ابتدای جلسه در آخرین صندلی صحن شورا نشست تا مانند جلسه استیضاح روز ۲۱ تیر، نشستن‌اش در کنار رئیس شورا از سوی سبحان بخشی مورد انتقاد قرار نگیرد. شهردار ساری در زمان اظهارنظر منتقدان به طور کامل شنونده بود، از آغاز زمان پاسخگویی‌اش به دلیل ورود چندباره طراحان استیضاح به حرف‌های او فرصت پیدا نکرد تا به طور کامل پرسش‌ها را پاسخ دهد.

با این حال جواد طالبی به برخی از پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد و برای دریافت پاسخ برخی پرسش‌ها، استیضاح‌کنندگان را به اظهاراتش در جلسه استیضاح ۲۱ تیر ارجاع داد.

شهردار ساری درباره روند اجرای آسفالت در شهر گفت: آسفالت معابر در بخشی از مناطق انجام شد و در بخشی دیگر نیز در حال انجام است. قرارداد با پیمانکار نیز منعقد شده و اگر دوستان تمایل دارند می‌توانند این قراردادها را بررسی کنند.

طالبی درباره شفاف نبودن مسائل مالی شهرداری نیز تصریح کرد: من در جلسه استیضاح قبلی پیرامون برخی از همین پرسش‌ها به طور مفصل توضیحاتی را ارائه کردم. در هر موردی از موارد مربوط به مسائل مالی که اعضای شورا انتقاد دارند پاسخگو هستیم. راه حل درست هم این است که شورا حسابرس انتخاب و معرفی کند. هر حسابرسی که از طرف شورا به ما معرفی شود پذیرا هستیم تا مسائل مالی شهرداری را به طور کامل بررسی کند.

شهردار ساری خاطرنشان کرد: هدف از این استیضاح‌ها حرکت کردن در مسیر و بر مبنای قانون است. ما نیز در حال تلاش هستیم تا با آواربرداری از برخی مسائل اداری شهرداری، ریشه‌های فساد را قطع کنیم و فضای مدیریتی سالمی را به مدیران بعدی شهر تحویل دهیم.

وی درباره تبدیل وضعیت خانواده نیروهای خانواده ایثارگران نیز اعلام کرد که شهرداری ساری کار تبدیل وضعیت همه نیروهای خانواده شهدا و ایثارگران را انجام داده است.

ورود چندباره طراحان استیضاح به سخنان شهردار ساری با وجود تذکر چندباره رئیس شورای شهر به استیضاح‌کنندگان ادامه یافت و در نهایت نیز این روند به توقف کامل اظهارات شهردار منجر شد.

طالبی پس از بی‌نظمی چندباره در صحن شورا و فرصت نیافتن برای حرف زدن، از رئیس جلسه درخواست کرد که در صورت صلاحدید جلسه را ترک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *